Get Adobe Flash player

Tanak újabb diadallal zárkózik

 

A 2018-as Deutschland Rallye összefoglalója

 

A murvás versenyek után kemény borításon, a változatos szakaszokon futó Deutschland Rallye-val folytatódott a rali világbajnokság, mely a sorozat második és egyben utolsó teljesen aszfaltos versenye.

A rajt előtt a WRC Promoter újabb partnerséget jelentett be, többéves megállapodást kötöttek a Nano Nino nevű spanyol céggel, mely innovatív szoftveres termékeket és megoldásokat kínál.

A listavezető Hyundai a küzdelmes finn hétvége után készült a hazainak mondható a versenyére. A csapatot nem tölthette el nyugalommal, hogy áprilisban a korzikai aszfalton is szenvedtek pilótáik, így kiemelt figyelmet fordítottak ennek a futamnak és a spanyol viadal aszfaltos részének felkészülésére. A Mosel-völgyben és a baumholderi kiképzőközpontban is teszteltek, a hangsúlyt a felfüggesztésre és a differenciálművekre helyezve, hogy javítsák az i20 WRC egyensúlyát. Thierry Neuville és Dani Sordo két-két napot kapott erre, Andreas Mikkelsen pedig egyet. Az alakulat azt a három autót vitte Németországba, melyek Szardínián is szerepeltek.

Ugyancsak csalódást keltően szerepelt a Finn Rally-n az M-Sport, aminek az okát nem igazán sikerült megérteniük. A brit gárda is ötnapos felkészülést iktatott be a német futam előtt, egy-egy napot ülhetett a Ford Fiesta WRC volánja mögött mindhárom pilótájuk a szőlőültetvények között, emellett Sebastien Ogier és Elfyn Evans még egyet kapott fejenként a Panzerplattén is. A Finnországban bevetett aerodinamikai újítások ezúttal is csak a világbajnok autóján kaptak szerepet, melybe a Reiger lengéscsillapítóit szerelték be. Az M-Sport azokat a járgányokat biztosította versenyzői számára, melyek az előző versenyen is szolgálatot teljesítettek.

A Toyota a finn viadal előtt lefolytatta már a felkészülését, így versenyzőinek a shakedown-on kellett felvenni az aszfaltos ritmust. Az alakulat vadonatúj járgányokat állított csatasorba, melyeket megbocsájtóbb beállítással láttak el, mint amiket Korzikán használtak.

Korán, júniusban kezdte meg a Citroen is a Deutschland Rallye-ra történő felkészülést, majd a verseny előtt újabb ötnapos tesztet bonyolítottak le különféle profilú szakaszokon. Craig Breen és Mads Ostberg is abba a C3 WRC-be ülhetett bele, amit legutóbb Szardínián használt.

Bár teljesen más körülmények között zajlik a két megmérettetés, Ott Tanak átmentette a finn formáját a német pályákra is, és pénteken az első szakasz kivételével – ahol nem találta megfelelőnek Toyotája egyensúlyát – az összeset megnyerte. Előnye ugyanakkor nem volt túl nagy, mivel a reggeli nyitányon leggyorsabb Ogier folyamatosan ott volt a nyomában. A francia versenyző tizenkét másodperc lemaradással követte észt vetélytársát a nap végén. Neuville a koszos utakon a tapadás hiányával küszködött, de délelőtt a sebességváltóból szivárgó olaj is megrémítette, etapon meg is kellett állniuk emiatt, majd a szerviz kicserélte az egységet.

A vezető hármas között mozgalmasabban alakult a küzdelem. Evans a kilencedik helyen nyitott, aztán szépen lassan felkapaszkodott, és az esti szervizparkba már negyedikként érkezett. Egy másodpercre volt tőle Jari-Matti Latvala, aki szintén javuló formát mutatott, ahogyan egyre több szakaszt teljesítettek. Ez az első differenciálművön történt beállítás módosításnak is köszönhető volt. Sordo a hatodik pozícióban várhatta a folytatást. A spanyol nem volt boldog, hogy nem tudta felvenni a versenyt az élmenőkkel a számára kedvező talajtípuson. Őt Esapekka Lappi követte, aki délelőtt a negyedik helyen autózott, délután azonban a kihordások elbizonytalanították. A hátrébb rajtolóknak nem volt szerencséjük, délelőtt az egyik szakasz végén elkapta őket az eső. A nyolcadik pozíciót birtokló Breen hátránya már egy perc volt, majd Mikkelsen következett, aki próbált a Hyundai beállításain és a vezetési stílusán is változtatni a gyorsulás érdekében. Tízedikként Suninen várta a folytatást, majd Ostberg következett, akinek Citroenje motorvezérlési gondok miatt erőt vesztett.

