Get Adobe Flash player

A 2020-as rali világbajnokság előzetese

Változatlan szabályokkal, motorfejlesztésekkel és őrületes pilótakeringővel, immár a Citroen nélkül indul útjára a menetrendjét illetően jócskán felforgatott rali világbajnokság.

 

Szabályváltozások

A rali világbajnokság csúcskategóriájában, a World Rally Car-okat futtató csapatokat érintően komolyabb szabályváltozások nem történtek a 2020-as idényre. Az alakulatok nagyobb rugalmasságot kapnak ezentúl abban, hogy kiket neveznek pontszerzőként egy adott versenyre, az ő nevezési határidejüket az előző verseny utáni hétfő 12 óráig tolták ki. A csapatok a háromautós gárdájuk mellett a nagyobb részvételi lehetőség érdekében egy további egyautós csapatot is nevezhetnek. Ennek az alakulatnak eltérő névvel kell rendelkeznie, és a fő gyártói csapat számára nem szerezhet pontokat.

A futamokon a büntetési szisztémában is történik némi korrekció: minden egyes kihagyott gyorsasági szakaszért és szuperspeciális szakaszért tíz perces büntetést szabnak ki, amennyiben egy páros visszaáll a versenybe. A változtatás azért történik, hogy az FIA ralibajnokságai következetesek legyenek ilyen tekintetben.

Az R5-ös autókkal futó támogató kategóriák megnevezése módosul, a 2019-ben bevezetett WRC 2 Pro kiírásból WRC 2, az eddigi WRC 2-ből WRC 3 lesz. Az új megnevezés szerinti WRC 2-be – gyári vagy független – alakulatok nevezhetnek, itt a csapatok, a pilóták és a navigátorok is bajnoki címért küzdenek. A maximum kétautós különítményeknek a nyolc európai fordulóból héten, a kettő kijelölt tengerentúliból, a mexikóiból vagy a japán futamból pedig egyen kell rajthoz állniuk majd. Az Európán kívüli csapatoknak lehetőségük lesz arra, hogy két tengerentúli versenyen vegyenek részt. A WRC 3-as sorozatban privát indulók vehetnek részt, náluk továbbra is a hat legjobb eredmény számít a hét rajtjukból, és csak a pilóták részére hirdetnek bajnokságot.

A juniorok sorozata az utóbbi években megszokottak szerint fog zajlani. A résztvevők öt futamon mérik össze a tudásukat az M-Sport által biztosított Ford Fiesta R2-esekkel. A Ford emellett hivatalos partnerségre is lépett a téli szünetben a sorozattal.

 

Versenynaptár

A 2020-as kalendárt alaposan felforgatták az előző évek menetrendjéhez képest. Most először fordul elő a rali világbajnokság történetében, hogy minden kontinenst érint az idény, Európán kívül Észak- és Dél-Amerikába, Afrikába, Ázsiába, valamint Ausztráliába is ellátogat a mezőny. A tizennégy futamos formátumhoz ragaszkodott a WRC Promoter, viszont kikerült a versenynaptárból a korzikai, a spanyol és az ausztrál forduló, helyettük három tengerentúli helyszín érkezett, illetve mondhatni, tért vissza. Ezek Kenya a Safari Rally-val, valamint Új-Zéland és Japán. Utóbbinak az a különlegessége, hogy bár rendeztek már a szigetországban rali világbajnoki futamot évekkel ezelőtt, akkor murván, ezúttal viszont aszfalton fognak megmérkőzni a párosok, ez lesz a szezonzáró megmérettetés. Nagyobb változás még emellett, hogy a Deutschland Rallye-t a megszokott augusztusi időpont helyett októberben rendezik. Chile a sikeres 2019-es első rendezés után helyet kapott ebben a szezonban is eredetileg, a viadalt azonban november végén törölték az országban zajló zavargások miatt. Először megpróbáltak más versenyt a Chile Rally helyére tenni, végül azonban logisztikai okokból és az idő szűke miatt az döntés született, hogy tizenhárom fordulós lesz 2020-ban a világbajnokság.

Csapatok

Ott Tanak már azelőtt, hogy világbajnokká koronázták, egy – mint végül kiderült – jelentős elemeket tartalmazó dominót indított el. Az észt pilóta hosszú tárgyalási időszakot és huzavonát követően, a 2019-es Katalán Rally előtt átigazolt 2020-ra a Hyundai Motorsporthoz, ahol a régóta az alakulat színeiben versenyző Thierry Neuville, valamint az előző szezonhoz hasonlóan egymást váltogató Dani Sordo és Sebastien Loeb lesznek a csapattársai. Andrea Adamo, az alakulat vezetője nem csinált titkot belőle, hogy azok után, hogy végre világbajnoki címet nyertek 2019-ben – a gyártóit –, immár mindkettőt, tehát az egyénit is be akarják zsebelni. Ezt a versenyzői gárda megerősítése mellett az i20 Coupe WRC megbízhatóságának és teljesítményének javításával kívánják elérni, és arra összpontosítanak, hogy minden futamon az élmezőnyben csatázhassanak. Észrevehető változás az autón az áttervezett diffúzor, valamint a laposabb tetőszellőző.

