Get Adobe Flash player

Neuville drámai fordulatokkal teli versenyt nyert Korzikán

A 2019-es Korzika Rally összefoglalója

 

Defektek határozták meg a Tour de Corse kimenetelét, egyedül Thierry Neuville volt az a többszörös szakaszgyőztesek között, akinek nem durrant ki egy gumija sem a hétvége folyamán. A dráma az elsőtől az utolsó szakaszig kitartott, nem csak az abszolút értékelésben, de a kisebb kategóriákban is.

A Korzika Rally-val a szezon első igazi aszfaltos állomásához érkezett a rali világbajnokság. A Tízezer Kanyar Versenye e titulusnak megfelelően az idény legtechnikásabb pályáit kínálja a mezőny számára. A szakaszok 2019-ben is hosszabbak voltak a többi fordulóhoz képest, ez pedig az abrazív útfelülettel párosulva nagy fejtörést okozott a gumi megóvását illetően.

A mexikói fordulóról Európába hazatérve nagy erőfeszítésekbe kezdtek a csapatok, hogy felkészüljenek a megmérettetésre. A gyártói pontversenyt vezető Toyota a futam előtt felkészülési és a fejlesztési tesztek keverékét hajtotta végre. Pilótáik egy-egy napot ülhettek a volánnál. Jari-Matti Latvala kétszáz kilométert autózott, majd elmondta, hogy Monte-Carlóban alulkormányozottsággal küszködött, úgyhogy ezen dolgoztak és javítottak az autó kanyarodási képességén, valamint a fékezésen is. Ennek megfelelően a pilóta magabiztossá is vált. A csapat azokat a Yaris WRC-ket vitte a francia futamra, melyek legutóbb Svédországban futottak, a versenyzők pedig ugyanazokat kérték fel murvakémnek, akik a Monte-Carlo Rallye-n jégkémként szolgálták őket.

A Citroen versenyzői ugyancsak a svédországi autókkal, valamint a monte-carlói kémekkel szálltak csatába, ugyanakkor a mezőnyből ők készülhettek a legtöbbet, Sebastien Ogier és Esapekka Lappi is két napot tesztelhetett. Bár a finn pilóták általában nem rajonganak az aszfaltos felületért, Lappinak nem ismeretlen a kemény borítás, hiszen hat éves korától tíz éven keresztül gokartozott. Ogier Mexikóban tapasztalt középső differenciálmű problémájáról kiderítette a csapat, hogy egy nagyobb becsapódás okozhatta azt.

A Hyundai már a Mexikó Rally előtt közölte, hogy változtat versenyzői felállásán. Andreas Mikkelsen, aki a tervek szerint minden idei futamon lehetőséget kapott volna, nem állhatott rajthoz Korzikán, helyette Sebastien Loeböt nevezte a csapat Neuville és Dani Sordo mellé. Andrea Adamo azzal indokolta a döntést, hogy a világbajnoki címért folytatott csatában nem tehetik meg, hogy ne a legerősebb aszfaltos felállásukkal induljanak. Mikkelsen – aki a Mexikó Rally-n a cél előtt kiállt, hogy ne kelljen a csapatnak figyelembe vennie az alkatrészek futamonkénti párosítását – ehelyett az i20 WRC murvás fejlesztési programjában kap kiemelt szerepet. A Korzika Rally előtt egy napot tesztelhetett mindhárom pilóta, majd vadonatúj gépekkel indulhattak csatába. Neuville-t és Loeböt a monte-carlói kémeik segítették, Sordo pedig Xevi Pons-ot kérte fel a feladatra.

