Get Adobe Flash player

Hírek: MINI John Cooper Works WRC - Hirtelen szenzáció

 

Hirtelen szenzáció

Hogyan lett a Motorsport Italiából egyszerre hivatalos gyári ralicsapat?

 

A MINI raliautóik megérkeztek az országba, nevezésüket elfogadták a régi regisztrációs név alatt, úgy tűnt minden, hogy készen áll a 2012-es rali világbajnokság második futama előtt… Aztán három nappal a Svéd Rally előtt minden borult.

A privát versenyzők, Armindo Araujo és Paulo Nobre hirtelen hivatalos gyári versenyzőkké váltak, és az utolsó emberek, akik mindezt megtudták, úgy tűnik, ők és az ő csapatuk volt!

Az autóikat felkészítő Motorsport Italia csapatvezetője, Bruno De Pianto ugyanúgy meglepődött, mint mindenki más. Tudta, hogy a Prodrive-nak, akikkel cége a MINI John Cooper Works WRC-ket illetően együttműködött, nehézségei adódtak abban, hogy a MINI gyári csapataként a szabályok szerint minden futamon részt vegyen. A szezon első futama, a Monte-Carlo Rallye lezajlott, de az ezután következő napokban olyan hírek láttak napvilágot, melyek szerint az FIA és az autógyártó MINI közötti megállapodáson változtatásra van szükség.

A Motorsport Italia neve magas körökben is felmerült, de semmi sem volt hivatalos, illetve semmire sem érkezett magyarázat egészen addig, amíg a BMW vezetősége össze nem ült február 3-án, pénteken.

A MINI-kkel foglalkozó Motorsport Italia az észak-olaszországi Inverigóban működő, nagy hírnévvel rendelkező Ralliart Italia Mitsubishi részlege. A két márkát ugyanabban az épületben, egymással szemben szervizelik.

A Motorsport Italia a 2011-es esztendő elején kezdte meg működését azért, hogy a Ralliart Italiával régóta sikeres együttműködést folytató Armindo Araujóval WRC-s programot indítsanak. Ez minden tekintetben egy privát ügyfélcsapat volt.

A 2011-es év végén a Motorsport Italia kibővült, az ugyancsak ügyfélversenyző Paulo Nobrénak is biztosítottak egy autót, és az volt a terv, hogy ebben a felállásban folytatják 2012-be is. Aztán jött február 6., amikor egy csapásra minden megváltozott.

De Pianto így emlékszik vissza: „A svéd verseny előtti hétfőn, egy órával azelőtt, hogy a MINI kiadta volna ominózus sajtóközleményét, tudtuk meg, mi is fog történni. Biztos vagyok benne, hogy a BMW már ezt megelőzően megállapodott az FIA-val a változásokkal kapcsolatban, akiknek jóvá kellett hagyni ezt, de nekünk fogalmunk sem volt arról, mi is történik.”

A megállapodás szerint a Motorsport Italia lett a hivatalosan nevezett kétautós gyártói (M1) csapat, mely kötelezett arra, hogy a világbajnokság minden egyes eseményén részt vegyen. Az Araujo- és Nobre-féle egyautós WRC (M2) csapat nevezéseket törölték, megalakult a WRC Team MINI Portugal. A Prodrive folytathatja továbbra is az autók fejlesztését és értékesítését, de a továbbiakban nem kötelezett arra, hogy minden egyes világbajnoki eseményen részt vegyen.

Ennek értelmében a bajnokságban három hivatalosan elfogadott gyártó vesz részt, de a Forddal és a Citroennel ellentétben a MINI a Monte-Carlo Rallye után nem jogosult a gyártói pontszerzésre.

Ami nagyon fontos és tulajdonképpen az egész megállapodás alapvető oka, hogy az FIA csak egy hivatalosan elfogadott gyártói csapat meglétével adhat ki újabb homologizációt. Így tehát a MINI John Cooper Works WRC-ket tovább lehet fejleszteni.

Voltak bizonytalanságok azzal kapcsolatban, hogy egy MINI-s csapat hogyan nevezhetett már 2011 októberében a 2012-es világbajnokságra. A csapatok nevezései decemberben zárultak volna le eredetileg, de kitolták a határidőt. Ugyanakkor Nobre jelentkezését az FIA úgy fogadta el, hogy az autó márkája nem volt megjelölve, amivel a brazil versenyző komoly anyagi kockázatot vállalt arra az esetre, ha a MINI-s dolog nem működne.

