Get Adobe Flash player

Idegtépő csatát nyert Neuville Ogier ellen

A 2018-as Szardínia Rally összefoglalója


A szezon félidejéhez érkezett a rali világbajnokság, a nyári szünet előtt a Szardínia Rally-t teljesítették a résztvevői.

A Portugál Rally-t követően a Citroen Racing felkavarta az állóvizet egy bombahírrel, mikor bejelentették, hogy az újabb balesetének köszönhetően – amiben tulajdonképpen egy ártatlannak tűnő hibából megsemmisült a Citroenjük, és nagy szerencse volt, hogy a bent ülők nem szenvedtek komolyabb sérüléseket – menesztik első számú versenyzőjüket, Kris Meeke-t. A franciák biztonsági okokra hivatkoztak, Pierre Budar csapatvezető azt a magyarázatot adta, hogy a brit többször is követett el hibákat olyan esetekben, amikor nem igazán volt hova sietnie.

A csapat korábban három párost nevezett a szardíniai megmérettetésre, a történtek miatt azonban csak két autójuk rajtolt el. Az eddig alkalmanként lehetőséget kapó Mads Ostberg nem egy, hanem két napot tesztelhette a C3 WRC-t, és ugyanennyi lehetőségben részesült Craig Breen is, aki a franciák új R5-ös autójába is tett néhány kilométert. Breen egyébként megjegyezte, hiányozni fog Meeke tapasztalata a beállításokat és a fejlesztéseket illetően, csapattársa pedig arról beszélt, hogy az első tengellyel és az egyensúllyal dolgoztak sokat, hogy jobban passzoljon a kocsi a vezetési stílusához. Ostberg egyébként a Khalid Al Qassimi által Argentínában használt autót kapta, Breen pedig egy vadonatúj gépbe ülhetett bele. A csapat a Portugáliában Ostberg autóján tapasztalt apró kipufogóproblémát orvosolta, a rajt előtt pedig az aggodalmakkal kapcsolatban kinyilvánította Budar, hogy a Citroen 2019-ben és az azt követő esztendőben is elkötelezett a rali világbajnoksággal.

A listavezető Hyundai számára Andreas Mikkelsen portugáliai kormányszervó, valamint olajnyomás problémája adott házi feladatot, az eseteket a csapat kivizsgálta, és találtak is megoldást. A koreai márka visszatért a háromautós felálláshoz, Thierry Neuville abba a gépbe ülhetett, amivel Argentínában versenyzett, Hayden Paddon a Dani Sordo által szintén Argentínában használt i20 WRC-t kapta. Előbbi pilóta egy napot tesztelhetett május közepén Szardínián, utóbbi pedig a kihagyott futamok és tesztek miatt kettőt. Mikkelsen egy új autót vehetett birtokba, a verseny előtt azonban nem tesztelhetett. A norvég pilóta ennek ellenére bizakodott, miután a Portugál Rally-n már jobban érezte magát az autóban. Ez a differenciálműveken történt változtatásnak volt köszönhető, amitől jobban fordult a kocsi.

Az M-Sport május végén ötnapos tesztet folytatott le az Olaszországhoz tartozó szigeten, Sebastien Ogier és Elfyn Evans két-két napot ülhetett a volán mögött, Teemu Suninen pedig egyet. A fiatal finn hasznosnak ítélte a gyakorlást a lassú utakon, hiszen úgy érzi, az ilyen körülmények között kell nagyot fejlődnie. A világbajnoknak azt a Fordot vitték, ami Argentínában szolgált alatta, két másik versenyzőjüknek pedig azokat a járgányokat, melyeket az előző viadalon használtak.

