Get Adobe Flash player

Hogyan lehet túlélni a svéd hideget?

 

A Svéd Rally nevezetes arról, hogy a hőmérséklet -30 Celsius fok alá is eshet. Az alábbiakban néhány olyan tipp olvasható, melyekre nem is gondolna az ember, de ha túl akarja élni a skandináv hideget, hasznos lehet betartani ezeket.

 

1. Töltődj fel tápanyagokkal

A csapat fizikoterapeutája minden szervizben masszázzsal és energiaitallal látja el a versenyzőket. Ezeket a high-tech italokat Svédországban egy mágikus összetevővel, kávéval is kiegészítik. „Az, hogy ne hűljünk ki, életbe vágó” – magyarázta John Jones, az egykori MINI csapat fizikoterapeutája,. „Kávéval látjuk el a fiúkat, hogy felmelegítsük őket, a protein keverékek pedig az energiaháztartásukat töltik fel esténként.” Az emberi test hidegben kétszer annyi energiát éget el, mint normál körülmények között, ezért van az, hogy ha hideg van odakinn, állandóan éhesnek érezzük magunkat. A megfelelő táplálkozás tehát létfontosságú.

2. A kerékanyákat egy edénybe rakd

A versenyzők a szakaszok között gyakran megcserélik a kereket, hogy ugyanúgy kopjanak a gumik. Svédországban azonban nem árt az óvatosság, a kerékanyákat nem szabad a földre szórni, azokat bele kell tenni egy edénybe a művelet közben. Hogy miért? A raliautók kerékanyái olyannyira felmelegszenek, hogy megolvasztják a havat és jeget. A versenyző pedig ott áll, és nem találja az anyákat.

 

3. Egy zokniban tarts a mobilodat

A kopár Svédországban a kommunikáció mindennél fontosabb. A mobiltelefon azonban gyorsan használhatatlanná válhat, ha a hideg hatásainak van kitéve, mivel a rendkívül alacsony hőmérséklet harmadannyi idő alatt lemeríti az akkumulátort. Ezt megelőzendő a helyi emberek a testükhöz közel tartják a mobiljaikat vagy beteszik azt egy zokniba.

 

4. Eddzél keményen a versenyt megelőzően

Napjaink ralipilótái igazi atléták, nem úgy, mint a régi korok versenyzői, akiknek a cigaretta és a brandy voltak a formában tartás nélkülözhetetlen eszközei. Most már minden induló bebiztosítja magát, hogy megfelelő erőállapotban legyen, főként egy Svéd Rally előtt. Ennek több oka is van, az egyik ezek közül az intenzív hideg. A másik az, hogy mindegyik kocsiban található egy hólapát, ami elengedhetetlenül szükséges arra az esetre, hogyha a versenyautó lecsúszna az útról. Nincs is annál megerőltetőbb fizikai dolog, mint kiásni egy autót a hófalból.

 

5. Takard le a lefogatót

Azért, hogy a szakaszokon sem a motorháztető, sem a csomagtérfedél ne tudjon felcsapódni, minden raliautón lefogatókkal rögzítik azokat. De ha nem alkalmaznak ezekhez speciálisan a svéd körülményekre tervezett műanyag védőelemet, egyszerűen lefagynak a leszorítók. Az pedig elég nagy bosszúságot okoz, ha nem lehet hozzáférni például a pótkerékhez hirtelen.

 

Andrew