Get Adobe Flash player

Durva Török Rally, Tanak győzelem

A 2018-as Török Rally összefoglalója

 

Hosszú idő után először fedezett fel új helyszínt a rali világbajnokság. Bár járt már a sorozat Törökországban – legutóbb 2010-ben –, a 2018-as versenynaptár új eseménye új helyre vitte a mezőnyt, a tengerparton fekvő Marmaris környékére.

Ez új kihívást is jelentett egyben, hiszen a programba iktatott gyorsasági szakaszokon sosem mentek még a világbajnokság csapatai, nem volt adatuk, információjuk, annyit tudtak róluk, hogy simább felületű pályákkal és kövesebbel is fognak találkozni. Azt viszont nem, hogy ezek milyen karakterisztikával rendelkeznek, mennyire romlik az állapotuk a második körre, milyen mértékű lesz a gumikopás. Mindenki sejtette ugyanakkor, hogy nagyon meleg lesz, ami nemcsak a technikát, de a versenyzőket is megviseli, akiknek a pályabejárás kiemelt fontosságú volt, hiszen nulláról kezdve kellett itinert írniuk.

A csapatok nem tesztelhettek a helyszínen, a felkészülést Európában, de eléggé eltérő helyeken bonyolították le. A pontversenyt vezető Hyundai Dél-Franciaországban, Fontjoncouse-ban készült versenyzőivel egy-egy napot a törökországi viadalra, ami valamiféleképpen hazai versenyüknek számított, hiszen Isztambul melletti Assanban gyártják az i10-eseket és a World Rally Car alapjául szolgáló i20-asokat is. A csapat azokat a versenygépeket vitte az eseményre, melyek a Deutschland Rallye-n futottak, versenyzői fronton viszont váltás történt, Dani Sordo helyét Hayden Paddon foglalhatta el.

A Toyota készült, hogy kiküszöbölje a meleg futamokon a Yaris WRC Achilles-inának számító túlmelegedési problémákat, változtattak a hűtő és a ventilátorok méretén és a levegőelvezető csatornákon is. Portugália déli részén tartották a verseny előtti tesztet, mely után mindhárom pilóta elégedetten nyilatkozott, akik a versenyre pedig a legutóbb Szardínián használt autókat kapták. Ugyan Finnországban újfejlesztésű erőforrást vetett be a csapat, ezúttal vissza kellett térnie az előző változathoz. A motorral együtt ugyanis a hajtásrendszert is módosították, és a kettő csak együtt kompatibilis, a szabályok szerint viszont a török verseny a Szardínia Rally-val áll párban a hajtásrendszert illetően, ennek következtében nem tudták használni az új erőforrást. A gárda a legutóbb Szardínián használt autókat szállította a verseny színhelyére. A Toyota GAZOO Racing ralicsapatának háza táján történt egy változás, új létesítményt nyitottak Észtországban, a tallini repülőtér közelében, a versenyautók karbantartását már itt végzik logisztikai okokból. A központ és a fejlesztés maradt Finnországban, Puuppolában.

Az M-Sport Görögországba utazott tesztelni, ahol Sebastien Ogier és Elfyn Evans is két napot töltött a volán mögött, utóbbi a különböző aerodinamikai csomagok kiértékelését végezte. A gárda végül a régi hátsó kialakítás mellett döntött, mondván annak tartósságában biztosak, az új viszont nem jelent annyit a kisebb tempójú pályákon, ami miatt megérné kockáztatni vele. Teemu Suninennek tesztelés nélkül kellett elrajtolnia Törökországban, mely a Ford számára is hazai pályának bizonyult némiképpen, hiszen a gyártó kisteherautói, köztük a Transit is itt készül. Evans és Suninen az utóbbi időszakban használt autóját kapta a versenyre, Ogier pedig azt, ami világbajnoki futamon utoljára Szardínián futott, viszont azóta átrendszámozták. A kérdéses Fiesta WRC-be a finn viadalhoz hasonlóan a Reiger lengéscsillapítói kerültek. A csapat közvetlenül a verseny előtt jelentette be, hogy partnerkapcsolatra lép a Ford Trucks-szal 2019-re.

A Citroen Franciaországban, a durva körülményeiről híres Audéban három napot készült, bár ez inkább fejlesztési, mint felkészülési teszt volt. A csapat versenyzői reménykedtek a jó eredményben, hiszen a hasonló feltételek között zajló legutóbbi verseny, a Szardínia Rally óta fejlesztésen esett át a C3 WRC, amitől könnyebb vezetni az autót. A franciák azokat a gépeket vitték Törökországba, melyek Finnországban is szerepeltek.

A rali világbajnokság promótere a verseny előtt újabb bejelentéssel szolgált, ezúttal a PMI-vel léptek partnerségre. A norvég céggel, mely az autósportok terén kínál prémium biztosításokat, többéves szerződést kötöttek.

