Get Adobe Flash player

Hírek: MINI John Cooper Works WRC - Interjú David Richards-cal

 

Interjú David Richards-cal

Avagy a MINI visszatérésének háttere

 

Az, hogy a Subaru a 2008-as év végén kivonult a rali világbajnokságról, sokként érte a sportágban tevékenykedő és azért rajongó embereket, de annak a két évtizedes kapcsolatnak is a végét jelentette, ami a brit motorsport vállalat, a Prodrive és a japánok között állt fenn. A Prodrive most visszatér, méghozzá új partnerrel, a BMW Motorsporttal és a MINI-vel, valamint egy új World Rally Carral, a Countryman-nel. A kocsi már a fejlesztési fázisában van, a rali világbajnokságon 2011-ben debütál. A projektet a világbajnok navigátor, jelenleg a Prodrive elnöki székét is elfoglaló David Richards vezeti, aki a Subarut is a ralizásba csábította még 1989-ben. A rali világbajnokság hivatalos rádióállomásának nyilatkozva Richards az új felállás kialakulásáról mesélt, arról, hogyan készül az új autó és hogy miért vállal kockázatot a versenyzői felállás kialakításában.

- Két évvel a Subaru távozása után derült ki az, hogy a Prodrive a MINI projekttel visszatér a rali világbajnokságba. Hogyan tartották fenn a csapat működését ez idő alatt?

- Csapatunkban dolgozott néhány rendkívül tehetséges ember, de tudtuk, hogyha nem használjuk ki az időt és nem teszünk semmit azonnal, akkor ezek a kollégák elmennek máshova dolgozni. Néhányan ezt meg is tették természetesen, de elkezdtük keresni a lehetőségeket és részt vettünk más feladatokban is. A csapat törzsét adó dolgozóknak ugyanakkor azt mondtuk, „a feladatotok, hogy a legújabb szabályok alapján tervezzetek egy raliautót”.

Egy raliautó tervezésének hagyományos útja az, hogy jön egy autógyár, és megkér bennünket, fejlesszünk egy versenygépet egy adott típusból. Ehelyett mi az új szabályok alapján feltettük magunkban a kérdést: hogyan nézhetne ki a legújabb raliautó? Tehát egy fordított folyamat szerint folytattuk tevékenységünket. Három hónap múlva látszottak ennek a munkának az eredményei, amit aztán össze tudtuk vetni a jelenleg gyártott autótípusokkal. 2009 márciusában 11 célautóval rendelkeztünk, ekkor kezdtünk el tárgyalni az autógyárakkal.

- Ezek szerint a MINI jól passzol a WRC szabályozáshoz?

Az ironikus az az egészben, hogy a MINI a kis méretei miatt nem is szerepelt a listánkon. Aztán kiderült, hogy fejlesztés alatt áll egy új, nagyobb méretekkel rendelkező kocsi, a négyajtós Countryman, ami rögtön a listánk élére is ugrott. Ennek oka elsősorban az, hogy kitűnőek a méretei és a kialakítása, másrészt mert egy ikonikus név, ami már letette a raliban a névjegyét.

Mikor kezdődtek a munkálatok a Countryman-en?

2009 júniusára leszűkítettük a lehetőségeket három gyártóra, mivel három autót tartottunk a célra alkalmasnak. Ugyanakkor a projekt olyan elemein folyamatos volt a munka, amik mindenképpen közösek: döntés született arról, hogy melyik gyártóval kívánunk együttműködni egy új fejlesztésű kormánymű kialakításában és melyik, felfüggesztésekkel foglalkozó céggel alakítjuk ki az új lengéscsillapító rendszerünket. Ez egy logikus lépés volt, hiszen így volt időnk, hogy metodikusan csináljuk ezeket a dolgokat. Decemberre dőlt el, hogy a MINI-vel fogunk dolgozni, ezt követően kaptuk meg a kocsi adatait, hogy elkezdhessük tervezni a raliautót. Tehát immár kilenc hónapja dolgozunk rajta, hogyha elkészül az erőforrás, készen lesz az első autónk.

Várhatóan mikor fogja megkapni az első motort a csapat a BMW-től?

