Get Adobe Flash player

Traktor a gyorsasági szakaszon

Felháborodásának adott hangot a Hyundai Motorsport csapata, miután a 2018-as rali világbajnokság befejező futamának, az Ausztrál Rally-nak a harmadik szakaszán egy traktorral találkozott Andreas Mikkelsen és Anders Jaeger, ami olyannyira megzavarta a párost, hogy nem sokkal később egy gyors kanyarban becsúszott az árokba i20 WRC-jük, és felborultak.

A traktor egy lassítón dolgozott, annak szalmabáláit tette helyre, miután Jari-Matti Latvala Toyotája nekik ütközött és elmozdította őket. Alain Penasse, a csapat menedzsere az esetet követően a következőket mondta el arról, hogy mi történt párosukkal: „Megzavarta őket, és beszéltek, azt mondták egymásnak: ’Megszakították a szakaszt? Biztonságos a szakasz? Mit csináljunk?’ És aztán, egy kilométerrel később balesetet szenvedtek! Biztos, hogy megzavarta őket ez. Le kellett volna lassítaniuk talán és helyre tenni a fejüket, aztán továbbmenni. Az azonban tiszta, hogy nem kellett volna ennek megtörténnie. A helyszínen lévő sportbírók döntöttek az autók közötti három perces időközök okán, hogy beviszik a traktort a szakaszra, elmozgatják a lassítót és kijönnek a szakaszról – a versenyirányítás azt mondta nekünk, hogy saját maguk döntöttek a helyszínen.”

Penasse megvitatta az esetet a szervezőkkel, de mérges volt a Mikkelsent és a csapatot ért következmények miatt. „Játékban vagyunk még a gyártói címért, de két autónk van már csak” – magyarázta. „Andreas részideje 5,3 másodperccel jobb volt, mint a legközelebbi versenytársáé, és ez az ő szakasza volt. Mindig jól teljesít ezen a szakaszon. Oké, mit tudnánk tenni? Meg kell nézniük a mérnököknek az autót. A víz elfolyt, várnunk kell, és meglátjuk.”

A verseny sportigazgatója, Adrian Stafford a következő közleményt adta ki: „A 3. gyorsasági szakaszon 15,7 kilométernél lévő, szalmabálákból kialakított lassítót a 7-es rajtszámú autó (Latvala) elütötte, ami azt eredményezte, hogy a szalmabálák részben eltorlaszolták a pályát.

Egy traktor parkolt a közélben – a szakaszon kívül –, és a rendezők jóváhagyása nélkül a vezető bement a szakaszra, és visszaállította a szalmabálákat. Amint a traktor helyreállította a lassítót, elindult a lassító után a pálya széle felé, a 4-es rajtszámú autó (Mikkelsen) pedig éppen ekkor hajtott át a lassítón. A traktor részben az úton volt, ahogyan a 4-es rajtszámú autó elhagyta.

A 4-es rajtszámú autó és a traktor nem ért össze. A 4-es rajtszámú autó körülbelül 1,2 kilométert tett még meg a szakaszon, amikor egy gyors balkanyar belső oldalán egy vízelvezető csatornának ütközött.

A szervezők felügyeletük alá vették a traktort, hogy biztosítsák, nem avatkozik be még egyszer.”

 

A versenyző is mérges volt

Mikkelsen elmondta, ő is mérges volt, valamint csalódott az eset miatt. „Mentünk, volt valamennyi távolság egy bukkanóig, aztán az után száz méter egy lassítóig” – mesélte a norvég pilóta közvetlenül az eset után. „Amikor megközelítettük a bukkanót, láttuk, hogy integet egy sportbíró. Anders azt mondta, álljak meg, de a bukkanó előtt volt ez éppen, úgyhogy lelassítottam egy kicsit, és láttam a száz méterre lévő lassítóban, hogy egy traktor megy át azon.

Fékeztem a lassító előtt, megcsináltam azt, aztán kikerültem a traktort, ami mozgott még. Azt mondtam, ’mi a f*** ez, meg kellene állnunk, hogy elmondjuk a sportbíróknak?’. Anders azt mondta, menjünk tovább, rögtön ezt követően azonban volt egy balos egy bukkanón, amit nem igazán vettem az itinerből, túl gyorsak voltunk, és aztán felborultunk.

A vadvilágot megtapasztalhatod, egy traktor azonban nagyon meglepő, úgyhogy máshol járt az agyam. Azon gondolkodtam talán, hogy meg kellene állni beszélni a sportbírókkal, hogy elmondjuk nekik, hogy töröljék a szakaszt a később érkező néhány autónak. Biztos vagyok benne, hogy meg fogom tudni a csapattól, mi történt, a versenyünk azonban tönkrement.

