Get Adobe Flash player

Tanak újabb elsöprő győzelme

A 2018-as Finn Rally összefoglalója


A nyári szünetet követően ikonikus versenyével, a Finn Rally-val folytatódott a rali világbajnokság. Miután az újgenerációs World Rally Car-okkal elképesztő tempók érhetők el, tavaly a rendezők a sebesség kordában tartása miatt szalmabálákból kialakított lassítókat helyeztek el a szakaszok kritikus pontjain. Ez a versenyzőknek nem tetszett, emiatt idén szűkebb, technikásabb pályák kerültek a programba, ami azt jelentette, hogy kétharmadában megújult az útvonal a 2017-es képest, és húsz százalékban teljesen új részek is kerültek a verseny útvonalába.

Az előző verseny óta eltelt hat hetet nem csak pihenéssel töltötték az alakulatok és a versenyzők, a négyből három csapat is tiszteletét tette például a karakterében hasonló Észt Rally-n. Ezt Ott Tanak nyerte Toyotájával. A hazai pályán versenyző pilóta ezzel vette fel a ritmust a skandináv megmérettetésre, emellett pedig lengéscsillapítókat is teszteltek. Tanaknak ezt követően egy tesztnap jutott a felkészülés jegyében. Csapattársai két-két napon keresztül nyúzhatták a Yaris WRC-t a puuppolai bázisuk melletti erdőkben, hogy Esapekka Lappi tavalyi meglepetésgyőzelme után készen álljanak a címvédésre. A Toyota új erőforrást épített autóiba, melyhez felhasználták homologizációs jokerüket is, a céljuk pedig az volt a fejlesztéssel, hogy nagyobb nyomatékot biztosítsanak az alacsonyabb fordulatszám-tartományban, így téve vezethetőbbé az autót.

A Citroen ismét jelentős technikai módosítást eszközölt a C3 WRC-n a versenyképesség javítása érdekében: a sor ezúttal az első felfüggesztésen volt, melynek geometriáján változtattak. Craig Breen az észt viadalon élesben is kipróbálta ezt, és elégedett volt a változtatással. Ő és Khalid Al Qassimi egy-egy, Mads Ostberg pedig két napos teszten vett részt. A Citroen Racing első embere, Pierre Budar időközben elmondta, a sok változás ellenére újjáépülő alakulata egységes, megvan a csapatszellem, a Citroen pedig elkötelezett a rali világbajnoksággal a következő két szezonra is. A csapat Ostberg számára azt a C3 WRC-t biztosította, mely legutóbb Argentínában futott Kris Meeke alatt, Breen a Portugál Rally-n használt autóját kapta, Al Qassimi pedig azt a portugáliai masinát, mellyel ott Ostberg ment.

A Hyundai Hayden Paddonnal vett részt az Észt Rally-n, ahol az új-zélandi Tanak és Breen között a dobogó középső fokára állhatott. A pilóta előtte hazájában saját, az ottani szabályoknak megfelelő Hyundai-ával megnyerte a South Canterbury Rally-t. Thierry Neuville ugyanígy tett az Ypres Rally-n egy R5-ös i20-szal. A felkészülési teszteket megosztotta a Hyundai Motorsport, Finnországban, Jamsa mellett Paddon és Andreas Mikkelsen készülhetett, míg Észtországban mindhárom pilóta lehetőséget kapott. Neuville-nek új autót biztosított csapata a versenyre, Mikkelsen a Portugáliában, Paddon pedig a legutóbb Szardínián hajtott i20 WRC-jébe ülhetett bele. Az egyéni és gyártói pontversenyt egyaránt vezető Hyundai azt a cél tűzte ki, hogy növelje előnyét, emellett, miután ez a verseny sosem volt eddig kegyes hozzájuk, szerették volna megszerezni első dobogós helyezésüket Finnországban. A csapat fejlesztésként a középső differenciálműben új működtető szelepet vetett be.

