Get Adobe Flash player

Ogier kulcsfontosságú győzelme

A 2018-as Brit Rally összefoglalója

 

A rali világbajnokság egyik klasszikus eseménye a Brit Rally, melyre a 2018-as sorozatban a szokásosnál korábban, október elején került sor egy alaposan átdolgozott útvonalon.

Az új jogszabályok lehetővé tették a szervezők számára, hogy közutakat is lezárjanak, amivel lehetőségük nyílt több, már jól bevált szakasz összekötésére, hosszabb gyorsaságik kialakítására. Komoly változtatásokat terveztek, új karaktert kapott a verseny, az utolsó napi elképzelésükön azonban fennakadt az FIA, és végül egy kompromisszumos megoldás született.

A viadal előtt senki sem tudta, milyen körülményekre számítson a korai időpont és a meleg, száraz nyár miatt, megvolt az esélye, hogy száraz felületen fog futni a verseny. Végül azonban a szokásos saras gyorsaságik várták a mezőnyt változatos tapadással.

A sorozat promótere ismét bejelentett egy új partnerkapcsolatot, ezúttal a Wolffal lépett frigyre. A kenőanyagok gyártásával foglalkozó belga cég a 2019-es év elejétől kezdi meg az együttműködést a rali világbajnoksággal.

A csapatok mindegyike ideális körülmények között, Wales-ben tudta le felkészülését. A gyártói világbajnoki pontversenyben az előző, török futamon élre álló Toyotánál Ott Tanak és Jari-Matti Latvala esős, saras feltételek között is autózhatott, ők bizakodtak az elvégzett munka miatt. Tanak szárazon is tesztelhetett, Esapekka Lappinak viszont csak ilyen körülmény jutott, úgyhogy ő a száraz versenyben bízott. A Finn Rally-n használt Yaris WRC-k álltak ezúttal a pilóták rendelkezésére, melyekben ismét az új specifikációjú motor teljesített szolgálatot.

A Hyundai azzal a céllal érkezett a megmérettetésre, hogy visszaszerezze a vezetést a gyártói pontversenyben. A csapat kiderítette, hogy egy hibás alkatrész okozta Thierry Neuville autójában a bal első rugóstag kiszakadását a Török Rally-n. Ő és Andreas Mikkelsen azt az i20 WRC-t kapta, amivel Finnországban versenyeztek, Hayden Paddon viszont egy teljesen új példányt vehetett birtokba. Mindegyik pilóta egy napot tesztelhetett a verseny előtt, Paddonnak erre száraz körülmények között volt csak lehetősége.

Az M-Sport új specifikációjú, hatékonyabb motort tesztelt, ami nagyobb teljesítményt, forgatónyomatékot biztosított, az azonban az utolsó pillanatig kérdéses volt, hogy a homologizációs jokert felhasználva beépítik-e Sebastien Ogier autójába. Végül ez nem történt meg, mert a teszten előjött egy, az új alkatrészektől független hiba, így kevés kilométert tudtak gyűjteni. A csapat a Törökországban használt Fordokat biztosította versenyzőinek, így nyolc napjuk volt mindössze a kocsik felkészítésére. A Fiesta WRC-k a régi aerodinamikai konfigurációban futottak. Ogier kétnapos teszten vehetett részt Wales-ben, Elfyn Evans és Teemu Suninen viszont csak egy-egy napot tölthetett a volán mögött az alakulat főhadiszállása mellett, a greystoke-i erdőben. Ők azért utaztak Wales-be, hogy meglátogassák a Ford bridgendi gyártóüzemét, ahol az EcoBoost motorok készülnek.

A Citroen a Török Rally után vizsgálta, hogy miért gyulladt ki és égett le Craig Breen C3 WRC-je. Egyelőre annyit tudtak megállapítani, hogy egy lyuk keletkezett a katalizátorban, a kivizsgálás azonban folytatódik, mint ahogyan Mads Ostberg és Khalid Al Qassimi autójának turbóhibáját is elemzik. A Citroen Racing egy-egy napot tesztelt Breennel, Ostberggel, valamint Sebastien Loebbel. Utóbbi ugyan nem indult ezen a versenyen, de már az akklimatizálódott a Katalán Rally-ra. Breen és Ostberg a Deutschland Rallye-n használt autókkal szállhatott csatába.

