Get Adobe Flash player

Mikkelsen a lengéscsillapítók útvesztőjében

Saját maga és a szakma elvárásaitól is jócskán elmaradt Andreas Mikkelsen a rali világbajnokság 2018-as szezonjában. A norvég versenyző korábban, a Volkswagennel három futamgyőzelmet is aratott, és rendre a bajnokság harmadik helyén zárt, de miután frigyre lépett a Hyundai-jal a 2017-es szezon végén, enyhén szólva sem alkotott maradandót az első teljes közös évükben.

Mikkelsen elsősorban az i20 Coupe WRC gátlóival kapcsolatosan lát problémát. „A Hyundai lengéscsillapító beszállítójának kétszáz teljesen különféle lengéscsillapítója van” – kezdi pilóta. „A Volkswagennél negyvennel rendelkeztünk. És ott megtaláltam azokat a lengéscsillapítókat, amik tetszettek, és azokat tudtam használni három-négy szezonon keresztül. Tény, hogy végül találtunk egyfajta lengéscsillapítót, amit mindenhol tudtam használni, az autó pedig ugyanolyan volt mindig. Aztán kezdted nagyon jól megismerni az autót, tudtad, hogyan reagál mindig. Minden fékezésnél, hogyan könnyül el egy tetőn, hogyan viselkedik a következő kanyarban, és így tovább. Ez az érzés, ez az, ami hiányzik a Hyundai-ban.”

Ennyi különböző lengéscsillapító van a Hyundai-hoz, nem csak beállítás kérdése tehát, hogy milyen az érzése a pilótának. „Nem, igaz, amikor arról beszélek, hogy kétszáz lengéscsillapító van, teljesen különböző a kétszáz a maga módján. Amikor bekerülök a csapatba és öt vagy hat különböző lengéscsillapító van a teszten, mindegyik valamilyen hasmagassághoz, az nem optimális” – mondja Mikkelsen. Adott számára, hogy kezdjen valamit ezzel. „Igen, egyszerűbbnek és tisztábbnak kell lennem. Jobb találni valamit, amit meg tudsz tartani, minthogy megpróbálsz valamit, amiről a mérnök azt mondja, hogy még jobb tapadást ad. De nem tudom. Darabos a vezetés, amikor nem találok valami olyat, amivel nyugodt vagyok, aztán fenntartásokkal kell vezetnem.”

Volt néhány vezetői hibája is a versenyzőnek, de a volkswagenes időszakban történtek súlyosabb következményekkel jártak. Mikkelsen azt mondja, ez logikus magyarázat. „Amikor fenntartásokkal kell vezetnem, mint most, nagy határmezsgyével megyek. Nem merek egyszerűen és könnyedén menni. Ha magabiztos vagy azzal, ahogyan az autó viselkedik, sokkal jobban meg tudod jósolni a dolgokat, és sokkal jobban mered feszíteni a húrt. A Volkswagennél meg tudtam csinálni ezt.”

A különbség nagynak látszik, mindazonáltal nagyon-nagyon kicsi a valóságban, ahogyan Mikkelsen ezt illusztrálja is. „Amennyiben tizenöt-húsz másodpercet vesztesz egy napon, az nem sok. De ha tizenöt-húsz kanyar van kilométerenként és egy tizedet vesztek minden kanyarban – ami nem hangzik túl soknak, de – egy kilométeren nagyon sokká válik. Ugyanakkor ez megmutatja, milyen kevésre is van szükség. Amikor a jó érzet azt teszi, hogy nem veszted el ezeket a tízedeket, jól teljesítettél. Ez nem az, hogy rosszul vezetsz, hanem a jó érzésről szól, mivel ez az, ahol az öt-tíz századok elhelyezkednek.”

A fő feladat megtalálni az alapbeállítást, amit a Volkswagennél gyorsan meglelt. A huszonkilenc éves pilóta őszinte, küszködik, hogy ez meglegyen a Hyundai-jal. „Ausztrália után úgy érzem, kezd meglenni egy jobb alap. Többet tudok arról, hogy hol tartok az autóval. Most tehát óvatosnak kell lennem, hogy megtartsam ezt, semmint új dolgokat kezdjek. Aszfalton még mindig szoknom kell az autót. Sok dolgot tettünk, főként Thierry és Dani érzi azt, hogy vannak fejlődések, számomra azonban még egy nagyon más autónak érződik minden másiktól. Aszfalton tehát még mindig zavarodott vagyok, szerencsére azonban nincs sok azokból a versenyekből a szezon során.”

Mikkelsen a két szezon közötti szünetben átgondolta a témát, és arra jutott, hogy radikális változtatásokat eszközöl mind az autó beállításában, mind a vezetési stílusában. „Úgy gondolom, murván általában olyan munkát végeztünk, ami rendben volt, aszfalton azonban sokat küszködtünk. A sok tanulmányozás után friss elgondolással érkezem erre a szezonra” – mondja a 2018-ban mindössze egy dobogós eredményt felmutató pilóta, aki hisz abban, hogy az autója beállításával kapcsolatos egyszerűbb megközelítése a fejlődés kulcsa lesz.

„Tavaly sokkal inkább próbáltam meg olyanná tenni, mint amihez korábban hozzászoktam, viszont ezt az autót talán annak megfelelően kell vezetni, mint amilyen – ahogyan a többi srác is eltöltött öt évet, hogy így tegyen. Most majd megpróbálom nagyban másolni ezt, és úgy vezetem csak, amilyen.”

A vezetési stílusán is változtatni fog Mikkelsen, aki csapattársai, Thierry Neuville és Dani Sordo adatait, valamint belsőkamerás felvételeit is elemezte, hogy követni tudja a technikájukat. „Arról szól ez nagyban, hogy hogyan közelítik meg a kanyarokat, valamint az autóbeállításukról. Én egy kicsit később fékeztem, és többet tartottam a féken a lábam, amikor a kanyarba mentem be, hogy azzal fordítsam be az autót. Annak a módja, ahogyan beállítottam az autót, talán jobb volt a befordulásra, de sok tapadásba került. Nagyon egyszerűnek tűnik, amikor látod a különbségeket, de tíz éven keresztül ezzel a megközelítéssel vezettem, a változtatás pedig nagyon nehéz.”

Ennek ellenére Mikkelsen magabiztos, hogy meg tudja fordítani szerencséjét. „Elég normális dolog a sportban, hogy vannak jó éveid és vannak kihívásokkal teli éveid. A tavalyi év volt számomra a leginkább kihívásokkal teli év, de tudom, ha továbbra is keményen dolgozunk és minden erőfeszítésünket és energiánkat beletesszük, meg fog fordulni ez.”

 

Andrew

 

2019. január 17.