Get Adobe Flash player

Wilson és az M-Sport leszegett fejjel 2022 felé tart

Csalódást keltő hétvégét zárt az M-Sport a Monte-Carlo Rallye-n, a 2021-es rali világbajnoki szezon nyitányán. A Ford Fiesta WRC azonban még mindig erős, az M-Sport pedig optimista a 2022-es autóját illetően, jóllehet a világban zajló történések jócskán megnehezítik a dolgukat.

Teemu Suninen tempója a szezon első versenyének első szakaszán demonstrálta, hogy a cumbriaiak által fejlesztett Ford Fiesta WRC még mindig egy potenciálisan versenygyőztes gép.

A gyorsasági utolsó részidős helyén fél másodperccel volt jobb a finn, mint a második idővel rendelkező ott Tanak. A húsz kilométer hosszú St. Disdier – Corps szakasz az időszakos esők miatt nedves volt, a környezeti hőmérséklet pedig három fok. A Pirelli szuperlágy gumijára esett általánosságban a választás. Bár a kanyarok egyre koszosabbakká váltak, a körülmények kiegyenlítettek voltak, ennek megfelelően jó hosszútávú következtetéseket lehetett levonni az eredményekből.

A Fiesta pedig a leggyorsabb volt.

Suninen nem jutott el a szakasz céljáig, egy megcsúszást követően elkapta a partoldalat, majd az út másik oldalán lecsúszott egy rézsűn, alaposan helyben hagyva autóját. Meg lehet kérdőjelezni, hogy nem egészen húsz kilométerből érdemes-e következtetéseket levonni, de a rivális csapatok mérnökei is egyetértettek az M-Sport tulajdonosával, Malcolm Wilsonnal: a Fiesta WRC nagyon jó még mindig.

A hiányzó hozzávaló jelenleg egy, az élvonalhoz számító pilóta. Egy Sebastien Ogier. Vagy egy Ott Tanak, Elfyn Evans vagy Esapekka Lappi. Suninen gyors, megvan benne az, ami egy futamgyőzelemhez kell, de hiányzik tőle az a tapasztalat, ami egy csapat vezetéséhez kell. Gus Greensmith-nek ugyanakkor sokat kell fejlődnie még ahhoz is, hogy versenyt nyerhessen.

Hogy tisztában van-e ezzel Wilson?

Az M-Sport alapítója több mint negyven éve van a szakmában, az elmúlt hónapok pedig az eddigi legnehezebb időszakot hozták számára a koronavírus helyzettel és azzal, hogy ebből következően szinte megállt ez az autósport élet. Wilson energiája arra kellett, hogy összpontosuljon, hogy életben tartsa az üzletet, hogy túlélje ezt az időszakot valahogy.

A rajongók ugyanakkor lehordták a csapatot az idei versenyzői felállásukkal kapcsolatban, ami után jött a gyenge monte-carlói szereplés.

„Nem gondolják ezek az emberek, hogy bánt engem ez, mikor tudom, hogy mire képes ez a csapat és ez az autó?” – válaszolt a felvetésekre Wilson, aki – talán nem véletlenül – nem igazán van jelen a közösségi médiában. „Borzasztó, hogy nem nyersz, mikor tudod, hogy egy győztes csapattal és autóval rendelkezel. Ez az azonban, ahol most tartunk.

Nem gondolják, hogy szeretném Sebastient, Ottot és Elfynt a csapatomban tudni, hogy vezessenek, mint ahogyan tettük 2017-ben? Bízzon bennem mindenki, ha megtehetném, megtenném, és ha megtenném, nem lenne benne hiba, az eredmény ugyanaz lenne, mint 2017-ben: megnyernénk mindent.

Most azonban más a prioritásunk. Minden, amit teszek, azt célozza meg, hogy továbbra is működjön a cég, hogy túljussunk a COVID-19 és a Brexit okozta rémálom perióduson és átjussunk a másik oldalra. Számunkra pedig a másik oldal a 2022-es autót jelenti.