Az M-Sport készült talán a legkomolyabb fejlesztésekkel. Fordjuk hátsó traktusát teljesen átdolgozták, javítva az aerodinamikát, az új változatot azonban csak Sebastien Ogier kaphatta meg, mivel nem volt elég példány belőlük. A világbajnok emellett kikönyörögte, hogy próbálják ki a Sachs lengéscsillapítóit, amikkel volkswagenes sikereit is aratta, úgyhogy az ő Fiesta WRC-jébe a Reiger helyett ezek kerültek. A finnországi teszt mellett, melyen Ogier két napot kapott, csapattársai pedig egyet-egyet, a francia részt vett a Goodwoodi Sebességfesztiválon, Elfyn Evans pedig reklámfilmek forgatásával volt elfoglalva, a Red Bull-lal a Sebességfesztiválra készültek, a Forddal pedig az új Fiesta ST-ről készítettek filmet. Ogier abba a gépbe ülhetett bele a Finn Rally-n, amit legutóbb Portugáliában nyúzott, Evans az egész évben hajtott Fiestáját kapta, míg Teemu Suninen egy olyan autót, ami legutóbb tavaly futott, például vele is.

A gyári csapatok beszállítója, a Michelin is újdonsággal készült, a kemény helyett egy közepes elnevezéssel illetett keveréket vitt Finnországba a lágy keveréke mellett. A franciák ezzel kihasználták jokerlehetőségüket, az év további részében ezt a párosítást kell biztosítaniuk a murvás viadalokon.

A világbajnokság háza tájáról származó hír volt még, hogy a promóter többéves megállapodást kötött az Asahi Kasei nevű globális céggel. A sorozat legújabb partnere vegyianyagokat, textíliákat, elektronikus és gyógyászati eszközöket gyárt, de részt vett tavaly az AKXY elektromos jármű fejlesztésében is.

A versenyt esélyeshez méltóan a Toyota kezdte a legjobban. Tanak a csütörtök esti harjui szuperspeciál megnyerése után pénteken öt szakaszon nem talált legyőzőre, és estére hat másodperces előnyre tett szert. Egy kereszteződésben történt lefulladás jelentett némi időveszteséget számára, emiatt át is kellett adnia a vezetést, de gyorsan visszaszerezte azt. Tanak teljesítménye még inkább dicséretre méltó azon tény miatt, hogy harmadikként futva diktált irgalmatlan tempót. Legnagyobb riválisának a kilencedikként rajtoló, tehát jóval tisztább pályákon autózó Ostberg bizonyult. A norvég és a Citroen megtáltosodott, a shakedown-t meg is nyerték, pénteken pedig három legjobb időt tudott felmutatni Ostberg, izgalmas csatát vívva az első helyért. Délután kissé vissza kellett vennie a pilótának a túlzott gumikopás miatt, de így is lőtávolban maradt Tanakhoz képest.

Kettejük sebességére nem igazán volt válasz a többiektől. A futamot korábban háromszor is megnyerő Jari-Matti Latvala már húsz másodperces lemaradással állt a harmadik pozícióban az első teljes nap végén. Utána legjobb hyundai-osként Paddon következett, majd Suninen, aki többször is az új-zélandi elé került. A finn harmadik időt is autózott, de nem tudta állandósítani sebességét, az esti szuperspeciálon ráadásul egy fékhiba is hátráltatta. Ogier a hatodik helyen zárta a pénteki napot, őt az utolsó előtti szakaszon maga elé engedte másik csapattársa, hogy másnap kedvezőbb rajtpozícióból rajtolhasson. Evans tehát a hetedik pozícióból várhatta ekkor a folytatást, Lappi azonban fenyegető közelségben volt hozzájuk. A finn délelőtt lefulladt egy féktávon, majd a középső differenciálműve is rakoncátlankodott, nagyrészt ennek volt köszönhető egyperces lemaradása. Breen reggel rögtön egy defekttel nyitott, így sovány vigasz volt számára később egy szakaszgyőzelem, az esti szervizparkba csupán a kilencedik pozícióban érkezett. Neuville-nek meggyűlt a baja a pályák nyitásával, a takarítással rengeteget vesztett, volt egy kicsúszása is, melynek során egy fát érintőre vett, így csak tízedikként zárta a napot. Csapattársa, Mikkelsen délelőtt félrehallott egy itinerinformációt, aminek következtében beleborult az árokba. A többperces időveszteség reménytelen helyzetbe hozta a norvégot.