Az M-Sportnál sem változtak a kémek. Teemu Suninen azt a Ford Fiesta WRC-t vehette használatba, amivel legutóbb a Svéd Rally-n versenyzett, Elfyn Evans pedig a Mexikóban is használtat kapta. Ebből lett is problémája a csapatnak, mivel a Mexikó Rally logisztikájával nem csak oda-, de visszafelé is akadtak gondok, Evans gépe késve érkezett vissza a bázisra, így annak felkészítésére a tervezettnél kevesebb idő maradt. Ezúttal már mindkét autó megkapta a legfrissebb aerodinamikai kialakítást, az alakulat pedig egy átfogó kétnapos teszttel készült a megmérettetésre. Suninen Lappihoz hasonlóan rendelkezik gokartos múlttal, ugyanakkor ez volt az első versenye Korzikán World Rally Car-ral. Az M-Sport időközben partnerségre lépett a Ford Trucks-szal, melynek köszönhetően használatba is vehetett két új – az idei év nemzetközi kamionja címet birtokló – Ford F-Max-ot.

A WRC Promoter ugyanakkor a LiveU-val kötött megállapodást, akik a díjnyertes, hardver alapú HEVC-t bocsájtják a sorozat rendelkezésére, megkönnyítve a televíziós felvételek eljuttatását a gyorsasági szakaszokról a központba. Korábban a felvételeket motorkerékpáron, illetve helikopterrel vitték a produkciós irodába, a LiveU eszközével ugyanakkor közvetlenül a szerverre lehet juttatni az anyagokat, így azok azonnal hozzáférhetők. A rendszert a tavalyi Deutschland Rallye-n tesztelték már, idén pedig az év elejétől alkalmazzák a világbajnokság európai futamain.

A Korzika Rally útvonala a mai trendekkel szembemenve hosszabb volt, mint tavaly, a gyorsasági szakaszok ráadásul szignifikánsan, hetvenöt százalékban átalakultak. Ez természetesen kidomborította azt, hogy ki milyen munkát végez a pályabejáráson és hogy ki bízik meg az újonnan írt itinerében ahhoz, hogy rögtön tövig is merje nyomni a gázt.

A pályabejárás az új szakaszok mellett két meglepetést is hozott a résztvevőknek. Az egyiket az időjárás szolgáltatta, helyenként hóval, a Monte-Carlo Rallye-t idéző körülményekkel lehetett találkozni – egy vihar pedig romba is döntötte a szervizparkot –, a másik pedig a szombati negyvenhét kilométeres castagnicciai szakasz volt, melynek egy hat kilométeres részén az útfelújítást csak egy sávban végezték el a versenyt megelőzően, úgyhogy a másik oldalon murvával lehetett találkozni.

A viadal ezúttal Korzika déli részéből, Porto Vecchióból rajtolt, és az óramutató járásával ellentétesen járta be a szigetet. A szervizpark Bastiában létesült ismét, mindez nem kis logisztikai kihívás elé állította a csapatokat. Pénteken három szakaszt teljesített a mezőny két körben. Ezek között szerviz nem volt, csak egy kerékcsere lehetőség, így kellett megtenni százhúsz gyorsasági kilométert. Tommi Makinen, a Toyota csapatvezetője a rajt előtt felhívta a figyelmet, hogy az fog jól szerepelni, aki teljesen megbízik az autójában és a rajttól kezdve képes lesz nyomni. Ehhez pedig nagyon fontos, hogy jók legyenek az autó beállításai.

A nyitószakaszon kalandosan alakult többeknek is, így némi meglepetésre Evans bizonyult a leggyorsabbnak. A második gyorsaságin csak ötödik időt futott a wales-i a Fordjával, majd egy harmadikat tudott felmutatni, ezzel másodikként várhatta a folytatást. Délután ismét megnyerte a bavellai különpróbát Evans, amivel vissza is vette a vezetést, majd újabb részsikert gyűjtött be. A befejező szakaszon aztán utolérte a problémákkal küzdő Kris Meeke-t, amiből adódott egy kis bonyodalom, hiszen nem született részéről reális eredmény, pedig késhegyre menő csatában volt Ott Tanakkal. Evans azzal az idővel, amit a valóságban teljesített, visszacsúszott volna összesítésben a harmadik helyre, az M-Sport kérvényét ugyanakkor elfogadta a versenyfelügyelőség, és Tanak idejét kapta Evans erre a szakaszra. A döntést a Toyota rendkívül sportszerűen támogatta. Az M-Sport versenyzője ezzel éllovasként várta a szombatot.

