A ralisport gumiszabályai - Az abroncsokra vonatkozó 2013-as előírások
Az abroncsokra vonatkozó 2013-as előírások
A 2013-as rali világbajnokság gumiabroncsokra vonatkozó szabályai:
Homologizáció és a választható gumik listája
A 2013-as rali világbajnokság két olyan gumigyártó céggel rendelkezik, melyek jogosultak abroncsokkal ellátni a csapatokat. Ez a két gyár a Michelin és a DMACK.
A homologizált gumiknak két listája van. Az 1-es listán olyan gumik vannak, amiket a World Rally Car-ok kivételével minden autóra fel lehet szerelni. A 2013-as szezonra minden gumigyárnak jóvá kell hagyatni az FIA-val egy murvagumit, egy aszfaltgumit, egy téli körülményekre alkalmas aszfaltgumit és egy szögekkel ellátott hógumit.
A World Rally Car-okra a 2-es listáról lehet gumit választani. A gyártóknak a 2013-as szezonra ebben az esetben is egy murvagumit, egy aszfaltgumit, egy téli körülményekre alkalmas aszfaltgumit és egy szögekkel ellátott hógumit kell jóváhagyatni. Az 1-es és a 2-es lista megegyezhet. Az 1-es listán lévő abroncsoknak kereskedelmi forgalomban kapható áruknak kell lenni, a 2-es listán lévő típusokra ez az előírás nem kötelező érvényű.
Murvás versenyek
A murvás futamokra szánt gumik kétfajta keménységűek lehetnek, kemények és lágyak, de a mintázatuk és szerkezetük meg kell, hogy egyezzen. A kézzel készített extra mintázatok kialakítása nem engedélyezett.
Aszfaltos versenyek
A gumik az aszfaltos futamokon is kétfajta keménységűek lehetnek, de a mintázat és szerkezet itt is azonos kell, hogy legyen. A Monte-Carlo Rallye-n ugyanakkor egy extra lágy változat használata is engedélyezett, de a versenyen mindössze kétfajta gumikeménységű abroncsot lehet használni.
Az aszfaltgumiknak E jelöléssel és két radiális mintával kell rendelkezniük, a mintázatnak nagyobbnak kell lenni, mint a teljes futófelület 21 százaléka. Az aszfaltgumi mintázatának egyharmadán a minta mélysége nem lehet kisebb, mint 1,6 milliméter a verseny bármely pillanatában. A téli körülményekre alkalmas aszfaltgumi használata a Monte-Carlo Rallye-n engedélyezett, ez lehet szög nélküli és szöges változat is.
Havas versenyek
Az idény egyetlen havas futamán, a Svéd Rally-n a versenyzőknek a hógumikat kell használniuk, amiket a murvás futamokon is használt 7x15 collos felnikre szerelnek.
Joker gumik
Egyszer a szezon folyamán minden gumigyár jóváhagyathat egy helyettes aszfalt- és egy helyettes murvagumit. Közkeletű kifejezéssel élve ez a joker gumi, az új specifikáció átveszi a régi helyét, melyet a továbbiakban nem lehet már használni.
Versenyenkénti kinevezés
A gumigyártónak minden versenyre ki kell választania az elsődleges keménységű gumit, ez lesz a ralira kinevezett gumi. Amennyiben a verseny kiírása engedélyezi, az elsődleges változat helyett 16 darabot fel lehet használni a másik fajta keménységű gumiból. A versenyen felhasználható gumik darabszáma ugyanakkor nem változik.
Prioritásos versenyzők
A gyáraknak és a WRC csapatoknak a 2013-as szezon előtt ki kell választaniuk egy gumibeszállítót. A P1-es prioritással rendelkező privát, valamint a P2-es és P3-as prioritással rendelkező, négykerékhajtásos autóval nevező versenyzőknek a jóváhagyott gyártók gumijait kell használniuk. A versenyzők vagy nevezők a szezon folyamán kétszer válthatnak beszállítót. Az olyan N csoportos autók kivételével, melyet prioritással nem rendelkező versenyzők hajtanak, minden négykerékhajtású, turbófeltöltéses kocsira homologizált gumit kell szerelni.
A prioritással nem rendelkező, N csoportos négykerékhajtású, turbófeltöltéses autót, a prioritással nem rendelkező, kétkerékhajtású autót hajtó versenyzők, valamint a kétkerékhajtású kocsit használó, P3-as prioritással rendelkező versenyzők bármilyen, a V függeléknek megfelelő gumit használhatnak.
2013. május 1-től ugyanakkor minden négykerékhajtású autóra 18 collos „world rally” típusú gumit kell szerelni aszfalton, melyek több mintával rendelkeznek, mint a hagyományos készítésű slick abroncsok. 2013. október 1-től a kétkerékhajtású autóval rajthoz álló versenyzőknek is ilyen gumikat kell használniuk az aszfaltversenyeken.
Gumicsere
Egy versenyen maximum hét kerékcsere engedélyezett. A versenyen felhasználható összes gumi mennyiségét illetően a rendezők egy csere alkalmával négy gumival számolnak. Ez alól kivétel a P1-es és P2-es versenyzők számára az Akropolisz Rally, ott cserénként öt abronccsal kalkulálnak. A gumikat a verseny idején ismételten fel lehet szerelni az autóra, feltéve ha a minimális mintamélységre vonatkozó előírásoknak megfelelnek.
A felhasználható gumiabroncsokra vonatkozó pontos mennyiséget az egyes futamok versenykiírásai tartalmazzák.
Kiegészítő bajnokságok
A WRC 2-es kiírásban rajthoz álló versenyzőknek – beleértve az N csoportos kupát is – a két jóváhagyott gumigyár valamelyikének abroncsait kell használniuk.
A kétkerékhajtású autók számára kiírt WRC 3-as sorozatban részt vevő autókra a kétkerékhajtású autókra vonatkozó általános előírások vonatkoznak.
Forrás: DMACK
Andrew
2013. január 19.