Get Adobe Flash player

Civódás a 2022-es WRC-k motorjai körül

 

Megmaradnak a jelenlegi erőforrások, vagy az R5-ös szabály adja az alapot?

A rali világbajnokság érdekeltjei ezen a héten Genfben tartanak találkozót annak érdekében, hogy véglegesítsék a következő generációs World Rally Car-ok motorspecifikációját.

Úgy tűnt, hogy a 2022-től – akkor már Rally1 besorolással bíró – autókat ugyanolyan belső égésű motorral szerelik, mint amilyen a jelenlegi WRC-ket is hajtja, az utóbbi időszakban felmerült azonban az igény a Hyundai és az M-Sport/Ford csapatától, hogy egy jóval költséghatékonyabb erőforrást használjanak, melynek az R5-ös filozófia adná az alapját.

A Toyota továbbra is a jelenlegi globális világmotort alkalmazná. Az FIA rali igazgatója, Yves Matton kompromisszumot próbál elérni a héten. A vélemények szerint az R5-ös – illetve Rally2, ahogyan a jövő évtől hivatalosan nevezik – koncepció tíz százalékos költségcsökkentést jelentene a 2022-es autóknál. Matton megerősítette, hogy az új csúcskategóriás versenygépek cél ára ötszázezer euró, ami harmincöt-negyven százalékos költségcsökkenést jelentene a jelenleg futó World Rally Car-ok átlagos árához képest.

„Találnunk kell egy kompromisszumot a motorra” – nyilatkozta Matton. „Találkozni fogunk ezen a héten, hogy megvizsgáljuk a kompromisszumot ezen két véglet között, ami a Rally2 és a globális világmotor. Ez a kompromisszum az oka, hogy harmincöt százalékon leszünk és nem érjük el a negyven százalékos költségcsökkentést, amit a kezdetekben vártunk.”

A Skoda Fabia R5 erőforrása


A globális világmotor közel százötvenezer eurót kóstál, míg az R5-ös erőforrás költsége harmincezer euró. Előbbihez hasonló teljesítmény lenne elérhető utóbbival, ha arra további tízezer eurót költenének. Az R5-ös alapokkal rendelkező egység tartósságával kapcsolatban ugyanakkor felmerültek kétségek. A kompromisszum elérése nem lesz magától értetődő, mindkét oldal ragaszkodik a saját nézőpontjához.

A gyártók a várakozások szerint áprilisig kötelezik el magukat az új szabályrendszerrel kapcsolatban, Matton azonban elismerte, a dátum kinyúlhat egészen a Motorsport Világtanács júniusi megbeszéléséig. A szakvezető személyes véleménye szerint a szabálytervezet akkor is átmehet, ha a három alakulat közül kettő elkötelezett mellette. Amennyiben a Toyota nem fogadja el, az R5 alapú 2022-es World Rally Car ötlete akkor is továbbmehet a Hyundai-jal és az M-Sport/Forddal.

A belsőégésű motorokat 2022-től kiegészíti egy elektromotor. Ebben a hibrid elemben csütörtökön fog továbblépés történni, amikor is lezárul a hibrid kitre vonatkozó tender. A döntés, hogy melyik beszállítót választják, onnantól kezdve egy hónapon belül fog megszületni.


Andrew

 

2020. február 18.