A Toyota a kifejezetten a versenyre szolgáló felkészülését már korábban, a korzikai futam után letudta, ezúttal fejlesztési teszteket iktattak a programba. A Yaris WRC nem kevesebb, mint nyolc napot futott Finnországban, a Jyvaskyla közelében lévő erdőkben, ahol az állandó versenyzőkön, Jari-Matti Latvalán, Ott Tanakon és Esapekka Lappin kívül a tesztpilóta, Juho Hanninen is nyúzta. A csapat ugyanazokat az autókat szállította Szardíniára, melyek Argentínában is futottak. Latvala az előző két murvás versenyen futóműtörés miatt volt kénytelen kiállni, ami után felhívta csapata figyelmét, hogy erősíteni kellene a Yaris-on. Erre az idő rövidsége miatt nem volt lehetőség, így a finn azt az utat találta magának, hogy változtat vezetési stílusán, amiről egyébként be is ismerte, hogy túl agresszív. A pályabejárást követően pedig azt is elmondta, hogy kétszer is megálltak az itinerírás közben navigátorával, hogy jobban szemügyre vehesse a kanyarokat, az egyik alkalommal még a köveket is odébb tette.

A csapatok természetesen úgy készültek, hogy a Szardínián megszokott kemény felületű pályákon, hőségben kell teljesíteniük a kilométereket, ezúttal azonban meglepetésre más körülmények vártak rájuk a kezdetekben. Már csütörtökön is volt csapadák, pénteken reggel pedig nagy eső áztatta el a pályákat, és helyenként köddel is szembesülhettek a párosok. Mikkelsen ugyan azon kevesek egyike volt, aki két pótkereket vitt magával, a súlytöbblet ellenére, a puha abroncsok segítségével két szakaszt is megnyert, és tizenöt másodperces előnyre tett szert rögtön. A norvég ennél is jobban örült annak a ténynek, hogy az i20 WRC most már azt csinálta, amit ő szeretne vele. A Hyundai pilótája a nap közbeni szervizig tartotta is ezt az előnyt, utána azonban az újabb eső közepette elvesztette a vezetést a délutáni első gyorsaságin, ahonnan váltógondokkal jött le. A helyzet a következő különpróbán még rosszabbá vált, a Hyundai megpördült, a váltó hátramenetben ragadt, ráadásul miután Mikkelsen hátratolatott, egy szalmabála is lángra kapott. Nagyobb tűz nem lett, de képletesen szólva a norvég párosnak ez a versenye is füstbe ment.

Ogier csütörtökön megjegyezte, hogy Neuville jobban járja az esőtáncot nála, hiszen ezúttal riválisának kellett elsőként rajtolnia, miután Portugáliában átvette a vezetést a bajnoki pontversenyben. Ogier délelőtt nem kockáztatott, az ebédszünetben mindössze az ötödik helyen tanyázott. A második körben azonban begyújtotta a rakétákat, és nagyobb rizikót vállalva autózott. Az esős első szakaszt rögtön meg is nyerte, amivel átvette a vezetést Mikkelsentől, a nap végére pedig csaknem húsz másodperces előnyt épített ki.

Neuville alig hitte el, hogy milyen ajándékot kapott az eső formájában, de egész nap támadó üzemmódban autózott, aminek az eredménye két szakaszgyőzelem volt, valamint meleg helyzetek, leszakadt lökhárítók. Számára ugyanakkor az volt a leglényegesebb dolog, hogy másodikként zárta a napot. Latvala a csúszós körülmények között nem találta a ritmust, a szárazabb pályákon viszont jobb volt a tempója, és az ellenfelei balszerencséjének is köszönhetően végül az összesítés harmadik helyén érkezett az esti szervizparkban. Mögötte csapattársa, Lappi zárt, aki reggel egy defekttel vesztett némi időt, ami után ráadásul óvatosan kellett közlekednie, mivel nem maradt pótkereke. Az ötödik helyen Ostberg tartózkodott ekkor, aki a megjósolhatatlan időjárási körülmények között mindkét körben megbánta gumiválasztását. A citroenes mindössze három másodperccel előzte meg Paddont. Az új-zélandi sem választott igazán jól, és volt egy túlcsúszása is. Breen rendkívül mérges volt, már a szuperspeciálon lefulladt egyszer, amikor meghúzta a kéziféket, a hatodik szakaszon pedig többször is előfordult ez. Ezzel nagyjából fél percet vesztett, és a hetedik pozícióból várhatta csak a másnapi folytatást.

