Get Adobe Flash player

Emlékezetes brit momentumok

A rali világbajnokság brit fordulója mindig szolgál valamiféle drámával. Néhány ezek közül még inkább különleges momentum…


2001 – Richards Burns ünnepli a világbajnoki trófeát

A „britek csatája” jelzővel illették a versenyt, hiszen Richard Burns és Colin McRae fej-fej mellett szállt csatába a koronáért hazai pályán. McRae rögtön az élre állt, és a világbajnoki cím legnagyobb várományosának tűnt, de a negyedik szakasz borzasztóan rosszul alakult számára. A csata egy rosszul felírt itinerinformáció miatt ért véget ért neki és Ford Focus WRC-jének. Burns ezt követően idegtépő autózás előtt állt, a hétvége harmadik helye kellett neki a koronához. Ezt megcsinálta, Subaruját biztosan hozta be Cardiffban a célba könnyek és érzelmek közepette.

 

1995 – Colin McRae világbajnokságot nyer

Egy fortyogó szezon végén, melyet a Colin McRae és Carlos Sainz között zajló, vitákkal és indulatokkal teli rivalizálás határozott meg, az utolsó futamon, Nagy Britanniában dőlt el minden. A pár egyenlő pontokkal kezdte a versenyt, de Sainz-ot megsemmisítette ellenfele. Problémái és egy defekt ellenére, amikkel két percet vesztett, volt olyan szakasz, ahol a skót húsz másodpercet adott csapattársának. A 4-es rajtszámú Subaru Impreza 555-tel versenyző McRae az utolsó előtti napon tudott az élre állni, és lett lenyűgöző teljesítményével a valaha volt legfiatalabb rali világbajnok.

 

1989 – Végül Pentti Airikkala győz

Senki sem várta, hogy ez bekövetkezik. A korábbi brit ralibajnok Pentti Airikkala túl volt már karrierje csúcsán, mint ahogyan Mitsubishi Galantja is öregedett, de a ballábas fékezés szakértőjének számító finnek sikerült kimaradnia a bajból, és szépen lépegetett felfelé az elképesztően saras és csúszós RAC Rally ranglistáján. Három szakasszal a cél előtt Carlos Sainz-nak műszaki gondjai támadtak, így hihetetlen módon Airikkala az élre állt. Itt is ért célba, megszerezve élete egyetlen, tündérmesébe illő világbajnoki futamgyőzelmét.

 

1986 – A B csoportos autók utolsó európai versenye

A világ ralisportjának legfélelmetesebb érája volt, amikor a turbófeltöltéses, tűzokádó B csoportos szörnyek kalandoztak az erdőkben. A borzasztó tragédiák sorozatát követően azonban az a döntés született, hogy az 1986-os év végén beszüntetik a kategóriát. Az utolsó alkalom tehát, amikor ezek a gépek a világbajnokság keretében Európában láthatóak voltak (a sorozat befejező fordulóját abban az esztendőben Amerikában rendezték), a ’86-os RAC Rally volt. A csatát Timo Salonen Peugeot 205 T16-osa nyerte Markku Alén Lancia Delta S4-ese előtt. A sportág ezt követően örökre megváltozott.

 

1980 – Henri Toivonen első győzelme

Henri Toivonennek megvolt mindene – rocksztár kinézet, James Dean viselkedés, de elmebajos tempó is –, ami elképesztette vetélytársait. Senki sem gondolta volna viszont, hogy a kicsiny Talbot Sunbeam-mel nyerni tud. Az 1980-as RAC Rally második napján, miután ellenfeleit defektek sújtották, Toivonen megszerezte azonban a vezetést. A hihetetlen az volt, hogy ezek után elkezdte növelni előnyét, és csaknem öt perccel mindenki, köztük példaképe, Hannu Mikkola előtt ért célba. Legenda született.

 

1966 – Jim Clark részvétele

Jim Clark Forma-1-es világbajnokként érkezett, hogy részt vegyen az 1966-os RAC Rally-n. Lotus Cortináját azonban problémák sújtották, a brit emiatt kiállni kényszerült. Mindazonáltal egy kétszeres Forma-1-es világbajnok jelenléte nagyszerű hírverés volt a versenynek.

 

Andrew