Get Adobe Flash player

Kurázsi kell Lettországban

Nikolay Gryazin tud egyet s mást a Liepaja Rally-ról, hiszen 2017-ben és egy évvel később is ő nyerte meg az Európa-bajnokság lettországi viadalát egy Skoda Fabia R5 nyergében. De mire van szüksége egy pilótának ahhoz, hogy sikeres legyen a Liepaja Rally-n?

„Nem arról van szó, hogy az utakat ismerje, inkább arról, hogy a felületet, mivel ez teljesen más, mint az olasz murva vagy a finn murva” – kezdte az orosz versenyző. „Ha a lettországi és észtországi murván egy nagy hibát követsz el, csúszásba mész át, egy nagy driftbe, az autó pedig elkezd lassulni.  A kezdők számára nehéz az, hogy érezzék ezt a segítséget a murvától. Normális esetben az emberek úgy kezdenek el vezetni, mint a normális murván, fékezned kell és megtalálni a megfelelő kanyarsebességet. Ezen a fajta murván azonban néha túl kell feszítened a határt, mivel amikor mész be a kanyarba és azt gondolod, ez túl gyors, nem lesz könnyű lefékezni, el kell hinned, hogy amikor nagy csúsztatást csinálsz, az autó hatékonyabban fog megállni, mintha egyenesen fékeznél. Ez az, ami miatt ez a verseny igazán látványos, mivel a gyors versenyzők, Lukyanuk, Solberg és én például elég látványos keresztbemenéseket csinálunk.

Normális esetben Finnország az ugratók miatt látványos, az autók azonban nem csinálják ezeket a nagy csúszásokat, máskülönben elveszted a tapadást Finnországban, és baleseted lesz. A lettországi murván a nagy csúsztatások további tapadást biztosítanak, úgyhogy meg kell értened, hol kell alkalmaznod a csúsztatást. Úgy néz ki ez, mint egy driftverseny, mivel nagy csúsztatásokat csinálnak az emberek a kanyar előtt, a kamera előtt pedig jónak tűnik ez. Szeretik az emberek az észt és lett ralikat, mivel azok gyorsak, a kanyarok előtt növelned kell a sebességet, ez pedig azt jelenti, hogy nehéz az első alkalommal nyomni. Néha kell egy verseny, hogy megértsd, érezd ezeket a gyors részeket.

Van néhány lassabb rész is, ezek azonban ritkábbak. Ezeken a lassabb részeken ugyanakkor precíznek kell lenned, hogy ne menj neki a fáknak. Ahol gyors, meg kell értened, hogy hol kell átmenned a bukkanón, hol kell nyomnod, hol kell egy kis fék. Néha egy olyan kanyaron, melyen egy kis fékkel mész át Finnországban, padlógázon mész a lett szakaszon. Számomra könnyebb volt nyerni a korábbi években, mivel szeretem ezeket a gyors szakaszokat. Néha, amikor lassabb kezd lenni, nem vagyok precíz, amikor azonban gyors, kurázsival kell menned.”


Andrew

 

2020. augusztus 11.