Tanak kezdte elsőként a napot, így ő találkozott az első gyorsaságin a pályán kószáló tehenekkel, ami néhány másodpercébe került, talán éppen ezek hiányoztak a szakaszgyőzelemhez. Az észt egy második idővel átvette a vezetést, majd egy részsikerrel zárta a délelőttöt. Délután nem igazán talált ellenszert Evans tempójára, ráadásul a nap végére a bal első lengéscsillapítója is elfáradt, így lehetséges, hogy Evans megállapított idejével nem is járt rosszul. Tanak öt másodperces hátránnyal várhatta a folytatást.

Neuville a kezdetekben a néhol túl lassúra, néhol túl gyorsra írt itinerre panaszkodott, de küszködött autója kezelhetőségével is. Később azonban fokozatosan elégedettebbé vált, a befejező szakaszt meg is tudta nyerni a Hyundai pilótája, a pénteket pedig mindössze tíz másodpercre Evans-tól a harmadik pozícióban zárta. Mögötte immár nagyobb lemaradással csapattársa, Sordo érkezett. A spanyol délelőtt két szakaszt is harmadikként teljesített, a második körben azonban nem tudta hozni ezt a tempót, és vesztett egy pozíciót. A tabellán Suninen volt található ekkor ötödikként. A finnek óvatosnak kellett lennie, hiszen az eddigi idei versenyek sorozatos bakijai miatt az M-Sport mindenképpen a teljes versenytáv teljesítését várta el tőle. Ennek és a tapasztalatlanságnak a tükrében remek részeredmény volt ez Suninentől, aki elmondta, tudott volna gyorsabban is menni.

A két Citroen a hatodik és hetedik helyen következett, a francia márkának jócskán elmaradt a tempója a várakozástól.  Ogier rögtön az első szakaszon megforgott egy hajtűkanyarban, amivel tíz szekundumot vesztett, és ő is találkozott a tehenekkel, majd folyamatosan az alulkormányozottságra panaszkodott. A világbajnok negyedik időnél képtelen volt jobbat felmutatni a nap folyamán. Lappi ugyancsak elégedetlen volt, ő a harmadik gyorsaságin hibázott egyet. Nap közben a kerékcsere zónában a mérnökök segítségével próbáltak mindketten állítani az C3 WRC-ken, elkeseredettségüket azonban jól jelzik a délutáni nyilatkozatok. Ogier azt mondta, abban sem biztos, hogy bármit is tudnak csinálni majd az esti szervizben, Lappi pedig úgy vélte a negyedik különpróba céljában, hogy jóllehet egy jó szakaszt teljesített, az R5-ös autók is gyorsabbak lesznek nála.

Ogier mellett Loebön is kifogott az első szakasz, aki egy kanyarban túl szélesen fordulva megütötte a Hyundai jobb hátsó kerekét, eltörött egy futóműelem, így két perc hátránnyal ért célba. Az etapon ki tudták cserélni az alkatrészt, és folytatni tudták, a nap végére pedig a nyolcadik helyre kapaszkodott fel a sportág legendája. Meeke bal első defekttel ért célba a nyitó gyorsaságin egy rosszul felírt itiner miatt. A pilóta bent tartotta az autót a kanyar belső ívén az információ szerint, ott azonban volt egy kő, amitől kidurrant a gumi. Meeke a következő szakaszt megnyerte, majd két dobogós időt hozott össze. Az utolsó előtti gyorsaságin azonban hibázott, megsérült a jobb hátsó futómű, ezzel kellett beérnie a szervizparkba, és ez vezetett Evans feltartásához is. Meeke tizenhatodikként zárta a napot, de márkatársa, Latvala sem tartózkodott a pontszerzők között ekkor. Az itinerét túl óvatosra író finn az ötödik gyorsaságin vesztett sokat, amikor meg kellett állnia kicserélni egy defektes kereket. Latvala addig a hatodik helyen tartózkodott, a napot pedig a tizenharmadik pozícióban fejezte be.

