Get Adobe Flash player

Egy hónapot úton, avagy: Irány az aranyért és vissza

 

Csaknem úgy hangzik ez, mint egy kalózút. A Skoda Motorsport csapata hosszú európai útra indult, hogy diadalmaskodva, arany és ezüst kupákkal térhessen haza. A rajongók számára néhány napos kalandozást jelent minden verseny, a szerelők, mérnökök és a többi csapattag számára azonban egy jóval nagyobb kihívás ez.

Az újdonság, a Skoda Fabia R5 evo két sikeres rajttal kezdett a rali világbajnokságon. Köszönhetően a párosoknak, a Kalle Rovanpera/Jonne Halttunen és a Jan Kopecky/Pavel Dresler duónak, kettős győzelmet ünnepelhetett az autó Portugáliában és Szardínián is mind a WRC 2 Pro, mind az RC2-es értékelésben. Aminek azonban sok ember nincs a tudatában, hogy a csapat nagy része egy menetben teljesítette a két versenyt. A két nagy kamiont és számos segítő járművet magában foglaló küldetés Mlada Boleslavból indult, keresztül Európán Portugáliába, aztán még délebbre mentek a tengeren keresztül, egészen Szardíniáig. Mikorra hazaértek, csaknem hatezer kilométert töltöttek az utakon – és ebben nincs benne a kompon töltött út.

„Nem szokásos ez, néha azonban így kell tenni, amikor két verseny rövid időn belül követi egymást. Ha visszatértünk volna Csehországba a Portugál Rally-t követően, nem lett volna elég időnk az autók felkészítésére. A múltban össze szoktuk kötni a svéd és a norvég vagy a görög és szardíniai versenyeket. Ez nem könnyű mindazonáltal. Huszonnyolc napig voltak úton a srácok, nem látták a családjukat egy teljes hónapon keresztül” – magyarázta Miroslav Slambora, a raliautók felkészítéséért és a szervizterületért felelős koordinátor.

Ezekben az esetekben a küldetés Skoda márkakereskedésekben talál külföldön menedéket néhány napra. Ez nem csak a drága szállítmány biztonságát garantálja, de helyet biztosít az autók tisztítására és szervizelésére is. A következő verseny előtti legfontosabb javítások csupán két nap alatt elvégezhetők – az egyik nap szétkapják az autókat, a következőn pedig összerakják őket. Minden szükséges dolgot beraknak a kamionokba az indulás előtt.


Kiérdemelt törődés

Mind a Portugál Rally, mind a Szardínia Rally a világbajnokság legnagyobb kihívást nyújtó murvás versenyei közé számít. Idén különösen meleg idő volt mindkét viadalon, sok szakasz talaja romlott le súlyosan a második kör előtt. Ez nagyon durván bánt mindkét Fabia R5 evo raliautóval, melyek visszaérkezve Mlada Bolslavba alapos átvizsgáláson estek át.

„Kiveszik a szerelők a sebességváltót, a differenciálműveket, a tengelyeket és a motort. Alapvetően csak a karosszéria marad a kábelekkel és a csővezetékekkel, minden más kikerül. Az egyes elemek ezt követően a Skoda Motorsporton belül a különféle szervizrészlegekhez mennek, a műhelyekbe, melyek a motorra, a sebességváltóra vagy a lengéscsillapítókra és felfüggesztésre specializálódtak. Az autók csaknem az utolsó csavarig és anyáig szétszedésre kerülnek – majdnem olyan ez, mintha újból építenénk meg őket” – mondta Slambora a Szardínia Rally után.

Ez azonban nem jelenti még azt, hogy a fél autót ki kell cserélni minden verseny után. Ezzel ellentétben a legtöbb komponens visszakerül az autóba egy alapos átvizsgálást követően. A Fabia R5-nek és az alkatrészeinek a hosszú élettartama és a tartóssága az egyik oka annak, hogy az autó tartósan népszerű az ügyfélcsapatok körében, melyet korlátozott költségvetéssel lehet üzemeltetni. Le kell ugyanakkor ellenőrizni nagyon alaposan mindent, beleértve a karosszériát is, javítani a sérüléseket, kicserélni a folyadékokat, a sebességváltó és a differenciálművek olaját, és ki kell cserélni az olyan alkatrészeket, amik elkopnak, mint például a sérült védőborítások.

„Ez a motor kétezer versenykilométert vagy még annál is többet képes megtenni. A kopás és az elhasználódás mértékétől függően a motorspecialisták eldöntik, hogy vissza lehet-e tenni, részleges újjáépítést végeznek vagy új egységet építenek. Általában ugyanakkor képes továbbfutni a motor. Hasonlóképpen a sebességváltó és a differenciálművek is kilométerek ezreire képesek, és újra lehet őket használni, bár néha szét kell őket szedni, majd összerakni a karbantartás részeként. A murvás felület kopást idéz elő a felfüggesztés elemein és a tengelyeken, amiket kezelni kell és le kell őket festeni – aztán készek az újabb versenyre” – mesélte Slambora.

Egy ekkora kihívást jelentő futás után, mint amit Portugália és Szardínia nyújtott, körülbelül tíz munkanapot vesz igénybe, hogy szétszedjék az autókat, leellenőrizzenek mindent, megjavítsák, illetve újjáépítsék az egységeket, majd ismét összerakják. Ezt követően készen állnak, hogy megküzdjenek a kupákért ismét.

Andrew