Tanak számára nem indult jól a viadal, a shakedown első körében elromlott Toyotájának ablaktörlője, és azzal babrálva elnézett egy féktávot, aminek következtében orral beleállt az árokba. A Yaris WRC hűtője megsérült, de lábon tudtak eljutni a szervizbe, ahol a csapat kicserélte a hűtőrendszert, így a pilóta némi időt vesztett csak a malőrrel. Tanak pénteki teljesítményét nem befolyásolta a dolog, délelőtt mindhárom hagyományos szakaszt megnyerve kilenc másodperces előnyre tett szert, bár bevallotta, a saras, esős, ködös, folyamatosan változó feltételek között nem érezte magát jól. Délután folytatta a menetelést, újabb két részsikert aratott, és ugyan megsérült a bal első kereke, csaknem félperces előnyre tett szert.

A többiek még inkább küszködtek a gyakori felületváltásokkal, a nem állandó tapadással. Neuville autója, mint ahogyan másoké is, alulkormányozott volt. A ranglista vezetője egy kereszteződésen túl is csúszott, megütött egy lassítót, a beállításokban eszközült változtatások azonban meghozták az eredményüket, és egy szakaszgyőzelmet is aratva feljött a második pozícióba. A következő három pilóta tíz másodpercen belül volt hozzá képest. Latvala állt ekkor a harmadik helyen, akinek szintén alulkormányozottan viselkedett az autója. A pilóta nem értette a dolgot, a teszten nem tapasztalta ezt. Délután néhány helyen túl későn fékezett, aztán betörött a szélvédője, ami után óvatosabban közlekedett. Lappi révén mindhárom Toyota ott volt az első négyben. A finn – miután megnyerte a csütörtök esti szuperspeciált – egy tizenegyedik idővel nyitott, no és egy megforgással. Ezt követően fokozatosan kapaszkodott fel.

Utána Ogier következett, aki katasztrófaként titulálta a délelőttjét. Jól kezdett, a harmadik szakasz után dobogós helyen állt, de aztán elment a Ford váltójában az első és a második fokozat, az autó pedig kétszer is megforgott. A hátralévő két közönségcsalogatón további időt vesztett Ogier, majd azon reménykedett, hogy kibírja az autó a szervizig vezető száz kilométeres etapot. Kibírta, oda nyolcadikként ért be Ogier, délután pedig az ötödik helyig tudott visszakapaszkodni. Utána nem nagy lemaradással Breen következett, majd Paddon, Ostberg és Mikkelsen. Ők később rajtoltak, ami a körülményeket tekintve hátrányt jelentett számukra.

Az M-Sport nem zárt jó napot, Evans Tanak legközelebbi riválisaként másodikként állt, a délutáni kör első szakaszára azonban motorprobléma miatt nem ért ki, meghibásodott egy szenzor. Csapattársa, Suninen a harmadik helyen is megfordult, a befejező szakaszon azonban egy nagy becsapódás következtében kiszakadt a Ford alól a jobb első futómű, az autó pedig beesett a fák közé. Mivel sérült a bukócső, a másnapi visszaállásra sem kerülhetett sor.

Szombaton maratoni nap várt a mezőnyre százötven versenykilométerrel, közben nem volt szerviz, csak egy kerékcsere lehetőség. Vigyáznia kellett tehát a technikára mindenkinek. Tanak ezen a napon már nem sietett annyira, mindössze egy szakaszt nyert, előnye azonban így is negyven másodpercre nőtt, amikor bekövetkezett a dráma. Egy felütés következtében leszakadt a Yaris WRC kartervédője, a hűtő pedig eltörött. Az észt, hogy megóvja a motort, kiállt, így a világbajnoki cím is távol került tőle.

Ogier pénteken este, miután nem volt vesztenivalója, teljes támadást ígért, ráadásul az előző napi malőr tulajdonképpen kedvezett is neki, mivel kedvezőbb helyen autózhatott a mezőnyben. Szombaton reggel rá is pattant a gázra, és megnyerte az első szakaszt, amivel a közvetlenül előtte álló két Toyotát megelőzve feljött a második helyre. A következő, trükkös különpróbán óvatosabbá vált, mégis fogott egy újabb pozíciót, tehát másodiknak mondhatta már magát. Tanak túl távol volt tőle, hátrafelé azonban folyamatosan figyelnie kellett. Ogier elismerte, Tanak egy másik szinten autózott, és sajnálta korábbi csapattársa balszerencséjét, a történések azonban azt jelentették, hogy az élre került két szakasszal a nap vége előtt, és végül négy másodperces előnnyel érkezett a szervizparkba.

