Get Adobe Flash player

„Nem vagyunk többé barátok” – vagy mégis?!

A Tanak-Hyundai szerződés színháza

 

Ott Tanak a Toyota pilótájaként kezdte a 2019-es rali világbajnokságot, azzal azonban mindenki tisztában volt, hogy a szerződése év végén lejár, így az előző évben a világbajnoki címért az utolsó futamig harcban lévő és egyre magabiztosabb teljesítményt nyújtó észt pilóta kapóssá vált a csapatok körében.

Tanak szolgálataiért idejekorán megindult a harc, és amellett, hogy a Toyota nyilvánvalóan meg akarta tartani a győzelmeket sorra szállító versenyzőjét, nyíltan bejelentkezett érte a Hyundai, valamint az M-Sport is megpróbálta visszacsábítani magához. A harminckettedik születésnapját októberben ünneplő Tanakért egyedül a Citroen nem szállt harcba – legalábbis nem adták ennek jelét –, akit aztán lépten-nyomon erről kérdeztek, köztük a világbajnoki futamok sajtótájékoztatóit levezénylő Becs Williams is.

 

2019. július 3. A Hyundai Motorsport felfedi, beszáll abba a csatába, ami Ott Tanak szolgálataiért folyik a 2020-as rali világbajnokságra.

Miközben Tanak 2019-es csapatfőnöke, Tommi Makinen azt hangoztatta, hogy az esélyegyenlőség biztosítására a sorozat mind a négy gyártójának rendelkeznie kellene egy csúcspilótával, hyundai-os kollégája, Andrea Adamo egészen más véleményen volt.

„Ha lenne pénzem, leszerződtetném a bajnokság összes top pilótáját. Azért fizetnek, hogy megnyerjem a bajnokságot, és nem azért, hogy a promóterek munkáját végezzem” – nyilatkozta a szakvezető az autosport.com-nak, miközben egyre erősebb hangok érkeztek a köztük és Tanak közti tárgyalásokról. „Úgy gondolom, hogy egy olyasfajta valakiért, mint amilyen Tanak, sok pénzzel kell rendelkezned, és nem tudom, hogy megvan-e a pénzem. Eddig megpróbáltam azokkal az emberekkel törődni, akik hozzám lojálisan dolgoznak, a jövőben viszont meglátjuk, hogy mit tehetünk.

Jelen pillanatban vannak versenyzőim, akik szerződésben állnak a Hyundai-jal. Úgy gondolom, nagyon szép tőlük a teljesítmény. Fent is, lent is, de Szardínián láthattuk, hogy amennyiben megfelelő módon kezeled ezeket az emberi lényeket – nem csak őket, hanem az egész csapatot –, jó teljesítménnyel rendelkezhetsz. Másrészről viszont nem tagadhatjuk, hogy Tanak egy erős pilóta, és úgy gondolom, ő az egyik a háromból jelen pillanatban, aki küzdeni tud a bajnokságért.”

A hiedelmek szerint éppen Adamo nyilatkozata előtt, a Szardínia Rally-n vált feszültté a kapcsolat Tanak és a Toyota között, miután egy kormányműhiba miatt az utolsó szakaszon vesztette el a biztos győzelmet az észt pilóta.

Ekkortájt korábbi alakulatával, az M-Sporttal is hírbe hozták a versenyzőt, a Hyundai azonban esélyesebbnek látszott. Tanak ebben az időszakban nem volt hajlandó nyilatkozni terveiről, mindössze annyit árult el, hogy szeretné, ha mihamarabb pont kerülne sorsára, hogy a világbajnoki címért folytatott versenyre tudjon koncentrálni minden erejével.

 

2019. augusztus 19. Deutschland Rallye verseny előtti hivatalos sajtótájékoztató

Becs Williams: Hogyan néz ki Ott Tanak világa a jövőt illetően? Nagyon hűvös vagy, nyugodt és összeszedett, ami a versenyeket illeti, de mi a helyzet a színfalak mögött annak eldöntésére, hogy mit akarsz csinálni jövőre? Mennyire vagy hűvös és nyugodt jelen pillanatban ezzel?

Ott Tanak: Ez a színfalak mögött zajlik. Nem szükséges mindenről tudnom. Más emberek dolgoznak ezek a szituáción. Az én feladatom az, hogy a bajnokságra fókuszáljak és hagyjak más embereket más dolgokon dolgozni.

BW: Mennyi más csapattal vagy megbeszélésben jelenleg – vagy voltál?

OT: Pontosan. Aktuálisan senkivel sem tárgyalok.

BW: De tudod, hogy mit csinálnak, szóval, mit csinálnak? Kivel tárgyalnak?

OT: Más emberekkel.

BW: Hyundai, M-Sport?

