Get Adobe Flash player

Több információt kérnek a csapatok a hibrid előírásokról

A ralivilágbajnokság csapatai figyelmeztettek, hogy a Nemzetközi Automobil Szövetség túl későre hagyja a 2022-ben bevezetésre kerülő hibrid technológia terveinek véglegesítését.

A szövetség rali igazgatója, Yves Matton egyértelművé tette, hogy a World Rally Car-okra vonatkozó következő szabálycsomagban egy elektromos elem is helyet kap, a további részletekről pedig júniusban adnak tájékoztatást.

Az egyik csapat vezető pozícióban lévő tagja azonban a következőket nyilatkozta az autosport.com-nak májusban: „Ha mi magunk csinálnánk ezt, egy évvel előrébb lennénk ahhoz képest, ahol most tartunk.

Egyszerűen nincs elég részlet. Nézzünk egy kicsit előre, a logisztikus srácok két évvel előre vannak a Monte-Carlo Rallye verseny előtti tesztjének tervével kezdve. És semmink sincs eddig. Várunk még. Oké, reméljük, hogy a következő hónapban lesz valami papíron, de ez tényleg a határ 2022-re.”

A Toyota GAZOO Racing főmérnöke, Tom Fowler szerint jelentős kihívás lesz a hibrid hajtásra történő átállás. „Az idővonal, amin éppen most vagyunk, rendben lenne, ha ugyanabban a fajta helyzetben lennénk, mint amiben akkor voltunk, amikor a 2016-osról a 2017-es World Rally Car-okra álltunk át” – mondta el Fowler. „De behozni egy új technológiát? Ez szoros lesz.”

Matton, aki megismételte, hogy a hibrid hajtásra történő átállás létfontosságú a rali világbajnokság számára, úgy véli, a jelenlegi időkeret lehetővé teszi a csapatok számára, hogy elkezdjék jövőre a tesztelést a 2022-es technikákkal. „Túl korán van ahhoz, hogy elmondjuk pontosan, hogyan fog kinézni 2022, benne vagyunk még az egyeztetésekben” – nyilatkozta szintén májusban. „A cél az, hogy júniusban eldöntsük, milyenek lesznek a technikai szabályok.

Egy dolog biztos: a hibridre megyünk, közös nézet van ebben. Beszélünk a gyártókkal, hogy jól értsük a jövőre vonatkozó nézeteiket és hogy mik lehetnek technikailag a piaci eszközök a rali világbajnokságon az új autóval. Mindannyian tudjuk, ahhoz, hogy a gyártókat bevonjuk, piaci eszköznek kell lennie az autóknak, máskülönben nincs ennek értelme.

Normális esetben júniusban bemutatjuk az első részleteket, és a szándék az, hogy az év végén megtörténjen a technikai szabályzat kiadása minden technikai részlettel. Ezt követően még mindig szükségünk lesz egy kis időre, hogy finomítsuk ezt. Ami a csapatokat illeti, az elgondolás szerint a következő év elején el tudnak kezdeni dolgozni az autójukon.”

Az autosport.com értesülései szerint az FIA kétlépcsős megközelítést fog bejelenteni júniusban a WRC-k hibridizációjáról. Az első fejlesztési szakasz várhatóan az FIA által beszerzett elemeken alapulna, és a második adna lehetőséget a csapatoknak, hogy saját megoldást fejlesszenek ki a 2022 utáni szezonokra.


Vélemények a jövőről

Miután Matton bejelentette, hogy 2022-ben hibrid autók lépnek be a világbajnokságba, a Citroen megerősítette az állásfoglalását a ralisport legalapvetőbb változásával kapcsolatban. A következőket jelentette ki a cég: „Számunkra a rali világbajnokság egy piaci eszköz a járműveink és az értékeink promotálására tervezve.

A közeli jövőben a termékpalettáink elektromos és hibrid modellekkel is fognak rendelkezni, úgyhogy mondani sem kell, számunkra, mint ahogyan minden gyártó számára a 2022-es szabályoknak követniük kell ezt a trendet. Máskülönben a rali világbajnokság elveszti az erejét, hogy járműveket promotáljon.”

A Citroen 2008-ban készített egy prototípus hibrid raliautót, demonstrálva azt, hogy mennyire barátságos a közösségek számára a hibrid hajtás.

Az M-Sporttól viszont – mindamellett, hogy üdvözölték az előrelépést – a következőket mondták el: „Szükségünk van a szabályok véglegesítésére, hogy el tudjuk dönteni, be tudunk-e lépni ebbe a változási periódusba”.


Andrew


2019. június 7.