Get Adobe Flash player

Hírek: Ford Fiesta WRC RS WRC - A Ford kiszáll, az M-Sport folytatja

 

A Ford kiszáll, az M-Sport folytatja

A MINI után pár nappal a Ford Europe is bejelentette, a 2012-es szezon végén befejezi gyári programját, és kivonul a rali világbajnokságról.

A vállalat azt követően hozta meg döntését, hogy „a jelenlegi nehéz gazdasági körülmények közepette átvizsgálta európai üzleti szerepvállalását”.

„A Fordnak a rali világbajnokságon hosszú időszakra visszanyúló története van, melyre büszke lehet, éppen ezért ez nem volt egy könnyű döntés” – kommentálta a bejelentést Roelent deWaard, a Ford Europe Marketing, Értékesítési és Kiszolgálási Osztályának alelnöke. „Ugyanakkor úgy érezzük, hasznosabb a cég és a Ford márka számára, hogyha csökkentjük a rali világbajnokság iránti elkötelezettségünket és erőforrásainkat más területekre csoportosítjuk át.”

A Forddal hosszú ideje együttműködő, brit székhelyű M-Sport a tervek szerint ugyanakkor tovább versenyezteti a Fiestákat a rali világbajnokságon. A Ford tárgyalásokat folytat az M-Sporttal, hogy a brit céget továbbra is ellássa járművekkel és műszaki támogatást adjon, például az új Fiesta R5-höz, mely a 2013-as világbajnokságon bevezetésre kerülő WRC 2-es kiírásban állhatna rajthoz, vagy a Fiesta R2-höz, ami az alap típusa a nemzeti és regionális sorozatoknak.

„Legnagyobb tiszteletünket fejezzük ki a Ford rali világbajnoki csapatát 1997-től futtató M-Sport irányába és Malcolm Wilson felé, akiknél nincsen tapasztaltabb és elkötelezettebb alakulat a győzelem érdekében” – tette hozzá Waard. „Együttműködésünk során elértünk arra a pontra, hogy a Ford Fiesta a ralisport minden szintjén bevethető, szeretnénk, ha ez a jövőben is így folytatódna.

A Fordnál azt is hangoztatták, köszönettel tartoznak a szurkolóknak, a versenyzőknek, az FIA-nak és a partnereiknek, kiemelve a főszponzort, a BP-t és a Castrolt támogatásukért és elkötelezettségükért.

Malcolm Wilson így kommentálta a bejelentést: „Köszönetet szeretnék mondani a Ford Europe-nak a lelkes támogatásukért és bizalmukért, melyet az elmúlt tizenhat esztendőben tanúsítottak a csapat felé. Megértjük, hogy nehéz döntést kellett hozni annak érdekében, hogy a megmaradhassanak munkahelyek a Fordnál, elfogadjuk a piaci viszonyokból adódó helyzetet, ugyanakkor várakozással tekintünk a műszaki együttműködés folytatása elé.

Az M-Sport hihetetlenül büszke a Forddal 1997-től eltöltött időszakra. 225 rajthoz állásból 208 dobogós helyezés, 156 olyan verseny, ahol egymás után sorozatban pontot szereztünk, 52 futamgyőzelem és a két világbajnoki cím hűen mutatja a teljes cumbriai csapat teljesítményét.”

„Szándékaim szerint az elkövetkezendő viadalokon is csatába szállunk a szakaszgyőzelmekért és a jó eredményekért, de tovább folytatjuk a márciusban megkezdett fejlesztéseket is, hogy a Fiesta WRC-t még jobbá tegyük, és az készen álljon 2013-ra” – folytatta Wilson. „A Ford Racingnél dolgozó munkatársainkkal is folytatódik az együttműködés, hogy 2013 márciusában bemutathassuk a Fiesta R5-öt, és hogy az R2-es autón zajló fejlesztések is elkészüljenek, amivel a sorozat alapját adjuk a nemzeti és regionális bajnokságokban részt vevő fiatalok számára.

A 2013-ra tervezett programunk véglegesítése jelenleg a fő feladatunk és egyben kihívásunk is, melyet a csapat nagyon vár már. Ezután megvizsgálunk minden lehetőséget és meghatározzuk a jövőre vonatkozó legjobb irányvonalat” – összegzett Wilson.

Wilson elárulta azt is, a sportban eltöltött ideje alatt az volt a legnehezebb feladata eddig, hogy közölje a hírt az M-Sport 230 munkatársával. A cég vezetője elárulta, a bejelentést megelőzően a cumbriai bázison mindössze öten tudtak a Ford szándékáról.

„Teljes sokk volt, totális sokk”- magyarázta Wilson. „Ötünket kivéve, akik tudtak róla, senki sem számított rá, hogy ez bekövetkezik. Nem is hiszem el, hogy a bejelentés után mennyien kerestek meg. A cég dolgozói és a külsősök is jelezték támogatásukat. Tízszer annyi üzenetet kaptunk, mint mikor világbajnokok lettünk. Hihetetlen. Non-stop keresnek, nem is hittem volna, mindenki gondol ránk.”

