Get Adobe Flash player

Paddonék elektromos raliautója

 

Elektromos raliautót fejlesztenek Paddonék 2020-ra

Hayden Paddon és a Paddon Rallysport belekezdett a világ első olyan elektromos raliautójának tervezésébe, fejlesztésébe és kivitelezésébe, mely képes lesz teljes távú raliversenyek teljesítésére.

Az egyedülálló projektben, melyet Paddon csapatának új-zélandi bázisán jelentették be augusztus 20-án, egy Hyundai Kona EV raliautót építenek meg a Paddon Rallysport Group (PRG) főhadiszállásán, a Közép-Otagóban található Cromwell Highlands Innovation and Technology Parkban.

Paddon szenvedélyes a projekttel kapcsolatban, mely meg fogja mutatni a PRG az elektromos járműtechnológiákról alkotott újfajta gondolkodásmódját és hogy hogyan lehet ezeket a ralisportban alkalmazni.

„Ez az első EV raliautó, mely a PRG új divíziójától, az Alternative Energy Motorsport Developmenttől érkezik, elismerést fog kapni a teljesítmény tekintetében és máshogy fogja a dolgokat végezni az eddig látott elektromos meghajtású versenyjárművekhez képest” – magyarázta Paddon.

Az EV raliautó számára a Hyundai Kona biztosítja az alapot, köszönhetően Paddon hosszútávú kereskedelmi partnerének, a Hyundai Új-Zélandnak.

Izgalmas dolog, hogy nyolc hónap telt el csupán a csapat első jelentős mérföldköve óta, azt pedig, hogy az első prototípus fusson, 2020 áprilisára várják.

A 2018-as év elején Paddon és édesapja, Chris azon gondolkodtak, hogy mi lehet a PRG jövője – nemzeti vagy nemzetközi lesz az? Milyenfajta járműveket használnak majd a versenyzésre öt vagy tíz év múlva? „Az alternatív energiát használó erőforrások nagyon gyorsan fejlődnek a felhasználó központú autóipari szektorban, az autósportban ugyanakkor nem annyira elterjedtek ugyanezek a fejlesztések, természetesen a ralisportban sem” – mondta el Paddon.

„Egy barátommal beszélgettünk az elektromos hajtású raliautók koncepciójáról. Eltérően a legtöbb autósport rajongótól és a koncepcióról alkotott első benyomásukról, én azt gondoltam, hogy ’ne legyen EV!’ De minél többet gondolkodtam rajta, annál több potenciált láttam felsorakoztatni a csúcskategóriájú ralisport mellett azzal, hogy ez a technológia a fő járműgyártókat célozza meg.”

Komoly tervezés kezdődött, megnézték a szervezeti struktúrát, a személyi elvárásokat és a helyszínt. A következő lépésben Paddon a lehetséges kereskedelmi partnereket kereste meg. „Az ő támogatásukkal voltunk képesek fejleszteni a koncepciót a tervezési szakaszokig és formálisan bevonni az első emberünket. Aztán jött a létfontosságú technikai együttműködés az osztrák Stohl Advanced Research and Developmenttel (STARD), valamint a Cantebury Motorsport Egyetem projektcsapatán keresztül a Cantebury Műszaki Egyetemmel.”

A Hyundai EV raliautó projektje során számos mérnöki kihívást kell megoldani. „Abból, hogy az EV technológia valamennyire létezik már, tudni, hogy a teljesítmény megvan már – egyes autók 1000 lóerő (745 kilowatt) feletti teljesítménnyel rendelkeznek. Ez az, hogy hogyan tudod hasznosítani a teljesítményt a ralisportban, például a nyomatékvektorokkal a murvás/alacsony tapadású szituációkban, valamint a kapacitást, ami egy teljes napos ralizáshoz szükséges.”

Annak biztosítása, hogy az EV raliautó zajt produkáljon, szintén alapvető fontosságú. „Elkötelezett vagyok abban, hogy biztosra menjünk, hogy az autónk olyanfajta hangot bocsásson ki, amit egy ralirajongó élvez. Egy teljesen praktikus nézőpontból egy raliautónak hangot és megkülönböztető hangzást kell kibocsátania a biztonsági emberek, a sportbírók, a média és a raliakciókra kíváncsi nézők felé” – magyarázta.

A PRG a tűz- és biztonsági rendszeren is dolgozik, valamint a raliversenyek személyzeti és töltőrendszereinek biztonsági folyamatain is. „A ralisport a pályaversenyzéshez képest több kihívást nyit meg a hatótáv, a töltőrendszerek és a hangok tekintetében, és amint ezekre az elemekre megtaláljuk a megoldást, azok közül sok felhasználható lesz az általános közlekedésben lévők, EV autó tulajdonosok számára is.”

„Izgatottak vagyunk, hogy a világ első elektromos raliautójának kapcsán részesei lehetünk a fejlesztésnek a Paddon Rallysporttal” – mondta el a Hyundai Új-Zéland vezérigazgatója, Andy Sinclair. „Elsőszámú új új-zélandi EV márkaként elkötelezettek vagyunk, hogy az innováció élén legyünk és pártját fogjuk az EV iparnak itt, úgyhogy ez a projekt azért állt fel velünk, hogy vezető szerepet töltsünk be.”

Azzal, hogy az első prototípus Hyundai EV raliautó befejezésének céldátuma 2020 áprilisa, a PRG folytatja az autó tesztelését és fejlesztését, a 2020-as év további részében pedig kisebb helyi versenyeken fogják futtatni. 2021-re térve a PRG arra fog koncentrálni, hogy növelje az EV raliautó kapacitását, hogy az teljes értékű raliversenyeket is képes legyen lefutni. Ez egy kulcskihívás, ami alátámaszt minden fejlesztési munkát, mióta a projekt elkezdődött.

Annak az évnek a során egy második prototípus is kifejlesztésre kerül.

Új-Zéland legsikeresebb ralicsapataként a Paddon Rallysport bizonyított örökséggel rendelkezik az autósport fejlesztési projektek terén. Ők hozták létre a világ első Hyundai AP4-es raliautóját – melyet Új-Zéland nagyon sikeres AP4-es szabályai szerint építettek –, egy olyan kocsit, mely segített a Hyundai Új-Zélandnak a valaha volt legelső gyártói címet megszerezni a ralisportban szerte a világon s Hyundai-nak.

Ez az alternatív energiával kapcsolatos autósport fejlesztési projekt egy izgalmas evolúciója egy olyan csapatnak, mely globális lehetőségeket kínál.

 

Andrew

 

2019. augusztus 21.