Get Adobe Flash player

Maradnak a jelenlegi motorok 2022-re

A rali világbajnokság következő generációs autói megtartják ugyanazt a motort, mely a jelenlegi World Rally Car-okat hajtja, és kihirdették a hibridrendszer beszállítóját is.

Több megbeszélés is folyt a sorozat érdekeltjei között arról, hogy a jelenlegi 1,6 literes, turbófeltöltős, direkt befecskendezéses aggregátok helyett a hasonló jellemzőkkel bíró, de sorozatgyártású egységen alapuló Rally2-as, azaz a korábbi besorolás szerinti R5-ös erőforrások adják a bázist a 2022-ben bevetésre kerülő R1-es versenygépek számára, melyek már hibrid rendszerrel is rendelkezni fognak.

Az FIA Motorsport Világtanácsa március 31-én bejelentette, megtartják a jelenleg használatos globális világmotort.

A közlemény azt is tartalmazza, hogy a Compact Dynamics nevű cég lesz a hibridrendszer alkatrészeinek – beleértve az akkumulátort és a hajtásrendszert is – kizárólagos beszállítója.

A közlemény a következőket tartalmazza: „Az FIA 2019. december 19-én pályázatot írt ki, hogy kiválasszon egy kizárólagos hibrid beszállítót a rali világbajnokság 2022-2024 közötti időszakára a Rally1-es kategória járműveihez.

A Motorsport Világtanács jóváhagyta a megállapodást a Compact Dynamics-szal, mint kizárólagos beszállítóval, valamint rendelkezik a Rally1-es motorra vonatkozó technikai szabályokról, melyek megtartják ugyanazt az alapmotort, mint a jelenlegiek, azzal az intézkedéssel, hogy a költségek és a fejlesztés mérséklésre kerüljön.”

A globális világmotor további alkalmazása komoly vitaforrás volt az utóbbi hónapokban, az M-Sport és a Hyundai az irányba tartott, hogy szakítsanak ezzel a fajta erőforrással. Átfogó analízisek és vizsgálatok után marad a globális világmotor, a szervizparki források pedig gyorsan leszögezték, hogy egységes volt megközelítés, és egyetértésben született meg a megállapodás a 2022-es erőforrásról.

„Ugyan megvan a potenciál arra, hogy a Rally2-es bázisú motor gazdaságosabb lehet, ugyanakkor kérdéseket ébresztett volna a megbízhatóság és a tartósság, valamint a teljesítmény szempontjából is” – mondta egy forrás. „Több Rally2-es bázisú motorra lett volna szükségünk a szezon teljesítéséhez, míg tudunk tenni azért, hogy a globális világmotorral tartósabb legyen.”

Az M-Sporttal és a Hyundai-jal szemben a Toyota mindig is annak a pártját fogta, hogy 2022-ben is megtartsák a teljesen egészében a célfeladatra készített globális világmotort.

A Motorsport Világtanács számos, a motorra és az autó egyéb részeire vonatkozó műszaki jellemzőt is jóváhagyott, hogy segítsék a csapatok 2022-re történő felkészülését. A globális világmotor, mint alapkoncepció és a jelenlegi autókra vonatkozó típusú szabályok megtartása az FIA közleménye szerint a fejlesztési, gyártási és üzemeltetési költségek csökkentését hivatottak elérni az új korszakban, és segítik a teljesítmény konvergenciát is. Ennek megfelelően 2022-től nem lehet az ALS-hez frisslevegős szelepet alkalmazni, egyszerűbb lesz a turbófelöltő, kevesebb motort lehet egy szezon során felhasználni, bizonyos alkatrészek specifikációja pedig befagyasztásra kerül a jelenlegi állapot szerint.

 

Az újdonság, a hibrid rendszer

A hírek szerint nagyszámú cég vett részt a hibrid rendszerre kiírt tender kezdeti szakaszában, végül pedig a német bázissal rendelkező Compact Dynamics, valamint a Williams Advanced Engineering és a Bosch közös pályázata maradt az asztalon. Ők mindketten részesei az FIA Formula E sorozatának.

A Compact Dynamics aprólékos tenderfolyamatot követően került e-mailes szavazáson keresztül kiválasztásra, ők lesznek az új, Rally1-es versenygépek hibrid rendszerének beszállítói az új korszak kezdetétől, 2022-től három éven keresztül.

Annak célja, hogy kizárólagos beszállítót választottak, az volt, hogy javítsanak a költséghatékonyságot, biztosítsák a versenybeli egyenlőséget és biztonságot, valamint a lehető legjobb terméket garantálják és támogassák a rali világbajnokság promócióját.

A Compact Dynamics nagyteljesítményű elektromos hajtások és rendszerek fejlesztésével és gyártásával foglalkozik több mint harminc éve, rendszereit már a Forma-1-ben, a hosszútávú világbajnokságon és a Formula E-ben is használják. A cég most a rali világbajnokság számára is rendelkezésre bocsájtja tapasztalatát azzal a feladattal, hogy legyártsa és biztosítsa a hibrid kiteket a Rally1-es kategóriában versengő csapatok számára.

„A Rally1 folyamatosan lendületben van a 2022-es bevetése előtt” – nyilatkozta Yves Matton, az FIA rali igazgatója a bejelentést követően. „Ezen új kategória technikai szabályainak néhány héttel ezelőtti, Motorsport Világtanács általi jóváhagyását követően nagy örömmel hirdetjük ki a Compact Dynamics-ot, mint a hibrid eszközünk kizárólagos beszállítóját 2022-től kezdődően, ami az FIA részlegeihez beérkezett különféle előterjesztések szigorú elemzésének és kiértékelésének az eredménye. Meg vagyok győződve arról, hogy a Compact Dynamics bőséges tapasztalatot hoz a programba. Ráadásként azok az intézkedések, melyeket tegnap hagytunk jóvá, lehetővé teszik számunkra, hogy költségcsökkenést érjünk el mind a fejlesztési, mind az éves fenntartási költségekben az egyszerűsített eljárás mentén.”

 

Andrew

 

2020. április 4.