Persze a helyszínig eljutni sem volt egyszerű, a Hyundai beszámolója szerint öt napba került, mire a felszereléseket a szervizparkba juttatták közúton, valamint hajón, a Citroennek és a Toyotának pedig hasonló módon hétbe. Az M-Sport járművei kilenc napot voltak úton, háromba telt, mire Dovenby-ből Triesztig leautóztak, majd hajóra rakták őket, melyek aztán Cesmében kötöttek ki. A sofőrök közben repülőre szálltak, majd két és fél nappal később láthatták újból kamionjaikat. Ezt követően még másfél napi autózás várt rájuk a szervizparkig.

A pályabejáráson aztán azzal szembesült a mezőny, hogy a pénteken sorra kerülő pályák durvák, rossz minőségűek, arról számoltak be a versenyzők, hogy focilabda nagyságú sziklák hevernek az úton. A shakedown hasonló minőségű szakaszon zajlott, így tesztelhették is, megfelelő beállítást választottak-e. Ezt követően Latvala elmondta, olyan magasan van az autójuk, mint még soha, a felfüggesztést keményebbé tették, hogy ellenálljon a becsapódásoknak, valamint figyelniük kell, hogyan támadják a kanyarokat, milyen keményen kezelik a féket. A versenyen pedig a szokásosnál több pótalkatrészt vitt magával mindenki.

Pénteken délelőtt elmaradt a várt káosz a gyáriaknál, délután viszont néhányan bajba kerültek. A világbajnoki pontversenyt vezető Thierry Neuville-nek nem kezdődött jól a napja, hiszen szállodájában negyed hatkor megszólalt a tűzjelző. Elsőként rajtolva aztán – ahogyan mesélte – katasztrofális körülményekkel találta magát szembe, rajtpozíciójának ugyanakkor volt egy el nem hanyagolható előnye: délelőtt három percenként rajtoltak az autók, de miután nem volt szél, ez sem bizonyult elégnek ahhoz, hogy a por elüljön, így ő volt az egyetlen, aki normális látási viszonyok között autózhatott. A Hyundai versenyzője egy hatodik idővel nyitott, de folyamatosan lépkedett előre, miközben két részsikert is magáénak tudhatott, a befejező szakaszon pedig, ahol elkövetett egy hibát, átvette a vezetést. Az előző esti szuperspeciálon egy hibával néhány másodpercet vesztő Ogier-t, mint ahogyan a többieket is, a látási viszonyok hátráltatták délelőtt, emiatt a csapatok még nagyobb rajtközöket kértek, amit délután meg is kaptak. Az M-Sport versenyzője ezt kihasználva megnyerte a verseny leghosszabb, harmincnyolc kilométeres szakaszát, és nagy csatában Neuville-lel, háromtizedes lemaradással másodikként zárta a napot.

A shakedown-on hajtáshibával kezdő Andreas Mikkelsen már a csütörtök esti szuperspeciálon is más gumitaktikával ment, mint a többiek, a lágyabb keverék pedig meg is hozta a gyümölcsét, a Hyundai a legjobb időt futotta. A norvég másnap is ugyanígy különcködött, ennek eredményeként délben ő állt a ranglista élén. Délután azonban kevésbé volt szerencsés, és a forróságban túlzottan elhasználódott abroncsok miatt visszacsúszott a harmadik helyre, lemaradása ugyanakkor nem egész három másodperc volt csak.

Jari-Matti Latvala a tapadáshiánnyal küszködött a durva részeken Toyotájában, ennek ellenére ott tudott maradni az élmezőny közelében, és negyedikként zárta a pénteket. A csapattárs Ott Tanak hasonló dolgokról panaszkodott, jóval hátrébb is volt, de az utolsó két szakaszon a kilencedikről felkapaszkodott az ötödik helyre. Utánuk Paddon, majd a harmadik toyotás, Esapekka Lappi következett. Craig Breen szakaszgyőzelemmel kezdte a napot, és két gyorsaságin keresztül vezetett. Délután azonban összeszedett Citroenje egy defektet, majd még egyet, amivel az ír a nyolcadik pozícióig esett vissza. Az ilyen körülmények között meglehetősen tapasztalatlan Suninen tízedik volt, amikor a délutáni kör elején futott egy második legjobb időt, viszont ezzel annyit kivett az abroncsaiból, hogy utána csak küszködött velük. A finn kilencedikként érkezett az esti szervizparkba. Őt Henning Solberg követte. Az örökifjú versenyző egy Skoda Fabia R5-össel állt rajthoz, és mivel nem nevezett a WRC 2-be, a mezőny második feléből indult, ennek ellenére a komplett WRC 2-es mezőnyt maga mögött tudta. Evans délelőtt temérdek időt vesztett a hátsó hajtás meghibásodása miatt, délután pedig ki is esett a kiszakadt futómű miatt. Ugyancsak a felfüggesztés okozta Ostberg vesztét, aki délelőtt a harmadik helyen autózott.