OT: Igen, pontosan. Ez az, ahogyan ez megy. Természetesen beszélünk mindenkivel. A célom az, hogy a legerősebb csapatban legyek jövőre. Valójában ugyanez volt, amikor csatlakoztam a Toyotához két évvel ezelőtt. 2017-ben a legjobb csapatban voltam. Megnyertük a gyártói bajnokságot és a pilóták bajnokságát is, amit nem én nyertem, de a csapat tette. Egy nagyon erős csapatban voltam tehát. Csatlakoztam a Toyotához, és nyilvánvalóan azt mondhatom, hogy ismét egy erős csapatban vagyok jelenleg. Azon alkalmakkor nyilvánvalóan nagyon jó döntéseket hoztunk, úgyhogy ezen az úton kell folytatnunk. Ez a jövő feladata.

BW: Az utolsó kérdés ebben a témában: a közösségi médiás beszámolók azt mondják, hogy aláírtál már a Toyotához, és maradni fogsz. Igaz ez, vagy nem?

OT: Nem, ez nem igaz. Nincs még semmi papíron, és sok megbeszélés folyik még. Úgy hiszem, némi időbe fog ez még telni.

 

2019. szeptember 12. Biztosnak látszik, hogy Tanak a Toyotánál marad 2020-ra, mivel megszakadtak a tárgyalások közte és a Hyundai között.

Ezt mindkét fél megerősítette, a bajnokság aktuális éllovasának pedig a Toyotán kívül egy opciója maradt, az M-Sport.

„Voltak néhány nehéz tárgyalásunk, és úgy vélem, nem vagyunk többé barátok” – idézte Tanakot az autosport.com.

Adamo sem volt hajlandó további részleteket elárulni. „Beszéltem a versenyzőkkel, értik, hogy mit csinálunk. A fókusz azonban azon van, hogy mit csinálunk idén, hogy mi van éppen előttünk.”

Malcolm Wilson alakulata, az M-Sport azon volt ekkor, hogy megtalálja a módját egy hosszútávú megállapodás keretében Tanak visszacsábításának, ennek esélye azonban egyre halványabbá vált. „Nincs még kizárva számunkra ez a dolog, de nehéz” – árulta el Richard Millener, a különítmény csapatvezetője. „Sok pénzt öltünk Sebastien Ogier-be az elmúlt néhány évben, és Malcolm világossá tette, az üzletre kell koncentrálnunk – sok embert foglalkoztatunk a feladatokra, és beletenni mindent egyetlen pilótába talán nem az a helyzet, amiben jelenleg vagyunk.”

 

2019. szeptember 12. Török Rally verseny előtti hivatalos sajtótájékoztató

BW: Hiány van a tollakból Észtországban? Nem írtál alá még szerződést a következő szezonra. Mi a legfrissebb helyzet?

OT: Tényleg azt remélem, hogy hétfő előtt megtörténik. Azt mondom, több mint egy és kevesebb, mint öt csapattal beszélek. Minden lehetséges. Van néhány érdekes dolog az asztalon. Érdekesnek látszik a dolog, mondjuk azt.

 

2019. október 24. Katalán Rally verseny előtti hivatalos sajtótájékoztató

BW: Nincs még aláírás a szerződésen… A pilóták címén van csak a fókusz, ez okozza a késlekedést, vagy vannak más okok?

OT: Mint ahogyan nyáron, azt tudom mondani, hogy egy kicsit többet dolgoztam a jövőbeli éveken. Most azonban kicsit próbálom félretenni és igazán a bajnokságra fókuszálni. Kétségtelen, hogy ez a prioritás számomra jelen pillanatban. El akarom csak végezni a feladatot és biztosnak lenni abban, hogy tökéletes formában vagyok, a gondolat pedig készen áll. A többi dolog nem olyan fontos.

 

2019. október 25. Az autosport.com a Katalán Rally első napján szervizparki információkra hivatkozva közli, hogy a Hyundai és Tanak megállapodtak, erre már a hónap elején sor került.

A pilóta cáfolta, hogy ilyen megállapodás született volna, és kitartott amellett, hogy a figyelmét a versenyre összpontosítja, hogy egy futammal a zárás előtt bebiztosítsa élete első világbajnoki címét.

Amikor Adamót kérdezték a szerződés létrejöttéről, a szakvezető így válaszolt: „Nem. Akarom látni, hogyan alakul a helyzet. Nem tudom, hogy Ott aláírt-e valakivel. Nézem a mozit, és szeretem azt. Látom, hogy sok színész játszik a moziban, akik sokkal ügyesebbek, mint én, és sokkal jobbak, mint én. Én vagyok az új fiú a terepen. Nem vagyok képes ugyanolyan szinten küzdeni, mint ők.”

A Toyota csapatvezetőjénél is érdeklődtek a helyzetről, Makinen pedig a következőket mondta el: „Nincs semmi egyáltalán, amit el tudnék erről mondani. Tárgyalunk még, várunk még Tanakra.”

 

2019. október 31. A Hyundai Motorsport bejelenti, hogy kétéves szerződést kötött a 2019-es világbajnoki címet az előző hétvégén, a Katalán Rally-n bezsebelő Tanakkal, aki így 2020-től náluk fog versenyezni.

 

Andrew