Tanak távozásával nagy űr keletkezett a Toyotánál, és úgy tűnt, nehéz lesz a távozó világbajnokot pótolnia Tommi Makinen csapatának. Végül azonban el tudták csábítani Sebastien Ogier-t, jóllehet a hatszoros világbajnoknak élő szerződése volt a Citroennel, és korábban azt mondta a francia, az az utolsó szerződése a sorozatban. Ogier mellé Elfyn Evans, valamint a WRC 2 Pro bajnoka, Kalle Rovanpera érkezett, a japán gyártó tehát teljesen új felállással várja a rajtot. Ami a technikát illeti, a Toyota GAZOO Racing ralicsapata szintén a teljesítményjavítást tűzte ki célul, valamint megpróbáltak a Yaris WRC súlyából faragni.

Ogier tehát távozott – némileg viharos körülmények közepette – a Citroentől, akik arra hivatkozva, hogy nincs elérhető top pilóta, bejelentették, nem folytatják szereplésüket a rali világbajnokság legfelsőbb szintjén. A Citroen felkínálta a C3 WRC-ket bérlésre vagy megvásárlásra. Esapekka Lappi jövője egy ideig kétséges volt a franciák távozása miatt, végül azonban Elfyn Evans helyén az M-Sportnál talált magának menedéket. Mérnöke az a Bernardo Fernandes lesz, aki a Ford Fiesta R5 MkII fejlesztését vezette, előtte pedig Ogier-vel dolgozott együtt, világbajnoki címeket aratva. A finn pilótának az M-Sportnál magát már otthonosan érző honfitárs Teemu Suninen lesz a csapattársa, de a szezon kilenc futamán Gus Greensmith is lehetőséget kap a Ford Fiesta WRC volánja mögött. A rendkívül fiatal versenyzői felállással rendelkező csapat a Forddal a motorfejlesztésre koncentrált a leginkább az utóbbi időszakban, ennek kézzelfogható produktuma azonban csak a tavasszal kerül be a kocsi motorterébe. Az autógyártó részéről hír volt a holtszezonban, hogy a Ford Performance szenior vezetője, Gerard Quinn nyugdíjba vonult. A Ford ralitevékenységét hosszú ideig ő felügyelte, és az M-Sportos időkben is ő volt az összekötő kapocs a márka és Malcolm Wilson alakulata között.

A pilótakeringő és a Citroen kiválásának vesztesei Jati-Matti Latvala, Kris Meeke, Andreas Mikkelsen, Craig Breen és Pontus Tidemand, ők nem találtak gyári ülést maguknak. Latvala több futamon is rajthoz áll egy Toyotával, Mikkelsen is dolgozik azon, hogy WRC-be ülhessen, Tidemand pedig R5-ös Skodával fog rajthoz állni Svédországban. A többiek jövője egyelőre bizonytalan.

Az R5-ös csapatbajnokság, melyet tehát ezentúl WRC 2-nek neveznek, az előzetes információk szerint erősödik. Mads Ostberg az előző idényhez hasonlóan a Citroen színeiben itt fog versenyezni – az autót a PH Sport biztosítja, és az ő nevükön is szerepel az alakulat, mivel ez gazdaságilag előnyösebb a gyári nevezéssel szemben –, most már azonban a Hyundai is indít csapatot, hogy demonstrálja autója versenyképességét. A dél-koreai márkát Ole Christian Veiby és Nikolay Gryazin fogják képviselni, akik a Hyundai továbbfejlesztett autójával veszik fel a küzdelmet. Az i20 R5 ’20-asokat a RedGrey Team fogja rendelkezésükre bocsátani, aminek az a pikantériája, hogy ez Tanak mentorának, Markko Martinnak a nemrégiben átnevezett csapata, mely korábban a Toyota GAZOO Racing feltörekvő pilótáinak biztosított Ford Fiesta R5-ösöket.

Az M-Sport ugyancsak kétautós felállással kezdi meg az évet a kategóriában, a Ford Fiesta R5 MkII-eseket Rhys Yates, valamint a francia autósport szövetség támogatását élvező Adrien Fourmaux fogják vezetni. A Skoda is ott lesz a sorozatban, autósport részlegük viszont kicsit hátralép, így jelen állás szerint külsős csapatokra bízzák a részvételt. A cseh márkánál a pilóták személyéről sem született még döntés, annyi biztos, hogy a Svéd Rally-n Tidemand képviseli a márkát. A WRC 3-ban népes mezőny várható.

2020-ban a Michelin látja el a WRC-s alakulatokat gumiabronccsal. A francia gyárnak ez lesz az utolsó éve, mivel a 2021-2024 közötti időszakra kiírt tendert a Pirelli nyerte.


Andrew

 

2020. január 20.