Get Adobe Flash player

Hírek: Prodrive - A Prodrive fejleszti a rallycross MINI-t

 

A Prodrive fejleszti a rallycross MINI-t

 

A Prodrive elkezdte építeni az első MINI John Cooper Works RX-et, mellyel az X-Games és a Global Rallycross Bajnokság eseményein vesz majd részt Liam Doran, a britek vezető rallycross-os pilótája.

Doran első fellépésére az X-Games május 18-19-én megrendezésre kerülő barcelonai viadalán kerül sor a Monster támogatású MINI RX-szel, ezt júniusban a müncheni verseny követi majd. A csapat ezt követően teszi át székhelyét Amerikába, ahol a Global Rallycross Bajnokság futamain és a los angeles-i X-Games-en fog rajthoz állni. Doran 2011-ben győzött az X-Games-en, a vert mezőnyben megtalálható volt többek között a rali világbajnok Marcus Grönholm is.

Az autó szoros kapcsoltban áll a MINI John Cooper Works World Rally Car-ral, a módosítások azt a célt szolgálják, hogy MINI RX versenyképes lehessen a rallycross pályákon.

A fejlesztés első fázisában a kocsi 1,6 literes turbómotorját újraprogramozták, miután a rallycross szabályzatának megfelelő 45 milliméteres turbószűkítőt szerelték bele (a WRC-ben 33 milliméteres található). Ez, valamint a nagyobb intercooler és a növelt turbónyomás húsz százalékos, tehát hatvan lóerős teljesítménynövekedés jelent anélkül, hogy az erőforrást mechanikus téren módosították volna. A második fázis is ugyannyit hoz majd, amivel a MINI RX teljesítménye meghaladja a négyszáz lóerőt.

Mivel a MINI RX-et 1,6 literes aggregát hajtja, a kocsi így kilencven kilogrammal lehet könnyebb kétliteres vetélytársainál. Ez azt jelenti, hogy az autó minimum súlya vezetővel együtt 1210 kiló. Összehasonlításként, a WRC változat a két versenyzővel 1350 kilogrammot nyom a mérlegen. Ennek megfelelően a MINI-t megszabadítják minden, a ralihoz szükséges felszereléstől, így a navigátorüléstől, a hangosítástól, a szerszámoktól, a pótkeréktől, a fűtéstől és az alsó védelemtől is. A rallycross-ban engedélyezettek a műanyag karosszériaelemek, ennek megfelelően a Prodrive az autó második fejlesztési fázisában szénszálas elemekkel látja el a kocsit.

Lényeges módosítás az is, hogy a hűtőt a hátra tették, hiszen az autó orrában könnyen rongálódhat, a szellőzésről a hátsó oldalajtókba épített panelek gondoskodnak.

„Miután a brit rallycross bajnokság Lydden Hillben rendezett futamán versenyen kívül futott már az új súllyal, de még a WRC motorral, tisztában voltunk azzal, hogy a sebessége nem sokkal marad el a rallycross autókétól.” – nyilatkozta Paul Eastman, a Prodrive ralirészlegének vezetője. „A többletteljesítménnyel versenyben kell lennie a kétliteres autókkal szemben az X-Games rövid, stadionokban felállított pályáin Barcelonában és Münchenben, majd a hosszabb amerikai versenyekre még több minden várható.”

A MINI erőssége a futóművében rejlik és abban, hogy ez az egyetlen rallycross autó, mely egy teljes egészében WRC tervezésű járműből került átalakításra.

„A rali világbajnokságon minden útfelületen bizonyított, aprólékosan megtervezett és kifinomult World Rally Car-ból építünk rallycross autót. Mivel 95 százalékban megegyeznek, máris egy széleskörű alkatrészcsomag és disztribúciós rendszer áll rendelkezésünkre” – mondta el Eastman.

Doran május elején a Prodrive warwickshire-i tesztpályáján fog először a MINI RX volánja mögé ülni. „Amikor a MINI WRC-t vezettem Lyddenben, rögtön érezhető volt, mennyire jó a futómű, viszont az is kiderült, nincs meg az az erő, amihez hozzászoktam.  Néhány motormódosítással azonban egy nagyszerű rallycross autó lesz ez. Nagyon jó érzés először vezetni egy teljesen gyári építésű MINI RX-et. Lévén egy ikonikus világmárka, azt gondolom, nagyon gyorsan a szurkolók kedvence lesz az Atlanti-óceán mindkét oldalán.”

 

Fotó: www.autosport.com

 

Andrew

 

2013. április 30.