Tanak a maratoni, 175 versenykilométert magába foglaló szombaton két szakaszgyőzelemmel kezdett, majd egy második időt autózott a kör végén, amivel átvette a vezetést. Délután azonban elpártolt tőle a szerencse, defektet kapott, a cserével két percet vesztett, az összetettben pedig visszacsúszott a hetedik pozícióba. Evans – aki a délelőtti kör vége felé megütötte az autója hátulját, amitől megváltozott annak kezelhetősége – ekkor ismét az élen találta magát, a nap végi castagnicciai szakaszon azonban el is vesztette azt, miután a negyvenhét kilométeren tizenhat másodperccel rosszabb időt autózott, mint Neuville. Evans értetlenül állt a dolog előtt, de igyekezett túltenni magát a dolgon, hiszen a befejező nap előtt mindössze négy és fél másodperc volt a hátránya riválisával szemben. Neuville délelőtt nem volt teljesen elégedett a Hyundai-jal, sokat mozgott az autó, és volt egy kis alulkormányozottsága is, délutánra azonban emeltek rajta valamennyit, amitől jobb lett a kezelhetősége. A belga ennek eredményeként támadásba tudott lendülni, két szakaszgyőzelemmel pedig az élre is állt.

A Citroen nagy változtatásokat végzett a C3 WRC-ken az előző este, a fékek mellett kicserélték a felfüggesztést is, ezzel próbálták kúrálni az autó kezelhetőségi problémáit. Ogier délelőtt azt nyilatkozta, kicsit jobb lett a gép, de csalódottan kellett tudomásul vennie, hogy a tempó még mindig nincs meg. A nap közbeni szervizben is állítottak az autón, ami jó irányba vitte, és a zárógyorsaságin képes volt Ogier egy második időre is annak ellenére, hogy néhány kilométerre elment a Citroen ALS-e. A francia ezzel megelőzte Sordót, és öt másodperc előnnyel harmadikként várhatta a vasárnapi szakaszokat. Spanyol vetélytársa az előző naphoz hasonlóan délelőtt jobb teljesítményre volt képes – a hosszú szakaszt első nekifutásra meg is tudta nyerni –, mint délután. Suninent délelőtt műszaki gondok hátráltatták, amiről konkrétan nem akart beszélni, Ogier-vel szemben bukott is egy helyet. Délután egy harmadik szakaszidőre képes volt, Tanak defektjének köszönhetően pedig visszakapta az ötödik pozíciót. Az észt a befejező gyorsaságin egy helyet vissza tudott hozni, ez azonban sovány vigasz volt számára.

Lappi frusztráltan versenyzett, miután nem találták meg továbbra sem a tempót. A napot hetedikként zárta a finn. Loeb tartotta a nyolcadik pozíciót, jóllehet egy harmadik idő után belecsúszott egy árokba, ahol jópár másodpercet otthagyott, valamint nagyfokú alulkormányozottságra panaszkodott. A legjobb tízet két Toyota zárta. Latvala ismét az utolsó előtti szakaszon cserélt kereket, emiatt a nap folyamán egy részsikert begyűjtő Meeke megelőzte.