Mielőtt azonban eljutunk 2022-ig, ne felejtsük el, hogy rengeteg fejlesztésünk jön még idén, lesz egy új motorunk például. És meg szeretném említeni Adrient” – utalt Wilson Fourmaux-ra, aki a WRC 2-es értékelésben Andreas Mikkelsen mögött a második helyen végzett Monte-Carlóban a Ford Fiesta Rally2-vel.

„Hosszú történetünk van – egy történet, amire nagyon büszke vagyok – a fiatal versenyzők fejlesztésében. Nézzünk vissza Francois Duvalra, Markko Martinra, Mikko Hirvonenre és Jari-Matti Latvalára, vagy a többiekre. Adrien a következő számunkra. Amit a WRC 2-ben csinált, az fantasztikus. Nagy tempót ment, és abszolút éretten. Nagy nyomás alatt volt, hogy vigye célba az autót, és megtette ezt.

Visszatérve azonban a nagyobb képre, nem bánom elmondani, hogy személyesen az a célom, hogy odacsapjunk 2022-re, mint ahogy tettünk 2017-ben – a leggyorsabb autóval és a leggyorsabb pilótával. Vissza akarok kerülni az élre a következő évben, és ha ez azt jelenti, hogy fel kell áldozni ezt a szezont ahhoz, akkor ez az, amit tenni fogok.

Elég egyszerű ennek a dolognak a gazdasága: leépítettünk már száz embert, a népség pedig azt kérdezi, miért nem alkalmazunk egy pilótát x millió fontért évente. Egyszerű, azért, mert nem így téve meg tudjuk tartani azt a további száz plusz fős stábot, hogy ne legyenek ők is leépítve.

Itt van velünk Teemu, Gus és Adrien idén, és az abszolút legjobbat fogjuk nyújtani velük.

Hogy mérges voltam-e, amikor láttam, hogy Teemu összetöri? Természetesen az voltam. Sok időt töltöttem azonban azzal, hogy megnézzem a belsőkamrás felvételét annak a szakasznak, és egy meleg pillanat sem volt előtte. Nem volt. Egyetlen sem. Rossz ívet választott egy kanyarra, és nagyon-nagyon súlyos árat fizetett érte. Előtte sehol sem volt közel a durva határhoz. Nem foglakozom azzal, hogy összetörte; örülök, hogy megmutatta azt a sebességet, ami az autónkban van.

Nyilvánvalóan ez egy kis nyomást helyezett Gus-ra, hogy célba érjen, ő azonban úgy érkezett a versenyre, hogy a monzai esése még igencsak benne volt a fejében – a körülmények pedig nagyon hasonlóak voltak. A prioritás Gus számára ezen a héten az volt, hogy az autóban üljön és célba vigye azt.”

Azzal, hogy Greensmith felhajthatott a monte-carlói céldobogóra, az immár tizenkilenc éves rekord nem szakadt meg, az M-Sport a legutóbbi 257 rali világbajnoki futam mindegyikén pontot szerzett legalább egyik versenyzőjével, ami tekintélyt parancsoló.

„Nem vagyok ebben biztos” – mondta Wilson. „Igen, szép dolog, hogy Colin McRae és Carlos Sainz 2002-es Montéja óta minden versenyen szereztünk pontot, de nagyon őszintén szólva ha elveszik ez a rekord, akkor elveszik. A versenyzők számára az a prioritás, hogy nyomják, hogy továbbra is mutassák az autó sebességét.

Teljesen őszintén szólva nem érdekel, hogy mit mond a külvilág rólunk most. Ha azoknak a népségeknek lenne némi lövésük arról, hogy min ment keresztül Rich Millener és mindenki, hogy ott legyünk Monte-Carlóban, akkor talán meggondolnák egy kicsit, hogy miket írogatnak.

Meg kell hagyni, a koronavírus, a Brexit és az ezek eredményezte gazdasági válság közepette belevitorláztunk a tökéletes viharba. Ha nem baj, leszegem a fejem, és arra koncentrálok, hogy a vihar túloldalára juttassam ezt a hajót.”

 

Andrew

 

2021. január 30.