Az M-Sport első embere azonban előre is tekint: „Van egy jó autónk, fel kell állnunk és még keményebben dolgoznunk”. Az alakulat gyári támogatású privát csapatként folytathatja a következő időszakban. Az érthetően csalódott Wilson a Szardínia Rally előtt a következőket nyilatkozta: „Egyszer fenn, egyszer lenn. Az évek során fantasztikus támogatást kaptunk a Fordtól, és műszaki téren ezt folytatni is fogjuk. Nyilvánvaló, hogy költségvetési szempontból nehezebb lesz, de a jövő évben is itt leszünk. A dolgozóinktól és a teljes rali társadalomtól érkező támogatás óriási erőt ad, többet, mint mikor világbajnokságot nyertünk.”

Az M-Sport most névadó szponzort keres a következő évi programjához. „A 2013-as autóval nagyon jól állunk, és ha megtaláljuk az anyagi forrásokat, nincs ok, hogy ne induljunk a következő szezonban” – fogalmazta meg optimizmusát Malcolm Wilson.

A középpontban tehát jelenleg az áll az M-Sportnál, hogy biztosítsák az anyagi hátterét a jövő évi indulásnak, de Wilson azt is elárulta, nyitottak, ha egy másik gyártó megkeresi őket.

A vezetőkön és a kiszolgáló személyzeten kívül természetesen a versenyzők jövőjét is nagyban befolyásolják a történések. Két nappal a Ford visszavonulásról szóló bejelentését követően a Volkswagen közleményben tudatta, a világbajnoksághoz a jövő esztendőben csatlakozó csapatuknál Sebastien Ogier mellett a Ford eddigi első számú versenyzője, Jari-Mattil Latvala kap helyet, akinek döntésében bizonyára jelentősen közrejátszott a Ford bejelentése.

A Ford World Rally Team másik idei pilótája, a 2003-as világbajnok Petter Solberg azonban továbbra is bízik jelenlegi kenyéradójában, és készen áll arra, hogy az M-Sport privát csapatának vezéregyénisége legyen a jövő évben. A híresztelések szerint a norvég versenyzőt megkereste a Citroen is, de Solberg látja a potenciált a Fiesta RS WRC-ben 2013-ra is.

„Ez egy gyors autó és egyre gyorsabb lesz. Itt vagyok már egy ideje, látom, hogy milyen fejlesztések lesznek, és ez az, ami miatt azt mondom, nem lenne probléma, ha a csapatnál maradhatnék. Az M-Sport versenyeket és bajnokságot tud nyerni jövőre, ebben biztos vagyok.

Emellett ismerem Malcolm-ot és az M-Sport csapatát, ami mindent megkönnyít. Szeretem ezt az autót, mindig is szerettem, és nehéz lenne itt hagyni mindent. Meglátjuk, mi lesz.”

Ha Solberg mégiscsak távozik, az a spanyol Dani Sordo érkezhet, akit Mikko Hirvonen csapattársaként szintén hírbe hoztak a gyári DS3 WRC-vel.

Malcolm Wilson nem aggódik Jari-Matti Latvala átigazolása miatt, és kinyilvánította, a siker érdekében megbízna ifjú pilótáiban is a jövőben. Az M-Sport vezére tehát nem osztja azt a nézetet, miszerint fiatal versenyzőkkel ne lehetne nyerni.

„Kétségtelen, hogy nem akartuk elveszíteni Jari-Mattit, és biztosan sikerült is volna megtartanunk, ha látott volna egy hosszabb távú jövőképet. Teljes mértékben megértem a döntését, és minden jót kívánok neki, de azt is remélem, nem lesz túl sikeres az ellenünk vívott csatában.

Egy izgalmas időszakban vagyunk, sok tehetséges fiatal érkezett, azt pedig mindenki tudja rólam, nem rettenek meg, ha kockáztatni kell. Ez az, amit csináltam éveken át, Francois Duval, Markko Martin, Mikko Hirvonen és Jari-Matti is nálunk kezdett.”

A potenciális jelöltek a jelenlegi félgyári M-Sport csapat versenyzői, Evgeny Novikov és Ott Tanak, valamint az M-Sport támogatását élvező Adapta World Rally Team pilótája, Mads Ostberg.

„Úgy szeretnék elmenni a versenyekre, hogy tudom, van esélyünk a bajnoki címre és versenyeket nyerni. Ez az, amit sikerült végrehajtanunk mindig, csupán 2005. volt kivétel, mikor a stratégiai döntést hoztunk a Forddal a Focus fejlesztése miatt, és máshogy közelítettük meg a pilóta felállásunkat” – fűzte hozzá Wilson.

AZ M-Sport legnagyobb feladata tehát most az, hogy kereskedelmi partnereket találjon a jövő évi indulásához. Ebben lehet, hogy az a Katar tud segítségére lenni, akit a reményteljesen induló kapcsolat után Abu Dhadi kedvéért „dob” a Citroen Racing 2013-ban. Ez azt is jelentené, hogy Nasser Al-Attiyah is átigazolna, amit igazol, hogy a közel-keleti bajnokság legutóbbi futamán már egy Ford Fiesta RRC-vel állt rajthoz és a közelgő Ciprus Rally-ra is ezzel a típussal nevezett.

 

Andrew

 

2012. október 26.