De Pianto: „Igen, volt kockázat Nobre számára, ha esetleg valami nem úgy alakult volna. Egy privát csapatnak nem lehet ugyanis addig nevezni, amíg egy gyári alakulat nem regisztrálja magát a kérdéses márkával a bajnokságba. Tudtuk, hogy ő MINI-vel akar versenyezni. Bíztunk abban, hogy a dolgok valamilyen módon megoldódnak, a BMW-nél ugyanis mindig azt mondták: ’Ne aggódjatok, rendben lesz minden. Ez egy különleges helyzet, de a MINI projektet tovább akarjuk folytatni, az ügyfeleket pedig nem szeretnénk büntetni. Komoly vállalat vagyunk.’ ”

A BMW álláspontja tehát világos volt a probléma megjelenésétől kezdődően, de amíg nem oldódott meg minden, az FIA nem fogadhatta el Nobre MINI-s nevezését. A kedélyek egészen február 6-ig, hétfőig nem nyugodhattak meg.

A csapat státuszának megváltozása a Motorsport Italia ügyfelei számára is komoly extra kötelezettséggel járt, mivel mindkét autónak részt kellett venni az idény további összes versenyén. A 2012-es szezon elején Armindo Araujo aggódott a bajnokságban történő részvétele miatt, mivel nem volt abban biztos, hogy az egész szezonra összeáll-e a költségvetési háttere.

De Pianto: „A háttérmegbeszélések alapján a BMW-től anyagi segítség érkezett, nem kimondottan Armindo, hanem a Motorsport Italia számára. Ami Paulót illeti, az ő programja rendben volt már, mivel ő hozta a saját költségvetését. Számára az új FIA megállapodás olyan szintű média megjelenést biztosított, amit sohasem kapott volna meg akkor, ha egyszerű privát versenyzőként folytatja. Dédelgetett álma, hogy elvigye a ralit Brazíliába, ez az ő nagy célja. A brazil emberek a Forma-1-ért és a fociért vannak megőrülve.”

Meglepetés volt az, hogy Daniel Oliveira, akinek a világbajnoki programja a Prodrive kríziskezelésének kulcsa lett volna a MINI számára, azok után, hogy tizenkét hónappal korábban beült a frissen homologizált MINI John Cooper Works-be, átpártolt egy másik márkához, és őt honfitársa, a szintén brazil Paulo Nobre váltotta.

De Pianto: „Oliveira mindig is a Prodrive-val állt kapcsolatban, nem velünk. Tárgyaltunk vele arról, hogy ebben az évben velünk versenyezne, de ez nem így történt.”

Két egyautós csapatról átváltani az egy kétautós felállásra azt is jelenti, hogy más szabályokat kell figyelembe venni, ami nem mindig pozitív. „Egy kétautós csapatnál például kevesebb szerelővel dolgozhatunk az autókon összességében. Ugyancsak korlátozva van a felhasználható tartalék alkatrészek mennyisége és az, hogy bizonyos egységeket melyik versenyekre kell társítani.”

A Motorsport Italia továbbra is szoros együttműködésben dolgozik a Prodrive-val. „Vezető mérnökünk Richard Thompson, aki a Prodrive rangidős mérnöke. A két csapat közötti tudás megosztása emiatt rendkívül egyszerű. Az általunk üzemeltett autók majdnem pontosan ugyanolyanok, a különbségek az egyéni igényekben, a hozzáférhetőségben és az alkatrészellátásban vannak. Az egyetlen dolog, amiben aktívan együttműködünk, a lengéscsillapítók beállítása.”

Attól függetlenül, hogy a Prodrive nem fog részt venni a teljes világbajnokságon, véglegesíteni tudja a MINI felfrissített változatát, a 01B-t és homologizálni tudja azt.

A két inverigói csapat teljesen ki van töltve feladattal 2012-re. A Motorsport Italia színeiben két MINI World Rally Car-t futtatnak, emellett a szériaautók világbajnokságában két Mitsubishi Lancer Evo X-zel vesz részt a Ralliart Italia, melyeket Michal Kosciuszko és Benito Guerra vezetnek.

„Változott az élet a PWRC-ben is, miután távozott a North One Sport. A kiegészítő bajnokságok irányítójaként a North One Sport nem csak a vendéglátást, de nagyon sok más dolgot is elintézett. Nem kellett ezekkel a dolgokkal foglalkozni, de most a cateringet is nekünk kell intéznünk és saját sátrainkat is fel kell állítanunk a szervizparkban. El tudom képzelni, hogy ez mennyire nehéz a kisebb csapatoknak.”

A 2012-es Svéd Rally előtti napok különböző okoknál fogva hosszú idei emlékezetesek maradnak a ralisportban, nem csak a promóter krízis és a televízió közvetítési problémák miatt, de az észak-olasz tóvidék melletti Invergóban élő embereknek is. Ez volt az a hónap, amikor hirtelen a ralivilág szupersztárjaivá váltak azzal, hogy a világbajnokságon egyszerűen jó helyen voltak a jó időben.

 

Forrás: www.GPweek.com

 

Andrew

 

2012. május 14.