Get Adobe Flash player

A ralisport 2020-as szabálymódosításai

A Motorsport Világtanács a Kölnben tartott 2019. október 4-i ülésén több, a ralisporttal kapcsolatos szabályváltoztatást is jóváhagyott.

 

Változik a világbajnokságon a nevezési határidő és a büntetési szisztéma

Azért, hogy a rali világbajnokságban részt vevő gyártói csapatok nagyobb rugalmasságot kapjanak abban, hogy kiket neveznek pontszerzőként egy adott versenyre, az ő nevezési határidejüket az előző verseny utáni hétfő 12 óráig tolják ki.

Minden egyes kihagyott gyorsasági szakaszért és szuperspeciális szakaszért tíz perces büntetést szabnak ki a világbajnokság futamain, amennyiben egy páros visszaáll a versenybe. A változtatás azért történik, hogy az FIA ralibajnokságai következetesek legyenek ilyen tekintetben.

 

Módosul a támogató kategóriák megnevezése

A világbajnokság jelenlegi WRC 2 Pro kategóriája lesz 2020-tól a WRC 2, ennek mezőnyét gyártók és privát csapatok alkotják, míg a WRC 3-ba független versenyzők nevezhetnek R5-ös autóikkal. A módosításokat azért eszközölték, hogy az FIA rali piramisa szerint egyszerűsítsék a struktúrát, hogy bátorítsák a professzionális csapatokat a nevezésre, valamint hogy világos utat biztosítsanak a félprofi és amatőr résztvevők számára.

A módosítás Yves Mattonnak, az FIA rali igazgatójának terve nyomán született azon okból, hogy könnyebben érthetők legyenek a rali világbajnokság különböző szintjei, a 2019-es WRC 2 Pro és WRC 2 besorolást ugyanis bonyolultnak és nehezen követhetőnek találta a közvélemény.

A WRC 2-be a gyártóknak úgy kell regisztrálni, hogy saját nevük megjelenik a csapatnévben, mint ahogyan a Skoda Motorsport egy nyilvánvaló megoldás.

Csak azoknak a független csapatoknak a nevezését fogadják el, melyek bizonyítják, hogy rendelkezésükre áll a megfelelő pénzügyi háttér, hogy részt tudnak venni a világbajnokság nyolc fordulóján.

A WRC 2-es párosoknak a nyolc európai fordulóból héten, a kettő kijelölt tengerentúliból pedig egyen kell rajthoz állniuk majd. Az Európán kívüli csapatoknak lehetőségük lesz arra, hogy két tengerentúli versenyen vegyenek részt.

A két tengerentúli versenyt az FIA jelöli ki annak biztosítására, hogy a bajnoki címért küzdő csapatok egymás ellen csatázzanak, megelőzvén azt, hogy elkerülik egymást és a pontszerzést tartják szem előtt olyan futamon történő részvétellel, ahol kisebb a versengés.

A WRC 2-ben a csapatok, a pilóták és a navigátorok is bajnoki címért küzdenek.

A WRC 3 a jelenlegi WRC 2-t felváltó sorozat lesz, ebben kizárólag tényleges privát indulók vehetnek részt, és csak a pilóták részére hirdetnek versenyt.

Korábban a gyári csapatok is a WRC 2-ben versenyeztek, 2019-re írták ki a WRC 2 Pro bajnokságot a részükre, meghagyva a teret a privátoknak a WRC 2-ben. A 2020-ban bevezetésre kerülő WRC 2-es és WRC 3-as változtatások az FIA reményei szerint további módosításokat is vonnak maguk után. „A változtatás, melyet a WRC 2-vel végeztünk erre az évre, a folyamat kezdete csak, egy hosszú evolúciót tervezünk, hogy finomítsuk ezt és jobbá tegyük a rendszert” – mondta el Matton.

 

A regionális sorozatok változásai

A regionális bajnokságok pontozási struktúrája átalakításra kerül. Annak érdekében, hogy a szezonok végéig fenntartsák az izgalmakat, az eddigi tíz helyett 2020. január 1-től a legjobb tizenöt fog pontokban részesülni. A versenyek első helyezettje 30, a második 24, a harmadik 21 egységgel gazdagodik, ezt követően 19, 17, 15, 13, 11, 9, 7, 5, 4, 3, 2, 1 pontot kapnak a további helyezettek.

A versenyek napjaiért járó bónuszpontokon is módosítanak 5, 4, 3, 2, 1 rend szerint, tehát az eddigi hét helyett öt versenyző részesül ilyen egységekben, ami azt jelenti, hogy egy futam során 40 pontot lehet összesen szerezni.

A European Rally Trophy címeit egyszerűsítik 2020. január 1-től. Az ERT és ERT2-es kategóriákat egyesítik, az összkerékhajtásos és az R-GT autók tehát ugyanabban a kategóriában versengenek a továbbiakban, míg a jelenlegi ERT 3-as, azaz kétkerékhajtású gépek a továbbiakban az ERT 2-es kategóriát alkotják.


Andrew

 

2019. október 12.