Evans a pénteki első szakasz vége felé nekicsúszott a partoldalnak, amitől eltörött Fordjának kormányösszekötője. A wales-i tizenhárom perc alatt kicserélte, tudta folytatni a versenyt, de a jó helyezésbe vetett reményének rögtön búcsút mondhatott. Mikkelsenen kívül Tanak és Suninen sem teljesítette az összes pénteki szakaszt, mindketten az utolsó különpróbán véreztek el. A toyotás egy bukkanó után esett orra autójával, amitől megsérült a hűtőrendszer. Tanak bosszús volt, hiszen ezen a részen a shakedown-t is beleértve négyszer ment már át hasonló módon. Az eset után egyébként sietett csapattársát, Latvalát figyelmeztetni a veszélyre. Suninen Tanakhoz hasonlóan nyert egy szakaszt, a befejező gyorsaságin azonban a negyedik helyen autózva hibázott, és nem tudott visszajönni a pályára.

Szombatra végre kisütött a nap, de a korábbiak miatt a párosok helyenként sárral, pocsolyákkal találkoztak. Ogier a délelőtti kör első két szakaszán némileg növelte előnyét, a hírhedt monte lernói szakaszon azonban rossz ritmusban ment át, tizenöt másodpercet vesztve ötre olvadt az előnye. A délután egy rövid közönségcsalogatóval kezdődött, ahol lefulladt a rajtban, de mérgében futott egy legjobb időt. A befejező napot végül minimális előnnyel várhatta Neuville előtt. A belga a monte lernói gyorsaságit őrületes tempóban teljesítette, és jócskán megközelítette francia ellenfelét, ami után a szervizben üzemanyagtartályt cseréltek versenygépén. A második kör elején defektet kapott, amivel nem vesztett sokat, de a hátralévő két szakaszra nem maradt pótkereke. Neuville ennek ellenére folytatta a támadást, és végül négy szekundumos hátránnyal zárt Ogier mögött. A befejező napra tehát garantáltak voltak az izgalmak.

A toyotások hasonlóan szoros csatát vívtak a dobogó alsó fokáért. Latvala sosem tudott elhúzni hét másodpercnél többel, a befejező gyorsasági után pedig öt szekundum volt az előnye. A szervizparkba ugyanakkor legnagyobb bosszúságára nem ért be, miután autója generátora – a feltételezések szerint egy ütéstől – megadta magát. Lappi így megörökölte a harmadik pozíciót. Paddon a délelőtt folyamán megelőzte Ostberget, és Latvala szerencsétlenségének köszönhetően a negyedik pozícióban zárta a napot. Ostberg délután a két pótkerék miatt nem igazán tudott visszatámadni, de hátránya két másodperc volt mindössze Paddon mögött. Breen másodikként rajtolva a söprögetéssel volt elfoglalva, így nem volt képes kimagasló szakaszeredményekre. A hetedik pozíciót a WRC 2 éllovasa, Jan Kopecky foglalta el ekkor, akit Latvala követett a büntetéssel együtt, majd Tanak következett. Az észt autóját rendbe tudták tenni, visszaállhatott, de egy defektet követően kerékcserére kényszerült az egyik szakaszon.

A befejező napon négy gyorsasági várt a mezőnyre. Neuville az első hármat megnyerve komoly tizedeket hozott Ogier-n, a Power Stage előtt pedig mindössze nyolctized másodperc választotta el a két versenyzőt egymástól. Neuville higgadt tudott maradni, és az idegtépő utolsó csatát másfél szekundummal gyorsabban teljesítette, ami azt jelentette, hogy héttized másodperces különbséggel megnyerte a futamot is. A belga az idei harmadik győzelmével huszonkilenc pontra növelte előnyét az összetettben.

A hétvége folyamán hullámzó teljesítményt mutató Ogier igyekezett a befejező napon, de nem volt ellenszere Neuville tempójára, ráadásul egy közjáték is megzavarhatta, amikor anélkül távoztak az utolsó előtti szakasz beírójából, hogy navigátora, Julien Ingrassia magához vette volna a menetlevelet. Ezt Tanakék vitték utánuk. A versenybíróság a leintést követően megvizsgálta az esetet, de mivel nem volt az szándékos és nem befolyásolta a végeredményt, tízezer eurós pénzbüntetéssel sújtotta „csak” az Ogier/Ingrassia kettős, valamint az év végéig felfüggesztett büntetést kaptak, eszerint ha hasonló kihágást követnek el, elvesztik az itt szerzett egyéni és gyártói pontjaikat.