- Az FIA kicsit megcsúszott a szabályok kidolgozásával, gondolok itt a turbófeltöltőre vonatkozó előírásokra és az erőforrás egyéb paraméterére, de reméljük, hogy augusztus közepére itt lesznek az első példányok. Az első kocsi tesztjeit augusztus végén fogjuk megkezdeni.

Ezután még mennyi idő kell ahhoz, hogy az autó versenyzésre alkalmas legyen?

További hat hónap kell még, hogy a fejlesztési programot lezárhassuk, elkezdődhessen a homologizációs procedúra, megkezdhessük a tartalék alkatrészek legyártását és hogy biztosak legyünk abban, minden rendben van. A jövő év közepén állhatunk először rajthoz.

Jövőre olyan gyártókkal, a Forddal és a Citroennel száll szembe a MINI, melyek már régebb óta szerepelnek a rali világbajnokságban. Mit gondol, hogyan fog ez sikerülni?

Nem szabad alábecsülni azt, hogy mekkora csata zajlik, de mi nagyon szisztematikusan dolgoztunk. Felhasználtuk a saját és a motorfejlesztés oldaláról a BMW Motorsporttal tapasztalatait is, ami nagyon fontos a sikerhez. Ennek megfelelően nem kérdés, tudjuk azt, hogy mi a feladatunk, és hogy az autónak milyennek kell lennie. Az utcai MINI egy remek autóként kerül piacra, az új Countryman egy nagyszerű jármű, amiből mi egy különleges versenyautót építünk.

Az új kocsit kiadják majd privát csapatoknak is?

Feltétlenül! A Subaruval is ezt csináltuk a múltban, amit folytatni fogunk ezzel az autóval is. Már most van néhány megrendelésünk a jelenlegi ügyfeleinktől. Ugyan priorizálnunk kell, de ezév végétől szeretnénk minden két hétben elkészülni egy kocsival. Az ügyfélautók azonosak lesznek azokkal, amiket mi fogunk futtatni a világbajnokságon. Ez két szempontból is hasznos: egyrészt gazdaságosabbá teszi a folyamatot, másrészt bárhol futnak is az autók, segítik a fejlesztéseket és a teszteket.

- Megvannak azok a pilóták, akik a fejlesztéseket segíteni fogják?

- Jelentkezőkben nincs hiány. Ugyanakkor az első próbákat azokkal a mérnökökkel és tesztpilótákkal fogjuk megejteni, akik már régóta segítenek nekünk az ilyesfajta munkában. Ez szeptemberig lezajlik, ezután kezdődnek a nagyobb tesztek Spanyolországban és Portugáliában. Úgy gondolom, ezt követően fogunk egy vagy két pilótát leszerződtetni.

És mi a helyzet a gyári csapat versenyzőivel? Markko Martint és Marcus Grönholmot is szóba hozták már a MINI-vel.

Markko már dolgozott nekünk a múltban, Marcus pedig jó barátunk, aki tavaly a mi autónkkal indult a Portugál Rally-n. De némi kockázatot vállalva fiatal tehetségekkel is számolnunk kell. Ha visszanézünk, látszik, hogy a múltban olyan döntésekkel arattuk sikereinket, amelyek nem feltétlenül a biztonságra törekedtek. Leszerződtettük McRae-t, akiről mindenki azt mondta, nem lesz olyan verseny, amit be fog fejezni. Tudjuk, mi lett az eredmény. Aztán jött RB (Richard Burns), szintén világbajnok lett. Erről szól a dolog, és feltett szándékom, hogy a MINI esetében is történjen.

A brit pilótáknak milyenek az esélyeik?

A MINI egy nemzetközi márka, nekünk pedig a legjobb versenyzőkre van szükségünk, hogy jó esélyeink legyenek a sikeres szereplésre, ugyanakkor én személy szerint szívesen látnék egy brit pilótát a csapatban. Paddy Hopkirk szerezte a MINI utolsó nagy győzelmét, nem lenne csodálatos dolog ezt egy brit sofőrrel megismételni? Meglátjuk, hogyan alakul a helyzet a következő néhány évben. Nem kapkodunk, hiszen a teljes programunkat csak 2012-ben kezdjük, úgyhogy van még egy kis időnk.

 

Forrás: www.wrc.com

 

Andrew

 

2010. augusztus 15.



Módosítás: (2015. március 01. vasárnap, 09:03)