A szombati szakaszokra azt mondták, hogy simább, kevésbé autógyilkos pályákat tartalmaz az itiner. Ennek ellenére drámák sorával indult, majd folytatódott a nap. Kezdésként Neuville autójában kiszakadt a rugóstag a doblemezből. A belga három és fél perc lemaradással teljesítette az első szakaszt, de nem tudta a legénység olyan állapotba hozni az i20 WRC-t, hogy folytatni tudja, a versenyt eddig vezető világbajnoki éllovas kiállni kényszerült. Ogier még fel sem ocsúdhatott, hogy vezeti a Török Rally-t és rengeteg pontot hozhat riválisán, őt is utolérte a balszerencse, eltörött a következő különpróbán Fordjának futóműve. A francia kiért a célba, majd Evans-ék szóbeli, valamint a csapat telefonos segítségével, nagy küzdelmek árán kicserélték a törött alkatrészt. Ogier a soron következő szakaszt meg is nyerte, a vezetést azonban elbukta, mert hat percet késtek az időellenőrzőből a javítások miatt. A szervizben a csapat csak rá koncentrálva kicserélte a Fiesta WRC komplett elejét, Ogier azonban nem hálálta meg az erőfeszítéseket, a soron következő pályán nagy igyekezetében lecsúszott az útról, és bár nem szenvedett súlyos károkat az autója, nem tudott visszajönni az útra. Riválisai gondjaival Mikkelsen visszakerült az élre, ennek azonban nem örülhetett sokáig. A norvég Hyundai-ában elment az első hajtás, így kellett teljesítenie a második kört. A visszafogottabb tempóval és a szerelés miatti késéssel hét percet vesztett Mikkelsen, ezzel jelentősen visszacsúszott.

Tanaknak nem volt meg eddig a pontig a tempója, hogy a győzelemért harcoljon, őt azonban elkerülték a gondok, így az első helyen találta magát. Délután két részsikert is behúzva tizenhárom másodperces előnnyel várhatta a folytatást. Utána csapattársa, Latvala következett, majd egy perc lemaradással Paddon. Suninen a negyedik pozícióba kapaszkodott fel, őt követte Mikkelsen. Solberg az élmenők problémáival már a hatodik helyen állt ekkor, majd Evans jött a sorban, aki a nap közbeni szervizben saját maga szervizelte autóját, miután csapata Ogier-re koncentrált. A pontszerző helyeken újabb R5-ös autók voltak találhatók ekkor Jan Kopecky-vel, Simone Tempestinivel és Chris Ingrammal.

Lappi nem tudta teljesíteni a napot. A finnek előbb a sebességváltóval gyűlt meg a baja, ami nem akart visszaváltani, majd a pilóta hibázott, a Toyota kicsúszott, és egy meredély szélén állt meg. A legénység ki tudott szállni, ezt követően azonban lecsúszott az autó a partoldalon, és annyira összetörött, hogy a másnapi folytatás sem volt lehetséges. A Citroen az előzőnél is szerencsétlenebb napot zárt, Ostberg nem sokat ment a meghibásodott turbó miatt, Breent pedig délután érte utol a végzet. Az írnek a kör első szakaszán többször is meg kellett állnia az utastérbe hatoló füst miatt. Próbáltak rájönni, hogy mitől lehet ez, de nem sikerült, a csapat pedig azt mondta nekik, menjenek tovább. A C3 WRC a következő etapon kigyulladt, és porig égett.  Yazeed Al-Rajhi korábbi specifikációjú Ford Fiesta WRC-je ugyancsak a lángok martalékává vált nagyjából ugyanekkor, kisebb erdőtüzet is okozva.

Tanak a vasárnapi négy szakaszt nyugodt tempóban teljesítette, és újabb győzelmet szerzett. Ezúttal nem a Toyota tempója volt a legjobb a hétvége folyamán, Tanak ugyanakkor hidegvérrel versenyzett, és kihasználta vetélytársai problémáit. A finn, a német és a török diadalával mesterhármast ért el, erre legutóbb Ogier volt képest 2016-ban. Tanak a Power Stage-en harmadik időt autózott, az éves pontvadászatban pedig feljött a második pozícióba, mindössze tizenhárom egységre van az éllovas Neuville-től három futammal a befejezés előtt. A japán gyártó örömét Latvala tette teljessé, aki behozta Yaris WRC-jét a második helyre. Szombaton este a gárda vezetője, Tommi Makinen a csapatutasítással kapcsolatban annyit mondott csak, hogy versenyzői tudják a dolgukat. A kettős győzelemmel a Toyota átvette a vezetést a gyártói világbajnokságban.