Momentum

A Michelin új keverékű gumikat homologizált a Finn Rally-ra, ami azt jelentette, hogy az idény hátralévő részében ezeket kell használni a murvás viadalokon. A versenyzők a magas hőmérséklet miatt a közepes keverékűnek nevezett abroncsokat használták ott, a puhák talonban maradtak, azok valójában a Brit Rally-n debütáltak. A csapatok emiatt sokat foglalkoztak ezzel a felkészülés alkalmával. „Elég sok eső volt a tesztem második napján, és egy jó esély volt ez a gumik tesztelésére – jól dolgoztak a sárban és esőben” – mesélte Tanak még a viadal rajtja előtt. „Meg kell majd néznünk, milyen lesz az idő, mielőtt eldöntjük, tudjuk-e ezt használni egy teljes, nyolcvan kilométeres körre. Amennyiben száraz, az sok lehet a guminak.” Ogier ugyanakkor elárulta, nem tudta ideális körülmények között kipróbálni a lágy Michelineket. „Az első napunk száraz volt, aztán volt valamennyi eső, de a második napon száradt” – mondta a francia pilóta. „Sosem lehetnek tökéletesek a körülmények a teszten erre a versenyre, és talán egy kicsit nedvesebb lesz a versenyen, de meglátjuk. Az, hogy hogyan fog működni a lágy gumi, egy kérdője számomra, ahogy közeledünk az eseményhez – nem lesz meg a tapasztalatom a gumival; kipróbáltam, de nem volt meg az a körülmény, hogy lássam a hasznát.” A versenyzők huszonnyolc abroncsot használhattak fel a huszonnyolc közepes, és tizenhat lágy gumit tartalmazó allokációjukból. Mivel eléggé esősen alakult az időjárás, bevetették a puha változatot, ami gond nélkül működött. Szombaton délelőtt Neuville azonban inkább a közepest preferálta, és talán ez a döntés bosszulta meg magát, a tartósabb, de némileg kisebb tapadást biztosító keverék nem bírta a forszírozott tempót, Neuville az árokban találta magát.

 

Latvala reggel vesztett egy helyet csapattársával szemben, amit nem sokkal később visszaszerzett, késő délután pedig már a második helyen volt, támadási pozícióban Ogier-hez képest. Az utolsó szakaszon azonban hibázott egyet, lefulladt egy hajtűkanyarban, ami miatt nem sikerült átvennie a vezetést. Lappi, miután Latvala visszaelőzte, ott tudott maradni honfitársa nyomában, Ogier-hez képest alig több mint tíz másodpercre volt a nap végén. Breen második és harmadik részidőket felmutatva szintén közel maradt a tűzhöz, Lappihoz képest két másodpercre volt a befejező nap előtt.

Ostberg délelőtt a leggyorsabb volt az egyik szakaszon, és két pozíciót is nyert, majd összeszedett egy reklámmolinót tartó keretet, azzal autózott. A norvég ötödikként zárta a napot, utána a három Hyundai következett. Mikkelsen sokkal jobban ment szombaton, az addig vezethetetlennek titulált autójával hirtelen elégedett lett, három részsikert is behúzott. Paddon hetedikként várhatta a folytatást, Neuville pedig őt követte csupán. A belga a második szakaszon becsúszott az árokba, ahonnan a nézők segítségével tudott csak kijönni, mindezzel ötven másodpercet bukott. Neuville-t a teljes WRC-s mezőny megelőzte, és nem is tudott feljebb kapaszkodni, miután nem volt meg a tempója ezt követően.

Momentum

Ogier és Latvala szombaton nagy csatában volt egymással, csupán néhány másodperc választotta el őket egymástól. Amikor Tanak kiesett, a köztük folyó meccs immár a győzelemért ment. Latvala hosszú ideje tartó nyeretlenségét próbálta megszakítani, Ogier-nek pedig a világbajnoki címvédéshez volt szüksége égetően a pontokra. „Tudom, hogy nagyon gyors tud lenni” – mondta Ogier korábbi csapattársáról. „Próbáltam beszélni vele korábban, megpróbáltam elmondani neki, hogy gondoljon a gyártói versengésre – mondtam neki, nagyon fontos ez és hogy gondolnia kell erre! Nem igazán vette ezt, és az volt a válasza, hogy másfél éve nem nyert, és tényleg küzdeni akar érte, én pedig biztos vagyok benne, hogy fog is!” – mesélte szombat este a futamgyőzelmet végül bezsebelő pilóta.

