Get Adobe Flash player

Elektromos Mitsubishi raliautó épül Svédországban

Az Mpart az R5-ös szabályok alapul vételével elektromos raliautó fejlesztésébe kezdett. A svéd cég a Mitsubishi Mirage-ból építi a prototípus változatot, mely a reményeik szerint 2018 őszén futni is fog már. A Mirage R5e-t a várakozások szerint két villanymotor fogja hajtani – az egyik az első, a másik a hátsó kerekeket –, melyek együttes teljesítménye 250 kilowatt lesz, forgatónyomatéka pedig 600 newtonméter.

Az Mpart már rendelkezik egy raliautóval, az R5-ös előírások alapján készített, tehát turbófeltöltéses motorral hajtott masinával, ami bár nem esett át az FIA homologizációs folyamatán, a világ számos bajnokságában futott már a brit ralibajnokságtól kezdve az ázsia-óceániai sorozatig.

A cég igazgatója, egyben a Mirage-t tervező Tomas Weng elmondta, hogy már két éve gondolkodik a kocsi elektromos hajtású változatán. „Mindig is a fejemben volt, hogy egy elektromos verziójú autót fogunk előállítani” – fogalmazott Weng. „Látni lehetett világosan, hogy milyen irányba tart az autóipar, úgyhogy teljes értelmet nyert egy olyan autó létrehozása, amit különféle források hajtanak: benzin, PHEV (plug-in hybrid elektromos jármű) és csupán elektromotor.

Nem a megépítés az egyik legnagyobb kihívás, hanem az akkumulátorok töltésének módja és az elérhető hatótávolság. Ennek ellenére a konstruktőröknek el kell indulniuk valahonnan, és fontos, hogy kifejlesztésre került ez a technológia, úgyhogy nyomhatjuk tovább alternatív üzemanyagokkal és hajtóművekkel.

A technológia nagy része elérhető már. Eléggé magától értetődő átállás ez emiatt, és ha minden összeáll, szeptember elejére lehet egy prototípusunk. Úgy vélem, a nap, amikor száz százalékban elektromos raliautók kategóriáját látjuk majd vagy egy olyan eseményt, ahol a teljes mezőny elektromos járműből áll, nincs túl messze.

Azt veszem észre, hogy a rali puristáinak lehet, hogy nem tetszik, ami történik, de nincs más választásunk, mint megragadni a technológiát, ha azt akarjuk, hogy az autósportunk – és bizniszünk – fennmaradjon.”

A Mitsubishi a 2005-ös év végétől nincs jelen a ralisport magasabb szintjein, márpedig a gyártóknak szentesíteniük kell bármilyen projektet, hogy az adott modell homologizációt kaphasson az FIA-nál, amivel aztán a legtöbb nemzetközi versenyen és bajnokságban részt vehet. Az Mpart által épített R5-ös Mirage-t nem támogatta a japán cég, így az nem vehet részt az olyan sorozatokban, mint amilyen a WRC 2 is.

Az M-Sport nemrég jelentette be, hogy dolgozik a Ford Fiesta R5 elektromos változatán, míg a korábbi világbajnoki menő Manfred Stohl a Peugeot 207 S2000-esből készített már évekkel ezelőtt egy elektromos hajtású változatot.

 

Andrew