Get Adobe Flash player

Millió eurós WRC-k

A feltörekvő fiataloknak túl drága lesz egy World Rally Car, mivel a hibrid autó ára az egymillió eurót is elérheti – mondja Malcolm Wilson.

Az új, hibrid WRC-k költsége azzal fenyeget, hogy a fiatal versenyzőknek túlságosan sokba kerül a ralisport csúcskategóriájában történő részvétel, figyelmeztetett Wilson. Az M-Sport tulajdonosa szerint a jelenlegi állás alapján a 2022-ben pályára lépő újgenerációs csúcsgépek egymillió euróba fognak kerülni, ötször annyiba, mint a világbajnokság támogató kategóriájában is futó R5-ös masinák.

„Túl drágák lesznek az autók” – nyilatkozta Wilson a motorsportmagazine.com-nak. „Személy szerint azt gondolom, ez szembe megy azzal a DNS-sel, amiről a ralisport szól. Bolondság egy körülbelül egymilliós eurós autót Argentína mélységeinek murvás útjain futtatni. Úgy gondolom, kevesebbért is tudnánk hasonló látványosságot kreálni a rajongók számára, ami fontos.

A WRC 2-es autók költségsapkával ellátottak, ami nagyjából százkilencvenezer eurónál van. Ami engem igazán aggaszt, hogy merre tart a ralisport. Nagyon nagy lesz a különbség a fiatal, feltörekvő pilóták számára. Megpróbáltam mindig is egy lehetőségek létráját létrehozni egészen a WRC-ig. Ami történik, hogy a WRC 2 és WRC 1 között hatalmassá válik a különbség.”

Wilson arról is beszélt, nem csak a hibrid rendszer teszi még drágábbá a WRC autókat, mindenben emelkednek a költségek. „A jelenlegi WRC autók is nagyon drágák már” – mondta el Birminghamben, az Autosport International Show előtt tartott Autósport Ipari Szövetség Energiahatékonysági Konferencián. „Történelmileg nyolc-tizennégy WRC autót adtunk el évente, a jelenlegi generációs autókból azonban ötöt értékesítettünk három év alatt.”

A 2022-es szezontól érvényes szabályok kidolgozás alatt állnak még, de hibrid hajtásrendszert fognak magukba foglalni, a száz kilowattos villanymotor extra teljesítményt biztosít a szakaszokon, valamint a lakott területeken és a szervizparkban elektromos hajtással fognak közlekedni a jövő WRC-i.

Az is valószínű, hogy a sorozatgyártású karosszéria mellett térhálós csővázat is lehet majd használni, ami lehetővé teszi a gyártók számára, hogy szélesebb skáláról válasszák ki a versenyautó alapmodelljét. Wilson azonban úgy véli, voltak más alternatívák is. „A jelenlegi autók agresszívnek és szexinek néznek ki, valamint gyorsak. De meg tudjuk ezt csinálni talán egy R5 alapú autóval is nagyobb szárnyakkal és egy hibrid rendszerrel.”

A szponzorációs folyamatokat segíthet megfordítani az, hogy hibrid autókat vetnek be a rali világbajnokságon, amit részben az is vezet, hogy a gyártóknak több környezetbarát autót kell értékesíteniük, hogy elérjék az Európai Uniós emissziós célokat. „Egy másik dolog, amivel jelen pillanatban szembesülünk, hogy miután a rali világbajnokságnak nincs semmilyen zöld jellemzője, a szponzorok mind olyan sorozatokba mennek, mint amilyen a Formula E is” – magyarázta Wilson.

 

Andrew


2020. február 17.