Tanak a szombati első szakaszt követően azt nyilatkozta, egyáltalán nem nyomta, meg akarta csupán nézni, hogy a többiek milyen tempót tudnak. Ehhez képest nyolc másodpercet adott a mezőnynek a huszonnégy kilométeren, majd a délelőtt további három szakaszán is a leggyorsabbnak bizonyult. Délután újabb részsikerrel folytatta a Toyota GAZOO Racing pilótája, és bár a folytatásban kisebb kormányműgonddal szembesült, negyven másodperc előnnyel várhatta a zárónapot.

Ostberg nem tudta tartani vetélytársa tempóját ezen a napon, az pedig, hogy délután a két pótkerék mellett döntött, rontott a Citroen vezethetőségén. Latvala ezzel veszélyes közelségbe, öt másodpercre került a norvéghoz. Latvala délelőtt vesztett Ostberggel szemben, délután azonban jobb tempóra volt képes a módosított beállításoknak is köszönhetően, és reális közelségbe került számára az ezüstös pozíció. A Toyoták fölényét Lappi sebessége is jól mutatta szombaton. A finn vette át Tanaktól a szakaszgyőzelmi stafétát, és nyerte a nap utolsó három gyorsaságiját, ami nem volt kockázatmentes, hiszen teljesen elfogytak az abroncsai. Lappi a nap folyamán a második leggyorsabbnak bizonyult, ezzel az összetettben négy helyet jött fel, és a negyedik pozícióból várhatta a befejező napot.

Paddon fékproblémákkal küszködött délelőtt, délután pedig bukott egy helyet Lappival szemben. Hatodikként Suninen zárta a szombatot, aki mögött csapattársai álltak továbbra is. Ogier autójának beállításain módosítottak reggelre, ez azonban nem igazán feküdt a francia versenyzőnek, aki délelőtt, a szakaszok között folyamatosan állítgatott a Fiesta WRC-n. Ogier nem találta az összhangot az újdonságokkal, sem a lengéscsillapítókkal, sem pedig a megváltozott aerodinamikával. Őt Evans, valamint Breen követte. Utóbbi versenyző bosszús volt, hogy az év során már oly’ sokszor az első napon valamilyen rumliba keveredve a folytatásban az elsőként rajtolók hálátlan takarítói szerepével kell küszködnie. Neuville ugyanezzel a problémával szembesült most, ráadásul az elsőként rajtoló Al Qassimi korán búcsúzott egy kicsúszás miatt, így Neuville előtt csak Mikkelsen autózott a folytatásban szombaton.

Tanaknak vasárnap már nem kellett sietnie a diadalért. Csupán a Power Stage-en nyomta neki igazán, amit meg is nyert, így maximális pontszámmal zárta a hétvégét. Az argentin futam után újabb domináns győzelmet aratott az észt, a szakaszok felén ő bizonyult a legjobbnak. A második helyért annál nagyobb csata bontakozott ki a befejező négy különpróbán. Ostberg az első szakaszon egy másodperccel növelte előnyét, a következőn azonban ugyanennyit bukott Latvalával szemben. A finn az utolsó előtti gyorsaságin lefelezte hátrányát, Ostbergnek tehát össze kellett szednie minden tartalékát, hogy elég legyen a két és fél szekundum. A norvég végül Tanak után a második időt futotta a befejező szakaszon, amivel megőrizte pozícióját, és másodikként hajthatott fel a céldobogóra. Latvalának tehát be kellett érnie a harmadik hellyel.

A Toyotának azonban nem ez volt a legnagyobb bánata, hanem hogy Lappi Paddon elől menekülve lecsúszott az útról reggel, és fel kellett adnia a versenyt. Paddon ezzel visszaszerezte a negyedik pozíciót, és legjobb hyundai-osként zárta a Finn Rally-t. Mögötte az M-Sport versenyzői végeztek. Suninen két szakasszal a befejezés előtt késett két percet az időellenőrzőből, ami elég volt ahhoz, hogy Ogier elé kerüljön. Ez azért is kapóra jött a franciának, mert a Power Stage-en eggyel jobb pozícióból rajtolhatott, ám ott nem sokra ment vele, hiszen pár ezreddel lecsúszott a pontszerzésről. A versenyt viszont ötödikként fejezte be. Utána Suninen és Evans következett, nyolcadikként pedig Breent intették le. Neuville a kilencedik helyen zárta a finn futamot, viszont a Power Stage-en negyedik lett, amivel némileg mérsékelni tudta az Ogier-vel szembeni pontvesztést. Az utolsó pontszerző helyre Mikkelsen kapaszkodott fel.