A nagy különbségek miatt az utánuk következők között nem változtak a pozíciók. Lappi kétperces hátránnyal hozta be Toyotát a dobogó alsó fokára, Paddon pedig megszerezte a negyedik helyet. Ostberg nem volt képes az új-zélandi tempójára, be kellett érnie az ötödik pozícióval. Csapattársa, Breen lett a hatodik, majd Latvala következett, aki meg tudta előzni Kopecky-t. Tanak is így tett, de az utolsó szakasz rajtjából késett, ami miatt a Skoda Motorsport pilótája visszavette a nyolcadik helyet. Az utolsó pontszerző helyen Suninen zárt, a finn az utolsó gyorsaságin előzte meg a korábbi specifikációjú Ford Fiesta WRC-t hajtó Martin Prokopot.

Kopecky türelmesen autózott, és szombat délelőtt került a WRC 2-es mezőny élére. A kategóriát végül több mint három perccel nyerte a Skoda Fabia R5 nyergében, és száz százalékos eddig idén, harmadik győzelmét aratta. Az ezüstös pozíciót a csapattárs, Ole Christian Veiby szerezte meg végül. A fiatal norvég szombaton és vasárnap is a leggyorsabb volt, de pénteken gondjai akadtak a futóművével, amit etapon volt kénytelen javítani, ez azonban csak úgy sikerült, hogy a féltengelyt kikötötték. A gondokkal több mint négy percet bukott. A harmadik helyen Nicolas Ciamin zárt egy Hyundai i20 R5 volánja mögött. A Citroen Racing versenyzője, Stephane Lefebvre szombaton délelőtt vezette a kategóriát, ekkor azonban kiszakadt a C3 R5 egyik futóműve, a francia pedig ki kellett, hogy álljon. Rövid ideig a Jarmo Lehtinen navigálása mellett versenyző Hiroki Arai is állt az élen, de a Toyota fiatal pilótája felborította Fordját, és nem tudta folytatni a versenyt. A WRC 3-as küzdelmeket Jean-Baptiste Franceschi nyerte Ford Fiesta R2-esével, a dobogóra rajta kívül két peugeot-s, Taisko Lario és Louise Cook fért fel.

 

Eredmények


60. Szardínia Rally

A 13 futamos világbajnokság 7. versenye – Alghero – 2018. június 7-10.


1. Thierry Neuville BEL Hyundai Motorsport i20 Coupe WRC 3ó 29p 18,7mp

2. Sebastien Ogier FRA M-Sport Ford WRT Fiesta WRC +0,7mp

3. Esapekka Lappi FIN Toyota GAZOO Racing Yaris WRC +1p 56,3mp

4. Hayden Paddon NZL Hyundai Motorsport i20 Coupe WRC +2p 55,2mp

5. Mads Ostberg NOR Citroen WRT C3 WRC +3p 10,9mp

6. Craig Breen IRL Citroen WRT C3 WRC +4p 31,7mp

7. Jari-Matti Latvala FIN Toyota GAZOO Racing Yaris WRC +11p 22,1mp

8. Jan Kopecky CZE Skoda Fabia R5 +13p 14,6mp

9. Ott Tanak EST Toyota GAZOO Racing Yaris WRC +13p 18,2mp

10. Teemu Suninen FIN M-Sport Ford WRT Fiesta WRC +15p 30,4mp

 

Power Stage sorrend: 1. Neuville, 2. Ogier, 3. Tanak, 4. Mikkelsen, 5. Evans

Szakaszgyőzelmek: Neuville – 9, Ogier – 4, Mikkelsen – 2, Tanak – 2, Suninen – 1, Latvala – 1, Lappi – 1

 

Andrew

 

2018. június 10.