Get Adobe Flash player

Hírek: Rally1 - Teljesítményrásegítés a gyorsasági szakaszokon 2022-től

 

Teljesítményrásegítés a gyorsasági szakaszokon 2022-től

Az FIA megerősítette, a 2022-ben pályára lépő World Rally Car-ok – melyek akkor már a Rally 1 nevű kategóriabesorolás alatt futnak – a hibrid hajtásrendszert nem csak a lakott területeken és a szervizparkban, de a gyorsasági szakaszokon is használják, utóbbin teljesítményrásegítés céljából.

Eredetileg a hibrid rendszer azért jött számításba, hogy annak elektromos részével hajtsák az autókat a településeken és a szervizpark környékén történő közlekedésre. Az FIA azonban megerősítette a Motorsport Világtanács december 4-én hozott döntését, miszerint a 100 kilowatt (136 lóerő) teljesítményű motor a 380 lóerős belső égésű erőforrásra rásegítve is használható lesz a tényleges versenyben – az FIA által jóváhagyott, mindenki számára megegyező hardvert és szoftverstratégiát alkalmazva.

A rásegítés tehát a szövetség felügyelete alatt lesz, azt azonban, hogy az hol és mikor kerül felhasználásra, a csapatok, aztán végül maguk a pilóták döntik el.

A rali világbajnokság csúcskategóriájának résztvevői egyébként remélték, hogy a Motorsport Világtanács kiadja a 2022-es technikai szabályokat, ez azonban nem történt meg, a részletes előírások a jövő év első negyedévének végéig nem fognak napvilágot látni. Ez frusztrációt okoz a csapatoknál, akik szeretnék elkezdeni a következő generációs autójuk fejlesztését.

„Csináljuk, amit tudunk, nézzük, hogy mit tudunk idetenni és odatenni, de nagyon alapvető koncepciós dolgokról beszélünk” – mondta el az egyik csapat rangidős tagja az autosport.com-nak. „Ha megkérdezné valaki, hogy tudtunk-e előrelépni a Motorsport Világtanács bejelentését követően, azt mondanám, nem igazán. És szükség lenne rá.”

„Amit az autóval csinálni tudunk, az az, ami a csapat által kontrollált, az eszköz kontrollját azonban az FIA biztosítja az első három évben” – magyarázta Tom Flower, a Toyota ralicsapatának technikai igazgatója a hibrid rendszer elektromos részéről. „Ezt követően lesz potenciális lehetőség, hogy megnyitják a szoftvert, és szabályok teszik lehetővé a csapatok számára, hogy meghatározzák saját maguk által, hogy mikor és hogyan alkalmazzák a rásegítést.”

Az új szabályok lehetővé teszik a csővázas prototípusok alkalmazását, valamint a sorozatgyártású modellek méretarányainak módosítását is. Yves Matton, az FIA rali igazgatója elmondta, hogy ezen nagyobb engedmény, valamint a hibrid hajtáslánc az eddigieknél jóval több autógyár számára teszi elérhetővé a rali világbajnokságot. „Ez egy filozófiaváltás, ami ajtókat nyit meg a jövőre nézve, mivel a gyártók ötven százalékát jelenti, akik nem tudnának a bajnoksághoz csatlakozni, amennyiben megtartanánk a jelenlegi előírásokat” – magyarázta a szakvezető.

„Kritikus fontosságú dolog, hogy fenn akarjuk tartani a jelenlegi autók teljesítményszintjét és az izgalmat, amit ezek az autók nyújtanak a szurkolóknak. Azt akarjuk az autóktól, hogy ugyanilyen hanggal és esztétikai megjelenéssel rendelkezzenek, mint amink most van, szükség van azonban arra, hogy fenntartsuk a kapcsolatot az utcai autókkal, melyeket a kiállítótermekben meg lehet vásárolni.”

Az FIA azt is megerősítette, hogy a 2022-es WRC-k standardizált versenyzői védőstruktúrával fognak rendelkezni, ami a szövetség és a csapatok részvételével jelenleg is zajló balesetkivizsgálási munkák eredményeként kerül kialakításra.

 

Andrew

 

2019. december 23.