Get Adobe Flash player

Rajtszámok, és ami mögöttük van

A rali világbajnokság egyéni küzdelmeinek létezése, azaz 1979 óta a 2019-es szezon az első, amikor a gyári pilóták saját rajtszámot választhatnak maguknak, ezzel jobban megjelenhet a személyiségük, valamint a promóciót is segíti az állandó számozás.

A technikai sportok más szakágaiban már jól bevett gyakorlat ez, néhány éve a Forma-1-ben is használják a szisztémát. Természetesen az 1-es rajtszám mindig is az uralkodó világbajnokot illeti mindenhol (aki néha nem él ezzel a lehetőséggel, és megtartja a saját számát).

 

A 2019-ben használt rajtszámok:


Sebastien Ogier: 1; Címvédőként az 1-est használja, mint ahogyan korábban mondta: „Ez egy szép szám, jelent valamit, kell érte tenned”.

 

Teemu Suninen: 3; Karrierjét gokartozással kezdte, ahol mindig is a 33-as volt a gokartján. Ebből elvette az egyik 3-ast – miután a 33-as már foglalt volt. „3-as rajtszám, váó! Annyit kívánnék csak, hogy ez a jó rajtszám egy jó felemelkedést hozzon a 2019-es rali világbajnokságon.”

 

Esapekka Lappi: 4; A 4-es szám tisztán a közösségi médiás generációnak köszönhető. „Most már használhatok egy olyan hashtaget, hogy a 4-es benne van a nevemben.” Aki kevésbé van otthon a közösségi médiában: „Használhatom ezt: #L4PPI.”

 

Kris Meeke: 5; A négyéves lánya választott, akit megkért, hogy rajzolja le az autóját egy számmal az oldalán. „Megcsinálta, és az 5-ös volt az oldalán, úgyhogy nyilvánvalóan ezt a számot választottam.” Érdekes, hogy korábban azt mondta, a 11-es rajtszámra hajtana, ugyanakkor az már foglalt volt.

 

Dani Sordo: 6; „Azért választottam a 6-os rajtszámot, mert ez az, amit az utóbbi szezonokban használtam a Hyundai-jal, és ez hozott néhány jó eredményt természetesen. Szép emlékeink vannak ennek a rajtszámnak a használatával kapcsolatban, úgyhogy talán további dobogókat hoz ebben a szezonban és még jobb eredményeket!”

 

Pontus Tidemand: 7

 

Ott Tanak: 8; Megtartotta a 2018-as rajtszámát, a döntés a Toyota országára visszavezethető. „Japánban a 8-as számot egy szerencseszámnak tartják, úgyhogy remélem, szerencsét hoz majd nekem ez a szám.”

 

Jari-Matti Latvala: 10; „A Toyota csapatával töltött első szezonom során a 10-es rajtszámot vittem. Ez egy jó év volt számomra, úgyhogy remélem, ugyanez lesz a helyzet 2019-ben.” Amikor azt mondták neki, hogy takarja le a 0-t, mosolyogva a következőkkel folytatta: „Talán a következő szezonban ezt a számot kapom.”

 

Thierry Neuville: 11; „2013-ban ez volt már a rajtszámunk, és mindig is szerettük. Sokat jelent nekünk, mert ez volt az első erős szezonunk a rali világbajnokságon és az első második helyünk a világbajnoki címért. A 11 az 1-est is magában foglalja! Reméljük, sikert fog hozni nekünk.”

 

Takamoto Katsuta: 17

 

Jouni Virtanen: 18

 

Sebastien Loeb: 19; Érdekes, hogy nem a WTCC-ben használt 9-est választotta, azt kiegészítette a 2001-es junior címével, ami hivatalosan nem világbajnokság volt, hanem a Szuper 1600-as autók pilótái számára kiírt kupa. „Először is, a 19-es szám a lányom, Valentine születésnapja! Az 1 junior világbajnoki címünket és a 9 rali világbajnoki címemet is jelenti ez, melyeket az évek során gyűjtöttem, ami egy szép dolog. Ráadásként a 2019-es szezon a 19. évfordulója az első hivatalos világbajnoki pilótaként történő rajthoz állásomnak.”

 

Elfyn Evans: 33; „Ha megfordítjuk a monogramom, 33-ast kapunk! Ez az, ami miatt ezt a számot választottam!”

 

Lorenzo Bertelli: 37; Külön jóváhagyással 2013 óta ezt a rajtszámot használja.

 

Craig Breen: 42; „A 42-es rajtszámmal fogok versenyezni, egy olyan számmal, amivel az első gokartos évemtől, 1998-tól versenyzek, és ez nagyon szerencsés volt mindig is. Reméljük, így marad ez!”

 

Gus Greensmith: 44

 

Marcus Grönholm: 68

 

Andreas Mikkelsen: 89; Navigátorával, Anders Jaegerrel együtt döntöttek. „A 89-es egy természetes választás volt számunkra. Azt az évet jelöli, amikor mindketten születtünk: 1989. Jó barátok vagyunk, nagyon jól dolgozunk együtt, és úgy tűnt, ez a rajtszám tökéletes passzol.”

 

Janne Tuohino: 92

 

Sokan döntöttek tehát olyan rajtszám mellett, ami az 1-től 10-ig terjedő tartományban van, így a kiosztás kevésbé színes, mint a Forma-1-ben. Azt is érdemes megjegyezni, hogy az állandó rajtszámok nem idegenek a rali világbajnokságtól, a privát versenyzők eddig is élhettek ezzel a lehetőséggel, Bertelli mellett Ken Block (43), Martin Prokop (21) és Valentino Rossi (46) is saját rajtszámával versenyzett a futamokon. A gyári csapatok is futtathatták ilyenekkel autóikat, így tett a MINI (37, 52), valamint a Hyundai (20) is egy időben.

 

Változások 2020-ra:

 

Sebastien Loeb: 9; Változtatott 2020-ra, a világbajnoki címeinek számára.

 

Craig Breen: 16

 

Sebastien Ogier: 17; Miután alulmaradt a 2019-es világbajnokságon, nem tarthatta meg az 1-es rajtszámot. „Az 1-es volt a kedvenc számom, volt azonban valaki, aki jobbnak bizonyult nálunk! A terv az, hogy visszavegyük. Az egyetlen szám, amire gondolni tudtam, a 17-es volt. Ez az a nap, amikor születtem, a másik kapocs pedig az autocross-ból jött, amikor gyerekek voltunk. Az apám ezzel a rajtszámmal versenyzett.”


Takamoto Katsuta: 18; Ogier választása után új számot kellett keresnie, ami a 18-as lett.

 

Kalle Rovanpera: 69; „Semmi különös, amikor tetőn vagy, akkor is ugyanaz a szám!”

 

Ott Tanak megtartotta a 8-as számot annak ellenére, hogy világbajnoki címvédőként jogosult lett volna az 1-esre. Döntését az sem befolyásolta, hogy elhagyta a Toyota csapatát. „8-as volt a rajtszámom az elmúlt két évben, és nem láttam okát annak, hogy változtassak” – indokolt Tanak.

 

Ezzel először fordul elő a rali világbajnokság történetében, hogy egy teljes szezonon keresztül nem viseli senki az 1-es rajtszámot. Egyes futamokon ugyanakkor előfordult már ilyen, 2013-ban Loeb uralkodó világbajnokként néhány versenyen vett csak részt, kilenc fordulón nem indult, azokon nem került rá az 1-es rajtszám egyik autóra sem.


Andrew

 

2020. január 17.