Az M-Sport a Svéd Rally-hoz hasonlóan ismét úgy gondolta, kockázatot vállal a győzelemért. A szombat esti szervizben a csapat főmérnökének, Chris Williams-nek az elmondása szerint minden szükségtelen dolgot kiszedtek Evans autójából, hogy levigyék a súlyhatárra, új fékeket és új lengéscsillapítókat szereltek be, valamint a motort is megpróbálták a lehető legjobb formába hozni. A befejező napra két szakasz, egy harminckét és egy tizenkilenc kilométeres pálya maradt, Evans pedig támadásba is lendült. Ez olyannyira jól sikerült neki, hogy ugyanannyit adott az ugyancsak meglepett Neuville-nek, mint amennyit előző nap az utolsó napon kapott, így tizenegy másodperc előnnyel kezdhette meg a Power Stage-t. Ez azonban újabb drámát tartogatott, Evans jobb első defektet kapott, és másfél perccel lassabban teljesítette a szakaszt, mint a többiek. „Nehéz elfogadni, de oké, megtörténik. Talán egy hasonló dolog történt Ott-tal tegnap. Ez a sport természete. Azt hiszem, egy egyenesben történt középen, egy lyuk vagy egy kődarab volt az, ami el is emelt. Azonnal éreztem. Nagyon váratlan volt. Megpróbáltam menni, hogy lássam, minimalizálni tudjuk-e az időveszteséget, de hat kilométerrel a cél előtt elkezdett leválni a gumi. A dobogó legalább megvan, de nem ez az, amit akartam” – hangzottak Evans szavai a célban.

Neuville mindeközben úton volt már a céldobogó felé, és ott értesült róla, hogy végül ő nyerte a Korzika Rally-t. „Nagyon csalódott vagyok Elfyn miatt, aki igazán jó munkát végzett, de úgy gondolom, mi is megérdemeltük ezt. Folyamatosan nyomtuk. Sose add fel!” – nyilatkozta a célba érést követően a Hyundai versenyzője. A diadallal ő és csapata is átvette a vezetést a pontvadászatokban.

Ogier ezen a napon sem tudott igazából labdába rúgni, Evans balszerencséjének köszönhetően azonban a dobogó középső fokára állhatott fel, a brit pedig az alsóra. Sordót fékproblémák hátráltatták vasárnap, emiatt nem volt esélye az előrelépésre, sőt, mindössze hat másodperccel végzett az ötödik helyen záró Suninen előtt, aki mindkét szakaszon harmadik tudott lenni. Az első tízben a többiek sorrendje sem változott, Tanakot Lappi, Loeb, Meeke, valamint Latvala követte, ami egyben azt is jelentette, hogy ritkaságszámba menően célba ért minden gyári autó, ráadásul mindegyikük teljesítette a teljes versenytávot. A Power Stage-et az első napi problémái után csak erre készülő Meeke nyerte Tanak előtt.


A „nagyokhoz” hasonlóan a világbajnokság kisebb kategóriáiban is az utolsó szakaszon fordult a kocka. A WRC 2-ben Fabio Andolfi kilenctizedes hátrányból tudta megnyerni a versenyt Nikolay Gryazinnal szemben. A két Skoda Fabia R5 mellett – csaknem háromperces hátrányban – egy Volkswagen Polo R5 állhatott még fel a dobogóra Kajetan Kajetanowicz-cal. A viadalt Eric Camilli uralta másfél napon keresztül, ekkor azonban defektet kapott. A francia elkezdett visszakapaszkodni, hogy visszavegye a vezetést, amikor a szombati utolsó gyorsaságin kigyulladt Volkswagene, és porig égett. Andolfi ekkor félperces előnyben volt Gryazinnal szemben, amit vasárnap reggel eladott, miután kétkerékhajtásúvá vált autója. Az etapon meg tudták oldani a problémát, a befejező szakaszon pedig képes volt megszerezni a győzelmet. A WRC 2 Pro kategóriában enyhén szólva sem tolongtak az indulók, és amíg versenyben voltak, nem tudták felvenni a többi R5-ös pilóta tempóját. A Skoda színeiben rajthoz álló, de privát autóval versenyző Kalle Rovanpera szombaton hibázott, és annyira összetörte autóját, hogy megsérült annak bukócsöve, emiatt vasárnap nem térhetett vissza a pályákra. Az M-Sportos Lukasz Pieniazek egy defekttel indított, majd szombaton ő is kicsúszott. Vasárnap visszatért a versenybe, így megszerezte a maximális pontszámot, az R5-ös mezőnyben azonban csak a tízedik pozíciót tudta elfoglalni.

