Get Adobe Flash player

A ralisport gumiszabályai - Az abroncsokra vonatkozó 2013-as előírások

 

Az abroncsokra vonatkozó 2013-as előírások

 

A 2013-as rali világbajnokság gumiabroncsokra vonatkozó szabályai:

 

Homologizáció és a választható gumik listája

A 2013-as rali világbajnokság két olyan gumigyártó céggel rendelkezik, melyek jogosultak abroncsokkal ellátni a csapatokat. Ez a két gyár a Michelin és a DMACK.

A homologizált gumiknak két listája van. Az 1-es listán olyan gumik vannak, amiket a World Rally Car-ok kivételével minden autóra fel lehet szerelni. A 2013-as szezonra minden gumigyárnak jóvá kell hagyatni az FIA-val egy murvagumit, egy aszfaltgumit, egy téli körülményekre alkalmas aszfaltgumit és egy szögekkel ellátott hógumit.

A World Rally Car-okra a 2-es listáról lehet gumit választani. A gyártóknak a 2013-as szezonra ebben az esetben is egy murvagumit, egy aszfaltgumit, egy téli körülményekre alkalmas aszfaltgumit és egy szögekkel ellátott hógumit kell jóváhagyatni. Az 1-es és a 2-es lista megegyezhet. Az 1-es listán lévő abroncsoknak kereskedelmi forgalomban kapható áruknak kell lenni, a 2-es listán lévő típusokra ez az előírás nem kötelező érvényű.

 

Murvás versenyek

A murvás futamokra szánt gumik kétfajta keménységűek lehetnek, kemények és lágyak, de a mintázatuk és szerkezetük meg kell, hogy egyezzen. A kézzel készített extra mintázatok kialakítása nem engedélyezett.

 

Aszfaltos versenyek

A gumik az aszfaltos futamokon is kétfajta keménységűek lehetnek, de a mintázat és szerkezet itt is azonos kell, hogy legyen. A Monte-Carlo Rallye-n ugyanakkor egy extra lágy változat használata is engedélyezett, de a versenyen mindössze kétfajta gumikeménységű abroncsot lehet használni.

Az aszfaltgumiknak E jelöléssel és két radiális mintával kell rendelkezniük, a mintázatnak nagyobbnak kell lenni, mint a teljes futófelület 21 százaléka. Az aszfaltgumi mintázatának egyharmadán a minta mélysége nem lehet kisebb, mint 1,6 milliméter a verseny bármely pillanatában. A téli körülményekre alkalmas aszfaltgumi használata a Monte-Carlo Rallye-n engedélyezett, ez lehet szög nélküli és szöges változat is.

 

Havas versenyek

Az idény egyetlen havas futamán, a Svéd Rally-n a versenyzőknek a hógumikat kell használniuk, amiket a murvás futamokon is használt 7x15 collos felnikre szerelnek.

 

Joker gumik

Egyszer a szezon folyamán minden gumigyár jóváhagyathat egy helyettes aszfalt- és egy helyettes murvagumit. Közkeletű kifejezéssel élve ez a joker gumi, az új specifikáció átveszi a régi helyét, melyet a továbbiakban nem lehet már használni.

 

Versenyenkénti kinevezés

A gumigyártónak minden versenyre ki kell választania az elsődleges keménységű gumit, ez lesz a ralira kinevezett gumi. Amennyiben a verseny kiírása engedélyezi, az elsődleges változat helyett 16 darabot fel lehet használni a másik fajta keménységű gumiból. A versenyen felhasználható gumik darabszáma ugyanakkor nem változik.

 

Prioritásos versenyzők

A gyáraknak és a WRC csapatoknak a 2013-as szezon előtt ki kell választaniuk egy gumibeszállítót. A P1-es prioritással rendelkező privát, valamint a P2-es és P3-as prioritással rendelkező, négykerékhajtásos autóval nevező versenyzőknek a jóváhagyott gyártók gumijait kell használniuk. A versenyzők vagy nevezők a szezon folyamán kétszer válthatnak beszállítót. Az olyan N csoportos autók kivételével, melyet prioritással nem rendelkező versenyzők hajtanak, minden négykerékhajtású, turbófeltöltéses kocsira homologizált gumit kell szerelni.

A prioritással nem rendelkező, N csoportos négykerékhajtású, turbófeltöltéses autót, a prioritással nem rendelkező, kétkerékhajtású autót hajtó versenyzők, valamint a kétkerékhajtású kocsit használó, P3-as prioritással rendelkező versenyzők bármilyen, a V függeléknek megfelelő gumit használhatnak.

2013. május 1-től ugyanakkor minden négykerékhajtású autóra 18 collos „world rally” típusú gumit kell szerelni aszfalton, melyek több mintával rendelkeznek, mint a hagyományos készítésű slick abroncsok. 2013. október 1-től a kétkerékhajtású autóval rajthoz álló versenyzőknek is ilyen gumikat kell használniuk az aszfaltversenyeken.

 

Gumicsere

Egy versenyen maximum hét kerékcsere engedélyezett. A versenyen felhasználható összes gumi mennyiségét illetően a rendezők egy csere alkalmával négy gumival számolnak. Ez alól kivétel a P1-es és P2-es versenyzők számára az Akropolisz Rally, ott cserénként öt abronccsal kalkulálnak. A gumikat a verseny idején ismételten fel lehet szerelni az autóra, feltéve ha a minimális mintamélységre vonatkozó előírásoknak megfelelnek.

A felhasználható gumiabroncsokra vonatkozó pontos mennyiséget az egyes futamok versenykiírásai tartalmazzák.

 

Kiegészítő bajnokságok

A WRC 2-es kiírásban rajthoz álló versenyzőknek – beleértve az N csoportos kupát is – a két jóváhagyott gumigyár valamelyikének abroncsait kell használniuk.

A kétkerékhajtású autók számára kiírt WRC 3-as sorozatban részt vevő autókra a kétkerékhajtású autókra vonatkozó általános előírások vonatkoznak.

 

Forrás: DMACK

 

Andrew

 

2013. január 19.