Get Adobe Flash player

Neuville és Sordo együttműködése a monte-carlói győzelemért

Köszönetét nyilvánította ki Thierry Neuville Dani Sordo felé, miután a részmunkaidős spanyol pilóta SOS-ben ugrott be és lett a belga jégkém legénységének tagja, amivel hozzásegítette Neuville-t a monte-carlói futamgyőzelemhez.

Neuville a 2020-as rali világbajnoki szezon idénynyitóján, a Monte-Carlo Rallye-n a csütörtöki esti második szakaszon huszonöt másodperccel volt jobb mindenkinél, ekkor tizenkilenc szekundumos előnyre tett szert. Pénteken csupán egy részsikert gyűjtött be, a vezetést elvesztette, este hat másodperces lemaradással a harmadik helyen állt. Másnap az első szakaszt megnyerte, a következő azonban rosszul sikerült neki, és tizenhét másodperces hátrányban volt már az akkor a tabella élén álló Elfyn Evans-szal szemben. Aznap egy újabb kör, majd a vasárnapi pályák voltak még hátra ekkor. Innentől kezdve a belga pilóta minden szakaszt megnyert, vasárnap délután pedig tizenhárom másodperces előnnyel győztesként érkezett a monte-carlói kikötőbe. De mitől következett be ez a fordulat?

Amikor a rajt előtt Neuville állandó jégkéme, Bruno Thiry lebetegedett, Sordo vette át a szerepet és autózott keresztül a gyorsasági szakaszokon, hogy ellenőrizze azokat, mielőtt Neuville teljes sebességgel áthaladt rajtuk. A dolog kulcsfontosságú, a jégkémek alapvető információkat adnak az itinerhez, valamint a gumiválasztáshoz.

Ez egy komplex feladat, a jégkém legénységnek tudnia kell azt, hogy a versenyző milyenfajta információkra tart igényt. Neuville elismerte, időbe tellett, hogy az együttműködés megfelelően működjön. „Kétségtelen, hogy küszködtünk” – mondta. „Pénteken nehéz volt magabiztosnak lenni és megérteni azt a munkát, amit a legénység csinált. Együtt leültünk pénteken éjjel, Dani pedig nagyon jól reagált rögtön szombaton reggel. Megértette az igényeimet és a nyelvezetemet is, és onnantól kezdve sokkal jobban ment. Szombaton délután és vasárnap mesés munkát végzett, ami megadta nekem azt a magabiztosságot, hogy keményen nyomjam.

Lehet információd a páráról és az ívekről, ugyanakkor csúszós is lehet, úgyhogy fontos az, hogy benne legyenek az itineredben a legveszélyesebb dolgok ahelyett, amit csupán látsz. Ez az, amin változtattunk, és jól működött” – magyarázta a Hyundai pilótája.

Sordónak kemény hétvégéje volt

A jégkém szerep alapvető fontosságúnak bizonyult a viadalon, miután a jeges szakaszok folyamatosan változtak a hőmérséklet emelkedésével, a pilóták panaszkodtak is a szakaszok céljában, hogy az információknak kevés köze volt az aktuális körülményekhez akkorra, amikor a gyorsaságokat teljesíteniük kellett. Ezt egyébként nagyjából egy órával előzi meg az, hogy a jégkémek átmennek a pályán.

Ahogyan a verseny haladt előre, Neuville és Sordo egyre inkább megtalálták az összhangot, hogy kinek mire van szüksége, ez pedig a győzelemhez vezetett. A spanyol pilóta – aki a tavalyi évhez hasonlóan a futamok felén állhat rajthoz idén – szintén elmesélte, hogy milyen volt a számára nem éppen szokványos munka.

- Milyen volt a jégkém feladatot ellátni?

- Nehéz feladat volt ez egész hétvégén. Az időbeosztás oké, nincs vele probléma. A probléma a felelősség volt, hogy ezt csináljam és megértsem a másik nyelv itinerét. Beletenni azt, amit ő óhajt, nehéz volt.

Az elején nehéz volt, de azt követően, hogy beszéltünk az éjszaka és dolgoztunk egy kicsit az éjszaka folyamán, sokkal jobb volt, és aztán a gumiválasztásokat jól csináltuk mindig, mivel folyamatosan kérdezett.

A turinin beszéltünk egy kicsit, és gondolkodott egy dolgon, de azt mondtam „úgy gondolom, ez nem egy jó választás, változtatnod kell”. Utána azt mondta, „bármit is döntesz, azt fogom feltenni”.

- Azt mondtad neki, hogy több szuperlágyat tegyen fel vagy hogy több lágyat?

- Több lágyat, mivel az elején négy szuperlágyat és két lágyat mondott, mert a csapat ezen gondolkodott egy kicsit, én viszont láttam a szakaszt, négy szakaszról volt szó, és láttam, hogy változni fog a nap, a tapadásnak pedig, amivel a szuperlágyak rendelkeznének, vége lesz. A szuperlágy a jégre és az igazán rossz körülményekre van, nem a tíz fokra és nedvességre.

Ő azt mondta, „oké, ezt csinálom”, majd azt, hogy „mit csinálnál a második szakaszra? Így hagyom, a terv szerint csináljuk”, és azután az utolsó szakasz miatt is megkérdezett.

Ez jó volt, mivel végül úgy éreztem, nagyon bízik bennem. Ezek között a körülmények között nagyon gyorsan vezetett, amikor nagyon saras volt és ilyesmi, de a legjobbamat nyújtottam, és úgy gondolom, jól teljesítettünk. A navigátor is egy nagyon kedves srác volt, nagyon jól ismeri őt, és sokat segített nekem.

- Tényleg nem akarod ezt csinálni?

- Nem, nem akarom ezt csinálni. Csinálom, mivel szabad vagyok a csapat számára, ez azonban felelősség. Amikor csinálok valamit, a legjobban akarom csinálni, ez azonban nem volt könnyű.

- Nem ez lesz tehát az új pályafutásod a versenyzés után?

- Nem! Meghagyom ezt Thiry-nek. Nem tudom, mit fogok csinálni, ez azonban nem az én foglalkozásom. Szívességből csinálom ezt neki.

 

A döntő nap

Neuville tehát három lágy és három szuperlágy gumival a fedélzeten – 6,4 másodperces hátrányból a harmadik helyen – vágott neki a vasárnapi négy szakasznak. Az utolsó, Power Stage-ként futó gyorsasági rajtjához – immár a versenyt vezetve – úgy állt oda, hogy az egyik felnije sérült volt, és a gumi is meg volt repedve a felni törésénél. „Valójában a második szakaszon történt ez” – magyarázta a belga pilóta. „Hiányzott egy kis darab a felniből, de nem tudjuk, miért. Nem volt dráma. Meg akartuk tartani a három lágy gumit, úgyhogy úgy döntöttünk, hogy azzal a felnivel folytatjuk.”

Ez pedig győzelmet érő elhatározásnak bizonyult, amire jó példa az csapattársa esete. Sebastien Loeb öt szuperlágy abronccsal hagyta el reggel Monte-Carlót, azok azonban egyáltalán nem bírták a strapát. Loeb a második szakaszon ennek következtében ki is csúszott, onnantól kezdve pedig csak szenvedett az elkopott gumikkal. A napot a negyedik pozícióból kezdte, a célba azonban csak hatodikként érkezett, mindez a pocsék gumiválasztás eredménye volt.


Andrew

 

2020. február 1.