A juniorok között Julius Tannert diadalmaskodott. A szombati első gyorsaságin egy percet vesztő német versenyző neve mindössze egy szakasz, de a legfontosabb, az utolsó után volt a tabella élén található, ő 4,3 szekundumos hátrányból fordított a befejező gyorsaságin, és nyert 1,9 másodperces előnnyel. A szenvedője ennek Tom Kristensson volt, aki a második különpróbától vezetett egészen az utolsó előttiig. A Ford Fiesta R2-eseket felvonultató mezőnyben Dennis Radström szerezte meg a dobogó alsó fokát huszonhat szekundum hátránnyal. A fiatalok egyébként hallatlanul szoros csatát vívtak végig, pénteken este Kristensson és Tannert között kilenctized másodperc volt csak a különbség, a szombati nap végén pedig négytized Kristensson és Radström között, Tannert ekkor további 6,2-re lemaradással következett. Az R-GT kategóriában Enrico Brazzoli újabb győzelmet aratott. A Fiat 124 Abarth Rally pilótája minden szakaszt megnyert. A második helyen Porsche 997 GT3-asával Petr Nesetril futott be, a dobogó alsó fokára pedig Alberto Sassi állhatott fel ugyancsak egy Fiattal.

 

Eredmények


62. Korzika Rally

A 14 futamos világbajnokság 4. versenye – Bastia – 2019. március 29-31.


1. Thierry Neuville BEL Hyundai WRT, i20 Coupe WRC 3ó 22p 59mp

2. Sebastien Ogier FRA Citroen WRT, C3 WRC +40,3mp

3. Elfyn Evans GBR M-Sport Ford WRT, Fiesta WRC +1p 6,6mp

4. Dani Sordo ESP Hyundai WRT, i20 Coupe WRC +1p 18,4mp

5. Teemu Suninen FIN M-Sport Ford WRT, Fiesta WRC +1p 24,6mp

6. Ott Tanak EST Toyota WRT, Yaris WRC +1p 40mp

7. Esapekka Lappi FIN Citroen WRT, C3 WRC +2p 9,1mp

8. Sebastien Loeb FRA Hyundai WRT, i20 Coupe WRC +3p 39,2mp

9. Kris Meeke GBR Toyota WRT, Yaris WRC +5p 6,3mp

10. Jari-Matti Latvala FIN Toyota WRT, Yaris WRC +6p 44,6mp

 

Power Stage sorrend: 1. Meeke, 2. Tanak, 3. Suninen, 4. Neuville, 5. Ogier

Szakaszgyőzelmek: Evans: 4, Tanak: 3, Neuville: 3, Meeke: 3, Sordo: 1

 

A világbajnoki pontverseny állása:

Pilóták: 1. Neuville: 82, 2. Ogier: 80, 3. Tanak: 77, 4. Evans: 43, 5. Meeke: 42, 6. Lappi: 26, 7. Loeb: 22, 8. Sordo: 16, 9. Latvala: 15, 10. Suninen: 14, 11. Mikkelsen: 12, 12. Guerra: 8, 13. Greensmith: 6, 14. Bulacia: 6, 15. Tidemand: 4, 16. Bonato: 4, 17. Sarrazin: 2, 18. Veiby: 2, 19. Fourmaux: 1, 20. Tuohino: 1, 21. Trivino: 1

Gyártók: 1. Hyundai Shell Mobis World Rally Team: 114, 2. Citroen Total World Rally Team: 102, 3. Toyota GAZOO Racing World Rally Team: 98, 4. M-Sport Ford World Rally Team: 70


Andrew

 

2019. március 31.