Latvala idei legjobb eredményét érte el, mint ahogyan Paddon is a bronzos pozícióval. Suninen bejött negyedikként, utána pedig Mikkelsen következett. Az alkalmanként rajthoz álló Solberg teljesítménye minden dicséretet megérdemel, a veterán versenyzőt a hatodik helyen intették le. Őt a WRC 2-es különítmény követte Kopecky, Tempestini, Ingram sorrendben, a pontszerzők sorát pedig Ogier zárta. Az M-Sport pilótája nem kis segítséget kapott ehhez, Evans ugyanis korai érkezéssel öt perces büntetést gyűjtött be – és adta fel ezzel hetedik pozícióját –, hogy csapattársa előrébb kerülhessen. Ogier a Power Stage-en megpróbált mindent, a győzelem azonban nem jött össze ott egy bal hátsó defekt miatt is. Az utolsó szakaszon Neuville padlógázt nyomott, ennek köszönhetően megszerezte az öt pontot.

A WRC 2 döntő futamának is beillett a Török Rally, a Skoda ugyanis összeengedte két ászát, a pontversenyt vezető Kopecky-t és a második helyen álló Pontus Tidemandot. A cseh pilóta jobban kezdett, de az ötödik szakaszon egyszerre két defektes kereket is cserélnie kellett Fabia R5-ösén. Tidemand nem tudta ezt kihasználni, ő is defekteket kapott, ami végül meg is pecsételte a sorsát, hiszen kiszakadt autója futóműve. Estére Kopecky ismét az élre állt, másnap délelőtt azonban a hátsó hajtás ment el, így délután ismét kapaszkodhatott. Végül visszavette a vezetést, amit már nem is engedett ki a kezei közül. Kopecky idei ötödik WRC 2-es futamán ötödik győzelmét aratta, ezzel – ha csapata fair marad – a bajnoki címet is magáénak tudhatja. Tidemand autója olyan sérüléseket szenvedett, ami miatt szombaton nem állhatott vissza a svéd versenyző. Az ezüstös pozíciót egy perc lemaradással Tempestini szerezte meg Citroen C3 R5-ösével, harmadikként pedig a kategória újonca, Ingram ért célba egy Skodával. Kopecky-hez hasonlóan mindkettejüknek meggyűlt a bajuk a defektekkel.

A junior világbajnokságnak ez volt az utolsó futama, melyen a pilóták dupla pontokat kaptak. A Ford Fiesta R2-esekkel zajló sorozat mindet eldöntő csatáját másfél napon keresztül Julius Tannert vezette, de egy borulás és három defekt visszavetette a német versenyzőt. Ken Torn került ekkor az élre, aki vasárnap reggel borította fel autóját. A bajnoki éllovas Emil Bergkvist vette át a vezetést, aki nem hibázott, négyperces előnnyel behúzta a győzelmet, egyben a bajnoki címet is, amivel elnyerte a lehetőséget, hogy jövőre a WRC 2-ben szerepeljen egy Ford Fiesta R5-össel. A második helyre a bajnokságot is ebben a pozícióban záró Dennis Radström érkezett, harmadikként pedig Emilio Fernandezt intette le a kockás zászló. A WRC 3 dobogóját ugyanez a három pilóta foglalhatta el.

 

Eredmények

 

11. Török Rally

A 13 futamos világbajnokság 10. versenye – Marmaris – 2018. szeptember 13–16.


1. Ott Tanak EST Toyota GAZOO Racing Yaris WRC 3ó 59p 24,5mp

2. Jari-Matti Latvala FIN Toyota GAZOO Racing Yaris WRC 22,3mp
3. Hayden Paddon NZL Hyundai Motorsport i20 Coupe WRC +1p 46,3mp

4. Teemu Suninen FIN M-Sport Ford WRT Fiesta WRC +4p 10,9mp

5. Andreas Mikkelsen NOR Hyundai Motorsport i20 Coupe WRC +7p 11,7mp

6. Henning Solberg NOR Ford Fiesta R5 +13p 40,6mp

7. Jan Kopecky CZE Skoda Fabia R5 +18p 25,2mp

8. Simone Tempestini ROU Citroen C3 R5 +19p 37,1mp

9. Chris Ingram GBR Skoda Fabia R5 +20p 21,3mp

10. Sebastien Ogier FRA M-Sport Ford WRT Fiesta WRC +20p 51,2mp

 

Power Stage sorrend: 1. Neuville, 2. Ogier, 3. Tanak, 4. Latvala, 5. Evans

Szakaszgyőzelmek: Ogier – 5, Neuville – 4, Mikkelsen – 3, Tanak – 3, Breen – 1, Latvala – 1

 

Andrew

 

2018. szeptember 16.