Get Adobe Flash player

Leállt a fejlesztéssel a Pirelli

Leállt a Pirelli 2021-re szánt gumiabroncsainak fejlesztése, és nem tudni, mikor indul újra a munka, ami azt célozza, hogy az olasz gyártó a rali világbajnokság csúcskategóriáját, a World Rally Car-okat lássa el megfelelő termékekkel. Mario Isola, a gyártó Forma-1-es és autósport részlegének vezetője azonban reméli, hogy Forma-1-es tapasztalatuk segít a ralisport legfelsőbb kategóriájába történő visszatérésben.

A koronavírus járvány a milánói központú vállalat minden fejlesztési, gyártási és adminisztratív tevékenységét megakasztotta, ez pedig azt kényszerített ki, hogy azon gondolkodjanak a cég versenyrészlegén, hogy az akkor már Rally1 néven futó autókat a Rally2-es, azaz a mostani R5-ös gépek idén a WRC 2-ben használt abroncsainak továbbfejlesztett változatával lássák el.

2019 decemberében került bejelentésre, hogy az olasz cég lesz 2021-től a rali világbajnokság kizárólagos beszállítója, négy éven keresztül ők fogják ellátni a sorozatot teljes keresztmetszetben, a junior világbajnokságtól a csúcskategóriáig, a Rally1-es autókig.

A Pirelli közölte akkoriban, hogy januárban meg is kezdik a Rally1-es gépekre 2021-től szánt abroncsok fejlesztését, Isola azonban elmondta, minden munka leállt, mióta felütötte fejét a koronavírus járvány. „Nem a legjobb a helyzet eddig” – nyilatkozta a szakvezető. „Azt terveztük, hogy elég hamar megkezdjük a fejlesztést, mivel a rali világbajnokság korán rajtol Monte-Carlóban, januárban. Emiatt fel kell gyorsítanunk a folyamatot, jelenleg azonban le van zárva minden, kevés, amit tenni tudunk. Van egy termékünk. Ellátjuk már a WRC 2-es autókat, úgyhogy van egy termék, ami elérhető a négykerékhajtású autók számára, ugyanakkor nagyon kevés a lehetőség a termékünk WRC-pluszos autón történő tesztelésre” – utalt Isola a jövőben Rally1 néven futó csúcskategóriás gépekre.

„Tudvalévő, hogy mennyire fontos a tesztelés a ralisportban, mivel annyi különböző felületen kell tesztelnünk: murván, havon, jégen, aszfalton. Jelen pillanatban áttekintjük a terveinket, hogy biztosak legyünk benne, készen állunk, amint megkapjuk a zöld jelzést a kormányzatoktól, hogy elkezdjük a tesztünket. Az irodák és a gyárak is zárva vannak, úgyhogy nem tudunk prototípusokat gyártani. Amennyiben el tudjuk kezdeni júliusban vagy augusztusban, egy sűrű tesztelést kell terveznünk, januártól pedig szállítani a gumikat.”

Amennyiben a zár folytatódik, a Pirelli prioritása Isola elmondása szerint a tartósságon lesz, potenciálisan a teljesítmény kárára. „Ha nem vagyunk képesek tesztelni, a tartósságra és az integritásra összpontosítunk mindig, de kemény lesz a dolog, miután nem lesz visszajelzés a teljesítményről.”

A fejlesztésekben és rali világbajnokság kiszolgálásában a gyorsasági autósport királykategóriájában szerzett tapasztalat lehet a gyártó segítségére. „Sokat tanultunk a Forma-1-ben eltöltött idők során, és tanulunk még mindig. Vissza tudjuk hozni ezt a tudást a rali világbajnokságba a logisztika terén és abban, ahogyan dolgozunk, valamint a gumiknál maguknál is. Amit meg tudunk tenni – és egyébként meg is fogunk tenni –, hogy a benti eszközökön teszteljük a gumikat, hogy teszteljük az integritást. Remélhetőleg kapunk adatokat a gyártóktól is. Ha a Forma-1-et nézem, sok olyan munkánk van, amit előre el lehet végezni, mielőtt a pályára mennénk, köszönhetően a szimulációknak.

Egy raliautó más. A teljesítmény murván vagy különböző felületeken történő szimulációja nehéz, de tudunk némi munkát végezni ezzel. Ez jó kiindulási pont lehet. Remélhetőleg azonban el tudjuk kezdeni a tesztelést korábban, és validálni tudjuk a terméket.”

A történelem azt mutatja, hogy a Pirelli erős eredményeket ér el a Svéd Rally-n a gumijával, Isola pedig azt mondja, a világbajnokság téli körülmények között zajló fordulója kevés aggodalommal tölti el. „A jeges gumikkal általában egy évvel korábban megkezdjük a fejlesztést, februárban vagy márciusban, amikor Skandináviában rendelkezésre állnak a körülmények. Emiatt ennek a guminak a fejlesztése ennyire kiterjedt időben – szerencsések vagyunk, mivel nagyon jó termékünk van Svédországra. A jeges termékünk megbízható, a teljesítménye pedig elég jó. Remélhetőleg nem kell túl sokat módosítanunk a jelenlegi, WRC 2-es terméken.”

Isola azt is hozzátette, nem jött szóba, hogy a kizárólagos beszállítói szerződésüket egy évvel elhalasszák. „Nem vettük fontolóra ezt az opciót, mivel magabiztosak vagyunk, hogy el tudjuk végezni a munkát. Nyilvánvalóan elemzünk különböző forgatókönyveket, hogy lássuk, hogyan számolhatnánk különböző megoldásokkal, ezt azonban nem vettük fontolóra. Nyilvánvaló, hogyha ki fog ez tartani az év végéig, akkor nem tudom, hogy megvalósítható-e a januári kezdés, egy kicsit korán van azonban még ehhez.”

A Pirelli utoljára 2010-ben látta el az összes gyári autót, az volt az utolsó szezonjuk abban a hároméves periódusban, amikor kizárólagos beszállítóként tevékenykedtek a rali világbajnokságon. „A Pirellinek hihetetlen öröksége volt mindig is a ralisportban, része az a vállalat DNS-ének, úgyhogy visszatérni ide ismét nagyon fontos számunkra” – mondta el Isola.

 

Andrew

 

2020. május 12.