Get Adobe Flash player

Hogyan nyerjünk Monte-Carlo Rallye-t

Sebastien Loeb ad kalauzt ahhoz, hogy hogyan érjünk célba győztesként a ralisport klasszikus versenyén.

Megnyerni a Monte-Carlo Rallye-t egyszer nagy dolog. Megnyerni hétszer, mint ahogyan a kilencszeres világbajnok versenyző is tette ezt lenyűgöző pályafutása során, azt jelenti, hogy az illető szakértő a kötélen táncolásban, amit ráadásul jégréteg fed.

Loeb doyen volt abban, hogy úgy vezessen keresztül a Francia-Alpokon, hogy végül a győzelmi dobogó középső fokára állhasson a mediterrán napsütésben. A francia pilóta mesél arról, hogy mi is kell ehhez.

 

1. Egy jó jégkém legénység, hogy segítsenek az itinerben

„A top versenyzők számára engedélyezett, hogy egy autóval végighajtsanak a szakaszokon, mielőtt lezárnák az utat a verseny számára. Természetesen nem mi magunk megyünk – van egy legénységünk, akik értik az itinerrendszerünket és végigmennek a szakaszon számunkra. Keresik az úton lévő nedves foltokat, ha esetleg elolvadt a hó.

Aztán a napszaktól függően kigondolják, hogy a nedves folt fekete jéggé fagy-e. Amennyiben így fog történni, tesznek egy figyelmeztetést az itinerünkbe, hogy lelassítsanak minket. Alapvetően azért vannak, hogy figyelmeztessenek bennünket a legrosszabb körülményekre, melyek megváltoztak, mióta teljesítettük a pályabejárást. Létfontosságú, hogy teljes bizalommal legyünk ezen legénység felé.”

2. Óvatosan megválasztott gumiabroncsok

„Nem hinném, hogy lehetséges lenne megtalálni a tökéletes gumit ezen a versenyen. Ami tenned kell, hogy a legjobb választást eszközöld a két vagy három szakaszból álló körre. Ez azt jelenti, hogy néhány részen kompromisszumban leszel – száraz gumival futsz havon vagy teljesen szögessel száraz aszfaltos szakaszokon –, hogy jó legyen a sebességed más helyeken.

Nem annyira komplikált, mint volt ez valaha ezen a versenyen, mivel sokkal korlátozottabb a választásunk és nincs már teljesen slick gumink – az volt a rémálom, hogy feltettük a versenygumikat, aztán pedig nem tudtuk kihasználni a jeges hegyen!”

3. Bízni az autóban

„Elég fontos mindig is, hogy bízz egy raliautóban, bárhol is versenyezz. Ezen az eseményen azonban létfontosságú, ha a győzelemben reménykedsz. Pilótaként tudnod kell, hogy mit fogsz kapni az autótól, amikor egy kanyar előtt fékezel vagy megpróbálsz sebességet átvinni a jégen egy trükkös rész során. Az érzés nélkül nehéz ez.

A csapat úgy állítja be az autót, hogy magabiztosságot adjon a pilótának, ugyanakkor az autónak is teljesítenie kell. Egyes versenyzők például akkor magabiztosabbak egy autóban, ha egy kicsit puhábban fut az, talán nagyobb tapadást találsz, csúsztatni tudod és egy kicsit progresszívebb tudsz lenni, de a száraz részeken merevebbnek és precízebbnek kell lennie a kocsinak. Itt kisebb lesz a sebességed, az biztos. Olykor bátornak kell lenned!”

4. Megérteni az időjárást

„Az időjárás semmi perc alatt meg tud változni a hegyekben. Emlékszem azokra az időkre, amikor elhagytuk a szervizt, csak száraz gumi volt az autón, a szakasz rajtjánál pedig elkezdett esni vagy havazni. Lehetetlen azt tudni, hogy mi fog történni az égben, de az igazi segítséget jelenthet, ha értjük, hogy milyen a helyi időjárás és milyen a szélirány, valamint a szél sebessége. Az időjárás előrejelző legénységtől nagy segítséget kaptunk mindig, de egy kicsit lottó volt még így is.”

 

5. Szerencse

„Amikor a körülmények igazán sokat változnak és egy száraz kanyarból mész be egy olyanba, ami teljesen jeges, szükséged van talán egy kis szerencsére is, hogy mindenféle probléma nélkül gyere át ezen. Bizonyos, hogy igaz ez, amikor a határon és egy nagy csatában vagy.”


Andrew

 

2019. január 22.