Tanak szombaton délelőtt nem érezte magát túl kényelmesen autójában, nem is nyert gyorsaságit egész nap, legfőbb riválisának balszerencséje azonban hozzájárult, hogy növelte előnyét, és nyugodtan várhatta a befejező napot. Ogier szakaszgyőzelemmel kezdte a szombatot, majd délelőtt fej-fej mellett haladtak Tanakkal, így a különbség nem változott jelentősen a második körig. Ennek második szakaszán, a Panzerplatte elején viszont defektet kapott az M-Sport pilótája, amikor ráment egy kőre. Megálltak kicserélni a kereket, ezzel pedig másfél percet vesztettek, és a kilencedik pozícióban találták magukat. Ogier rendkívül csalódott volt, de azt mondta ekkor, innentől kezdve semmi veszítenivalója nincs, és teljes sebességre kapcsolt, amivel feljött a hetedik helyig.

Sordo a kiképzőközpontban kitűnően ment, a négyből három szakaszt nyert itt meg. Latvala ugyanakkor a másik gyorsaságikon remekelt. Ők ketten oda-vissza előzgették egymást, miközben Evans-ot, majd Neuville-t is faképnél hagyták. Szombaton este Sordo a második, Latvala a harmadik helyen állt, köztük alig egy másodperc volt csak a különbség. Neuville délelőtt a másik váltóhoz tartozó más beállítású első differenciálművével nem találta az összhangot, de a déli szervizben visszakapta az eredeti egységet. A nap végére nyolc másodperc volt a lemaradása Latvalához képest, és hat az előnye Lappival szemben. Mikkelsen továbbra sem találta a tempót, és csak ellenfeleinek balszerencséjével lépett előre a tabellán. A hatodik pozícióban lévő norvéghoz képest Ogier-nek mindössze fél szekundum volt a lemaradása. Utána Suninen és Ostberg következett. A legjobb tízet záró Breen azért esett vissza, mert az utolsó szakaszon hibázott, és szerencsésnek is mondhatta magát, hogy egyáltalán eljutott a szervizparkig. Evans még délelőtt csúszott ki ugyanott, ahol aztán Breen is, ő nem tudta folytatni a versenyt.

Tanak a vasárnapi első két szakaszt nyugodt tempóban teljesítette, majd a Power Stage-en rákapcsolt, és a második idővel további pontokat szerzett a győzelemért járó egységek mellé. Az észt pilóta tehát egymás után második győzelmét aratta a német viadalt és az idei világbajnokságot illetően is, és közelebb férkőzött a pontversenyben Neuville-hez és Ogier-hez.

A futam befejező napja is tartogatott meglepetéseket a dobogóért küzdők csatájában. Latvala már az első különpróba rajtjába műszaki gondokkal érkezett. Egy elektromos hiba miatt megállt ugyanis a Toyota hidraulikája, és át kellett kapcsolni a váltót manuális módba még etapon. A kocsi így sem bírta, a finn kénytelen volt kiállni a szakaszon. Sordo erről mit sem sejtve száguldozott, aminek egy kicsúszás lett a vége. A Hyundai szüretet tartott a szőlőben, betörött a szélvédője, a végzetes problémát azonban a hűtővíz elfolyása jelentette. Sordóék az etapon voltak kénytelenek feladni a versenyt. Mindezzel Neuville ölébe hullott a második hely, Lappiéba pedig a harmadik. Ogier negyedikként látta meg a célt, de a Power Stage diadallal minimalizálni tudta a Neuville-lel szembeni pontveszteséget. Suninen megelőzte Mikkelsent, és az ötödik pozícióban zárta első World Rally Carral teljesített aszfaltos futamát. Mikkelsent Breen követte, mögötte pedig a junior Európa-bajnokként jutalomversenyét teljesítő Marijan Griebel végzett egy Citroen DS3 WRC-vel. A legjobb tízet Jan Kopecky, valamint Kalle Rovanpera zárta. Ostberg ugyancsak az első gyorsaságin esett ki baleset miatt.