A WRC 2-t némi meglepetésre a kategória újonca, a finn bajnokságot jelenleg vezető Eerik Pietarinen nyerte Skoda Fabia R5-ösével. A hazai pályán versenyző 25 esztendős pilóta a harmadik helyen nyitott, majd vetélytársai botlásainak köszönhetően került az élre, és győzött. A második helyet csaknem egyperces lemaradással honfitársa, a Hyundai színeiben versenyző Jari Huttunen szerezte meg az i20 R5-ös változatával, a bronzos pozícióban pedig az M-Sport protezsáltja, a brit Gus Greensmith futott be Ford Fiesta R5-ösével. A Skoda Motorsport pilótáinak jó kezdés után megfordult a szerencséjük. Kalle Rovanpera a szombati utolsó előtti szakaszig magabiztosan vezetett, ekkor azonban kiszakadt Fabiájának bal első lengéscsillapítója, amivel négy percet bukott. A fiatal pilóta a befejező napon próbált visszakapaszkodni, de két másodperccel lemaradt a dobogóról. Csapattársa, Ole Christian Veiby pénteken a második helyen autózott, amikor odacsapta Skodáját, melyet egy felni és egy féktárcsa bánt. A norvég egy pozíciót vesztett az esettel, másnap azonban még rosszabbul járt, úgy összetörte autóját, hogy nem folytathatta. Ezúttal sem jött ki a lépés a Citroen Racing versenyzőjének, Stephane Lefebvre-nek, aki rögtön az elején kiütötte a futóművet a C3 R5 alól.

A junior világbajnoki mezőnyben Emil Bergkvist állt az élre pénteken reggel, délután azonban egy defekt miatt több mint fél percet vesztett, ezzel visszacsúszott a második pozícióba Ken Torn mögé. A svéd megpróbált mindent a győzelem érdekében, a legtöbb szakaszgyőzelmet és az ezekért járó pontokat ő gyűjtötte, tíz másodperc azonban hiányzott a diadalhoz. Hozzá kell tenni, az észt Torn ugyancsak eszeveszetten száguldott a Ford Fiesta R2-vel, szombaton ő is vesztett tizenöt másodpercet egy defekttel, és az utolsó két gyorsaságit ő nyerte, amire szükség is volt a diadalhoz. A bronzos pozícióban a francia Jean-Baptiste Franceschi végzett másfél percet meghaladó hátránnyal. A WRC 3-as dobogóra ugyanez a három versenyző állhatott fel.

 

Eredmények

 

68. Finn Rally

A 13 futamos világbajnokság 8. versenye – Jyvaskyla – 2018. július 26–29.


1. Ott Tanak EST Toyota GAZOO Racing Yaris WRC 2ó 35p 18,1mp

2. Mads Ostberg NOR GBR Citroen WRT C3 WRC +32,7mp

3. Jari-Matti Latvala FIN Toyota GAZOO Racing Yaris WRC 35,5mp

4. Hayden Paddon NZL Hyundai Motorsport i20 Coupe WRC +1p 35,6mp

5. Sebastien Ogier FRA M-Sport Ford WRT Fiesta WRC +2p 15mp

6. Teemu Suninen FIN M-Sport Ford WRT Fiesta WRC +2p 19,2mp

7. Elfyn Evans GBR M-Sport Ford WRT Fiesta WRC +2p 29,5mp

8. Craig Breen IRL Citroen WRT C3 WRC +3p 8,4mp

9. Thierry Neuville BEL Hyundai Motorsport i20 Coupe WRC +3p 51,8mp

10. Andreas Mikkelsen NOR Hyundai Motorsport i20 Coupe WRC +8p 37,4mp

 

Power Stage sorrend: 1. Tanak, 2. Ostberg, 3. Latvala, 4. Neuville, 5. Breen

Szakaszgyőzelmek: Tanak – 12, Ostberg – 4, Latvala – 4, Lappi – 3, Breen – 1, Ogier – 1


Andrew

 

2018. július 29.