Biztosnak kell lennünk abban, hogy soha többé nem történik ilyen, mivel egy veszélyes szituáció ez. Az állatokat nem lehet kontrollálni, ez rendben van, ez a versenyzés része. Ezeket a dolgokat azonban lehet kontrollálni. Csalódott vagyok, és természetesen mérges is, mivel az eset tönkretett egy nagyon fontos versenyünket.”

A virtuális lassító a megoldás?

Az FIA nyomás alá került Mikkelsenék incidensét követően azzal kapcsolatban, hogy bevetésre kerüljön a rali világbajnokságon a virtuális lassítók rendszere.

A sorozat szerepvállalói közül többen is áttérnének a szakaszokra ténylegesen kihelyezett lassító elemekről a virtuális lassítókra. Ezek olyan szekciói lennének a gyorsasági szakaszoknak, ahol a versenyzőknek egy előre meghatározott sebességre le kell lassítaniuk, ugyanakkor nem lenne ott semmilyen akadály. A megoldás egy másik előnyének azt vélik, hogy a tényleges lassító rossz kikerülésével nem lehetne előnyt szerezni.

Penasse azt mondja, az autók rendelkeznek már a technológiával ahhoz, hogy bevezethető legyen a virtuális lassítók koncepciója, és ő támogatja is ezt. „Egy kicsit olyan ez, mint a bokszutcai korlátozás a pályaversenyzésben” – magyarázta a Hyundai sportvezetője. „Azt mondanák, hogy egy előre meghatározott és nagyon pontos helyen az autó sebességének nem szabadna meghaladnia a például ötven kilométer/órás sebességet. Ezen a sebességen tenne meg az autó egy távolságot, és aztán felgyorsítana ismét. Számomra ez egy sokkal jobb ötlet. Utálom a lassítókat, annyi balesetet okoznak.”

Feltételezések szerint az Ausztráliában történt incidens azért történt, mert a személyzet rosszul becsülte meg a lassító újraépítésének idejét. „Latvala elütötte a szalmabálát a lassítóban, és eltorlaszolta az utat” – mondta el az autosport.com egy forrása. „A helyszínen lévő sportbírók úgy döntöttek, hogy fogják a traktort és elmozgatják az útból a bálát, vissza a helyére. Jót akartak, és úgy gondolták, van három percük elvégezni a munkát. Sajnos Andreas megérkezett, amikor mentek vissza a traktorral.”

A versenyzők érthető módon ingerültek voltak az eset miatt. „Nincs mentség erre, b****tt hülyeség ez abszolúte. Megölhettek volna valakit” – adott hangot véleményének Esapekka Lappi. „Amikor fut egy szakasz, sosem történhet ilyen.”

Az FIA rali igazgatója, Yves Matton elmondta, tanulni kell ebből a traktoros incidensből, és megerősítette, a virtuális lassító egy opció. „A rendezők alapos kivizsgálást végeztek az eset körülményeivel kapcsolatosan” – magyarázta Matton. „Fontos pontosan megérteni, hogy miért történt úgy, ahogyan történt. Traktor volt elhelyezve ott, hogy biztosítsa, nem kerül blokkolásra a pálya az elmozdított lassító miatt. Folytatjuk az alternatív sebességcsökkentési megoldások tanulmányozását, ezek közül az egyik a virtuális lassító.”

 

Finnországban tesztelik a virtuális lassítókat

A ralisportban, legfőképpen a világbajnoki futamokon és az újgenerációs, nagyteljesítményű World Rally Car-okkal jelenleg tapasztalható sebesség miatti folyamatos nyugtalanság okán a finn autósport szövetség már korábban eldöntötte, hogy megvizsgálja a gyorsasági szakaszokon elhelyezett virtuális lassítok alkalmazását.

Annak ellenére, hogy a Nemzetközi Automobil Szövetség idegenkedett tavaly a virtuális lassítók javasolt koncepciójától, a finn szövetség azt indítványozza a nemzeti futamok rendezőinek, hogy folytassanak kísérletet két alternatív rendszerrel. Az első szerint a szakaszok rövid részein sebességkorlátozást vezetnének be, amit elektronikus módon felügyelnének. A második javaslat alapján teljesen meg is kellene állniuk az autóknak egy előre meghatározott ponton, amit ténybírók, valamint kamerák figyelnének.

A szövetség titkára, Henrik Frank megerősítette, sürgősen szükség arra, hogy olyan módszert találjanak, ami megoldja a jelenlegi lassítók hiányosságait (a költségeket, a pályabejárási problémákat, az elmozduló elemeket, az elemek sérülékenységét), és azon vannak, hogy alkalmazható alternatívákat hozzanak létre. „A fő cél, hogy csökkentsük azt az időt, amit az autók csúcssebességen töltenek a szakaszokon” – magyarázta Frank. „Az egyes finn szervezőkön múlik majd, hogy eldöntsék, részt vesznek-e a próbákban, de ami a rali világbajnoki futamunkat illeti, az FIA-n múlik a döntés.”

 

Andrew

 

2018. november 21.