A támogató kategóriák szereplőinek egy része szerencsétlenül, törésteszttel kezdte a futamot. Gus Greensmith a baumholderi kiképzőközpontban tesztelés közben vágódott neki egy hinkelsteinnek. Ő és Craig Parry is kórházba került, a navigátora nem is vehetett részt a versenyen, csakúgy, mint a Ford Fiesta R5. Az M-Sport új autót biztosított Greensmith-nek, aki mellé Stuart Loudon ugrott be. Később Fabio Andolfi és Benito Guerra is lecsúszott az útról, ők azonban szerencsésebbek voltak, nem úgy, mint a WRC 3-ba nevező Terry Folb, akit válltöréssel szállítottak kórházba.

WRC 2-ben a tizennyolc szakaszból tizenkettőt Kopecky nyert, győzelme azonban így sem volt magától értetődő. A Skoda Motorsport versenyzője már több mint húsz másodperccel vezetett, amikor a katonai kiképzőközpontban defektet kapott Fabia R5-öse. A kerékcserével másfél percet vesztett, de nem hagyta annyiban a dolgot, rákapcsolt, és a hátralévő összes szakaszt megnyerve újabb győzelmet aratott a kategóriában, amivel át is vette a vezetést a pontversenyben. A csapattárs, az aszfalton eléggé tapasztalatlan Rovanpera sallangmentes versenyt futott, és mindössze négy szekundummal maradt le a győzelemről. A harmadik helyet Fabio Andolfi szerezte meg, ugyancsak egy Skodával, majd a szintén Fabiát hajtó Fabian Kreim, valamint a Ford Fiesta R5-össel versenyző Kajetan Kajetanowicz következett. Eric Camilli Kopecky defektje után az élre állt, a Ford Fiesta R5 generátora azonban bedobta a törülközőt. Greensmith a versenyen sem volt szerencsésebb, miközben etapon megpróbáltak orvosolni egy féltengelyproblémát, hüvelykujj törést szenvedett. A balszerencse a citroeneseket is üldözte. Stephane Lefebvre kétszer is a második helyen találta magát, és Yoann Bonato is járt a dobogó középső fokán, de vezetői hiba és defekt miatt egyikük sem tudott kimagasló eredményt elérni csakúgy, mint márkatársuk, Simone Tempestini.

A WRC 3-as kategóriát Taisko Lario nyerte Peugeot 208 R2-esével több mint tíz perces előnnyel az ugyancsak peugeot-s Enrico Brazzoli előtt. Harmadikként Louise Cook ért célba R2-es Ford Fiestájával.


Eredmények

 

35. Deutschland Rallye

A 13 futamos világbajnokság 10. versenye – Saarbrücken – 2017. augusztus 17–20.


1. Ott Tanak EST M-Sport WRT Ford Fiesta WRC 2ó 57p 31,7mp

2. Andreas Mikkelsen NOR Citroen WRT C3 WRC +16,4mp

3. Sebastien Ogier FRA M-Sport WRT Ford Fiesta WRC +30,4mp

4. Juho Hanninen FIN Toyota GAZOO Racing Yaris WRC +1p 49,2mp

5. Craig Breen IRL Citroen WRT C3 WRC +2p 1,5mp

6. Elfyn Evans GBR M-Sport WRT Ford Fiesta WRC +2p 3,4mp

7. Jari-Matti Latvala FIN Toyota GAZOO Racing Yaris WRC +3p 58,2mp

8. Hayden Paddon NZL Hyundai Motorsport i20 Coupe WRC +4p 32,4mp

9. Armin Kremer GER Ford Fiesta WRC +10p 19,4mp

10. Eric Camilli FRA Ford Fiesta R5 +10p 44,3mp

Power Stage sorrend: 1. Sordo, 2. Lappi, 3. Latvala, 4. Ogier, 5. Breen

Szakaszgyőzelmek: Tanak – 5, Sordo – 5, Mikkelsen – 2, Latvala – 2, Hanninen – 2, Kopecky – 1, Neuville – 1, Ogier – 1, Lappi – 1, Breen – 1


Andrew

 

2018. augusztus 19.