 

Az Ogier és Latvala közötti csekély különbség izgalmas végjátékot ígért vasárnap. A toyotás megnyerte az első gyorsaságit, ezzel két szekundumon belülre került M-Sportos ellenfeléhez képest. Miután a verseny utolsó szakasza nem murvás felülettel rendelkezett, nem volt reprezentatív a teljes viadal tekintetében, az FIA és a szervezők között az a megállapodás született, hogy egy másik gyorsasági tölti be a Power Stage szerepét. Ez pedig a nap második szakasza lett. Aki ezt pontszerző helyen zárta, óvatosnak kellett lennie, hogy célba érjen, máskülönben búcsút mondhatott az extra egységeknek is. Latvala ezen a tizenöt kilométeren nem kevesebb, mint öt másodpercet adott a harmadik időt autózó Ogier-nek, és átvette a vezetést. A francia a great orme-i aszfaltos különpróbán visszavágott, így két gyorsaságival a vége előtt kéttized másodperc választotta el kettejüket egymástól. Ogier aztán az utolsó előtti szakaszon is legjobbnak bizonyult három másodperces előnyre szert téve, majd az utolsón sem talált legyőzőre, így megnyerte a viadalt, rendkívül fontos győzelmet aratva a világbajnoki címért zajló csata szempontjából. Az eredménnyel ugyanis feljött a pontverseny második helyére, és mindössze hét egység választja el Neuville-től. A pilótának egyébként ez volt az ötödik brit diadala, amivel rekorderré vált.

Latvala az utolsó gyorsasági második kilométerén nekiment egy padkának, onnan kezdve pedig óvatosra vette a figurát, ezzel a második helyen futott célba. Csapattársa, Lappi lett a harmadik, amivel a Toyota megerősítette vezető helyét a gyártói versenyfutásban. Breennek reggel megvolt még az esélye egy dobogós helyezésre, az ír azonban a Power Stage-en sok időt vesztett egy megforgással, majd a következő szakaszon össze is törte kicsit Citroenjét. Végül résen kellett lennie, hogy megtartsa negyedik helyét, ami sikerült is neki. Neuville három helyet jött előre a rövidke nap során, megelőzte Ostberget és mindkét csapattársát is, utóbbiak nem nehezítették meg a dolgát. A belga ötödikként fejezte be a versenyt, mögötte az egy szalmabálát megütő Mikkelsen, majd Paddon érkezett. Ostberg az utolsó előtti szakaszon egy megforgással vesztett értékes másodpercet, ezen múlott, hogy végül a nyolcadik helyen intették csak le. A pontszerzők során a Skoda Motorsport két versenyzője, Kalle Rovanpera, valamint Pontus Tidemand zárták R5-ös Fabiáikkal.

A WRC 2-ben a Rovanpera fölényes győzelmet aratott. A Skoda Motorsport finn tehetsége a szakaszok kétharmadán nem talált legyőzőre, nagyobb hibát sem vétett, az is belefért neki, hogy a többiekkel ellentétben két pótkerékkel autózott szombaton. Végül másfél perces előnnyel nyert jóval tapasztaltabb csapattársa, Tidemand előtt. A svédnek sem voltak nagyobb gondjai, egyedül az utolsó napon kellett kicsit dolgoznia autóján, miután megütötte annak jobb hátsó futóművét. A dobogó alsó fokára további negyven másodperces lemaradással az M-Sport pártfogoltja, Gus Greensmith állhatott fel Ford Fiesta R5-ösével. Őt a hyundai-os Jari Huttunen, valamint a citroenes Stephane Lefebvre követte. A WRC 3-as értékelésében Tom Williams Ford Fiesta R2-ese bizonyult a leggyorsabbnak, majd két Peugeot 208 R2 következett, Enrico Brazzolival, valamint Taisko Larióval.

 

Eredmények


74. Brit Rally

A 13 futamos világbajnokság 11. versenye – Deeside – 2018. október 4-7.


1. Sebastien Ogier FRA M-Sport Ford WRT Ford Fiesta WRC 3ó 6p 12,5mp

2. Jari-Matti Latvala FIN Toyota GAZOO Racing Yaris WRC 10,6mp
3. Esapekka Lappi FIN Toyota GAZOO Racing Yaris WRC +35,1mp

4. Craig Breen IRL Citroen WRT C3 WRC +1p 10,4mp

5. Thierry Neuville BEL Hyundai Motorsport i20 Coupe WRC +1p 14,4mp

6. Andreas Mikkelsen NOR Hyundai Motorsport i20 Coupe WRC +1m 15,9mp

7. Hayden Paddon NZL Hyundai Motorsport i20 Coupe WRC +1p 18,4mp

8. Mads Ostberg NOR GBR Citroen WRT C3 WRC +1p 21,6mp

9. Kalle Rovanpera FIN Skoda Fabia R5 +9p 14,7mp

10. Pontus Tidemand SWE Skoda Fabia R5 +10p 48,9mp

 

Power Stage sorrend: 1. Latvala, 2. Tanak, 3. Ogier, 4. Neuville, 5. Lappi

Szakaszgyőzelmek: Tanak – 6, Ogier – 5, Latvala – 4, Mikkelsen – 3, Neuville – 2, Lappi – 2, Ostberg – 1

 

Andrew

 

2018. október 7.