Get Adobe Flash player

A navigátor hangja – Scott Martin

Elfyn Evans navigátora a Chile Rally előtti héten mondta el a wrc.com-nak, hogy miként készül a világbajnokság új fordulójára:

„Tehát Chile… Őszintének kell lennem, és azt mondom, nem tudok sokat a helyről. Vagy azt kellene mondanom, nem tudtam sokat, mielőtt az idei rali világbajnoki versenynaptár kijött.

Mint ahogyan a kollégáim is, ahogyan megerősítették Chile részvételét – sőt, már előtte is, amikor láttuk, hogy kandidáló verseny fut –, megkezdtem a kutatásomat a verseny kapcsán. Megnyitottam a Chile fájlomat.

Az első dolog, amivel kezdesz, a valóban alap dolgok a régióról, ahová menni fogunk versenyezni. Milyen a kultúra? Mennyi az időeltolódás, és milyen lesz az időjárás? Jó dolog megtudni mindezen alapvető dolgokat. Arról szól ez, hogy felépítsünk egy képet a helyről, hogy megpróbáljunk kiküszöbölni bármilyen meglepetést, amikor odaérünk.

Amikor a rendezők részéről elkezdenek kijönni a dokumentációk, elolvasom őket az elejétől a végéig. Ugyanez a helyzet az útvonalitinerrel, amikor megkapjuk, átmegyek minden közúti szakaszon, és tanulmányozom, hogyan néznek ki a trükkös kereszteződések. Alapvetően minden információ, amit csapatként kapunk, átküldenek hozzánk, navigátorokhoz, és hálásan fogadjuk ezeket.

A rendezőktől van egy videógyűjteményünk az utakról, ami jó elképzelést ad számunkra a szakaszok profiljáról – ez segít a döntésben, hogy hol teszteljen a csapat és az ilyen dolgokban. Ami azonban Chilét illeti, ezek a videók nyáron készültek, és ahogyan értettem, elég más lesz az időjárás, amikor odaérünk a jövő héten.


Sosem tölthetsz túl sok időt az itinerrel

 

Elfyn és én pénteken érkezünk meg Concepcion-ba. Amint ott leszünk, a következő néhány napot azzal töltjük, hogy a közúti szakaszokon fogunk autózni – megteheted ezt úgy, hogy nem mész a szakaszok közelébe –, úgyhogy jó elképzelésünk lesz arról, hogy mit várjunk a versenyen.

A szervizpark körül is jól körbe fogok nézni, és általában is érzést kapok a városról és a környező területekről. Az új környezettel történő megismerkedés nagyon fontos, a navigátorok nem igazán szeretnek semmiféle meglepetést.

Amikor a pályabejáráshoz érünk, nyilvánvalóan új itinert fogunk írni minden szakaszra. A jegyzetek írása egy pályabejáró autóban egy olyan készség, amit az évek folyamán tanultam meg, és elég jó most már az írásom – de még mindig ragaszkodok ahhoz, hogy minden egyes itinert átírjak egy friss füzetbe. Nem kétség, ezt csinálni meghosszabbítja a napot, de ez a módja, ahogy mindig is csinálom, és nem tudnám elképzelni már, hogy másképp csináljam.

Amikor megírtam az itinert megfelelőképpen, átolvasom azt, mielőtt Elfyn és én elkezdenénk dolgozni rajta a pályabejáráson rögzített belsőkamerás felvételekkel. A pályabejárás szerdai befejezésétől az ünnepélyes rajtceremóniáig minden egyes szabad pillanat az itinerre koncentrálódik, az újraolvasásra és az átellenőrzésre.

Amikor ott vagyunk a rajtban és az első időellenőrzőben, egy kicsit normálissá és a rali világbajnokság standardjainak megfelelővé válik minden. Akkorra a felkészülés elvégeztetett. Szakasz módban leszünk, és készek arra, hogy egy teljesen új kalandba vágjunk.”

 

Andrew