Get Adobe Flash player

Loeb és a Peugeot a Pikes Peak-en - A Pikes Peak főpróbája

 

A Pikes Peak főpróbája


A vadállat kinézetű Peugeot 208 T16 Pikes Peak megkapta a lehetőséget, hogy első alkalommal tegye ki lábait a Peugeot Sport gyárából, illetve a zárt versenypályákról, köszönhetően a dél-franciaországi tesztnek. Sebastien Loeb és a csapat számára lehetőséget kínált ez arra, hogy főpróbát tartsanak, mielőtt júniusban részt vennének az Egyesült Államokban a coloradói Pikes Peak hegyiversenyen.

A Dél-Franciaországban található Mont Ventoux arról híres, hogy itt rendezik meg a Tour de France kerékpárverseny egyik szakaszát. Ez régóta a viadal egyik klasszikus hegyi etapja, ahol kiválnak a férfiak a fiúk társaságából. „Sokkal nagyobb az esély arra, hogy autóval jussak fel a csúcsara, mint hogy kerékpárral” – jegyezte meg a teszt előtt az uralkodó rali világbajnok. Csak néhány kilométert kell megtenni a csapat bázisától a hegycsúcs felé, rögtön érthetővé válik, miért is lett ez a kopár hegy akkora legenda a kerékpársport rajongóinak körében. A hegycsúcs felé tartva a meredek emelkedő és a számtalan kanyar nem teszi lehetővé a legkisebb pihenőt sem. Ellenben elképesztő a kilátás Franciaország Provance tartományára, ugyanakkor a vegetáció egyre gyérebb, a táj egyre inkább holdvidéki, ahogyan a hegy 1909 méter magasan fekvő csúcsa felé közeledünk. Az utolsó hat kilométer, amit a Peugeot Sport is használt a teszten, egyszerűen lélegzetelállító. Nem csoda, hogy a „Le Ventoux” a Tour de France egyik legnagyobb presztízzsel bíró szakasza és az sem meglepetés, hogy ez szolgált színhelyéül az autóipar úttörő éveiben a leghíresebb hegyifelfutóknak. 1902-ben, jóval azelőtt, hogy a Pikes Peak-et első alkalommal megrendezték volna, a kor élenjáró mechanikusai is itt versenyeztek. A hely tökéletes választás volt a Peugeot Sport számára is, hogy a június legvégén megrendezésre kerülő észak-amerikai erőpróba előtt itt fusson utoljára autójával.

A versenypályák biztonságosabb környezetében teljesített korábbi próbák után ideje volt, hogy a vadállatot szabadjára engedjék természetese környezetében is. „Fontos volt ez, mivel a Pikes Peak nagyon más, mint a sima versenypályák” – jegyezte meg Sebastien Loeb. „Létfontosságú volt, hogy az autót olyan terepen értékelhessük ki, ami hasonló ahhoz, mint amivel az Államokban fogunk találkozni. Ez az út meglehetősen pontos képet ad számunkra…” A világbajnok láthatóan örült, hogy visszaülhet az agresszív ruhába öltöztetett 208 T16 Pikes Peak-be. „Nem az erő az, ami lenyűgözött, ahhoz már hozzászoktam. A sebesség, amivel a kanyarok közelednek hozzád, sokkal meglepőbb, mint a versenypályán, ahol van egy 100 méteres tábla, ami mutatja, hol fékezz. Itt mehetsz ötödikben, hatodikban, majd hirtelen a hegyoldalt látod magad előtt. Ki kell találni, hol fékezz…”

875 lóerejével az autó nem egy közönséges fenevad. „Nagyon-nagyon jól irányítható, így elég merész lehetsz, hogy ott hagyd a lábad a gázpedálon” – jegyezte meg a francia pilóta. Az ilyenfajta széles slick gumikkal ekkora sebességnél, mint amivel mentem, a legkisebb úthibák is megzavarhatják az autót.” A lágyabb Michelin gumik és a kormányzás felülvizsgált kalibrációja segített a megoldásban.

A Peugeot Sport részéről a projekt technikai oldalát felügyelő Jean-Christophe Pailler elmondta, a teszt a csapat és a 208 T16 Pikes Peak ünnepélyes főpróbájának minősült. „A szerelőknek és a mérnököknek meg kell barátkozniuk azokkal a körülményekkel, amik a valóságban várnak rájuk. Egyre jobban értik, hogyan reagál a beállítások módosítására, és a Seb által adott visszajelzések legkisebb részleteit is analizálják, hogy finomítsanak a beállításokon. Ez egy tanulási folyamat mindenki számára…” A mont ventoux-i próba azt is lehetővé tette a csapat számára, hogy megtapasztalják a tengerszint feletti magasságokat. „Oké, a tengerszint feletti magasság nem olyan extrém itt, mint a 4301 méteres Pikes Peak-en, de ez egy értékes közbenső lépés” –tette hozzá Jean-Christophe. „Lehetővé tette számunkra, hogy meglássuk a motor működésének változását, ugyanakkor reméljük, a turbófeltöltés alkalmazásával a riválisainkhoz képest kevésbé fogunk szenvedni a nagy magasság okozta teljesítménycsökkenéssel.”

Következő lépésként Coloradóba utazik az autó, ahol további teszteknek vetik alá a pályán, amit a versenyzők június 8-án, 9-én 14-én 15-én és 16-án próbálhatnak ki, de az egyes szakaszokat csak külön-külön. A végső felkészülési fázis után valójában június 24-én kezdődik és június 30-ig tart, amikor is Sebastien Loeb és a 208 T16 Pikes Peak végre megkapja az esélyt, hogy meghódítsa a felhőket.

 

Andrew

 

2013. június 1.