Get Adobe Flash player

Argentin Rally 2013

Az Argentin Rally 1. napja

 

A versenyzők arról számoltak be a pályabejárás után, hogy a „recce” során már láttak sátrazó nézőket pálya szélén. Nézőket, akik csaknem egy héttel a futam előtt kiköltöztek, hogy a versenyen a legjobb helyről csodálhassák meg a rali világbajnokság mezőnyét. Merthogy Argentínában az emberek ennyire szeretik az autósportot.

A világbajnoki küzdelmek ötödik fordulójára visszatért Sebastien Loeb, akivel kapcsolatban az volt a kérdés, mennyire rozsdásodott be a svéd megmérettetés óta. A francia abba a 17-es karosszériaszámú DS3 WRC-be ülhetett, amivel eddig mindig győzött, összesen hét alkalommal, legutóbb Monte-Carlóban. Igaz, a kocsi elvesztette veretlenségét, mikor Mexikóban Dani Sordo ült a volánja mögé. A másik két Argentínába érkező Citroen is az idénynyitón és Mexikóban futott. A DS3 WRC-be egy sor új alkatrész került az utóbbi időben, Hirvonen és Sordo a korábbitól eltérő beállításokat alkalmazott az autón, viszont azokat a hétszeres világbajnok egyéb elkötelezettségei miatt a versenyt megelőző szardíniai teszten nem tudta kipróbálni. A teljesítmény növelése céljából a DS3-asok motorjára új szívócsonkot is terveztek a mérnökök.

A Volkswagen Ogier és Latvala számára a Mexikóban használt autókat biztosította, Mikkelsen új Polót kapott, ez a 16-os karosszériaszámmal rendelkezik. Az M-Sportnál megéri a pénzét minden Fiesta, a három állandó versenyző ugyanazokat a tavalyi építésű autókat használta eddig minden idei világbajnoki futamon. Gabriel Pozzo azt a Fordot kapta, amit Portugáliában Subhan Aksa, a kocsit a két verseny között az RRC-ről átépítették WRC változatra. Technikai szempontból lényeges változás volt még, hogy Martin Prokop gumibeszállítót váltott, az eddigi DMACK abroncsok helyett Michelin gumikkal várta az argentin rajtot.

Argentínában a négykerékhajtású autókat hajtó versenyzők rendelkezésére 28 puha keverékű, valamint alternatívaként 16 kemény gumi állt a Michelin és a DMACK készeletéből. A futamon ezekből lehetett választani, összesen 28 abroncsot használhattak fel.

A világbajnokság ötödik fordulójának nyitó szakaszát még szerda este tartották Villa Carlos Pazban, a rövid szuperspeciált nézők ezrei előtt a világbajnoki pontversenyben élen álló Sebastien Ogier nyerte. A hagyományoktól eltérően már csütörtökön kezdetét vette az igazi küzdelem, a nap két gyorsaságit tartalmazott, mindkettőt kétszer kellett teljesítenie a mezőnynek. A nyitó szakaszon a francia bajnokaspiráns újabb szakaszgyőzelmet aratott, majd ezt megismételte a negyedik és ötödik gyorsaságin is úgy, hogy utóbbin lapos bal hátsó kerékkel ért célba, amivel 16,3 másodperces előnyre tett szert. Legközelebbi riválisa az elmúlt hét alkalommal a dél-amerikai futamot megnyerő Loeb, aki arra panaszkodott, nem találja a ritmust autójával, ami miatt a francia módosított is a szakaszok között a lengéscsillapítók beállításán, majd mérnöke tanácsára a Hirvonenéhez hasonló agresszívebb vezetési stílusra váltott. A kilencszeres világbajnok sarkában ott lohol csapattársa, Mikko Hirvonen, aki szerencsés volt, hogy egy kővel történt ütközés nyomán nem kapott defektet. A finn komoly gumikopásra panaszkodott, ugyanakkor a harmadik gyorsaságit meg tudta nyerni. A citroenesek a délutáni körre kemény gumikra szavaztak, ami a néhol eleredő esőben nem volt jó választás, ezért is kerültek hátrányba a Volkswagent kormányzó Ogier-vel szemben.

A vezető hármast Latvala követi, aki hasznot húzott abból, hogy végre változtatni tudtak a Polo R WRC első differenciálművének konstrukcióján, a nap végén ugyanakkor kézifékprobléma hátráltatta a finnt. Az ötödik helyen a rajtpozíció választáskor a söprögető pozícióra szavazó Evgeny Novikov áll vezető fordosként, Andreas Mikkelsen zárja az első hatot.

A többiek nem teljesítettek ilyen jól. Mads Ostbergnek előbb az ablaktörlőjével gyűlt meg a baja, majd az erőtlen motorra panaszkodott, végül az eltört irányítókarnak köszönhetően feladni kényszerült a napot. Dani Sordo néhány napon belül másodszor borult fel Argentínában, előbb a futamot megelőző promóciós rendezvényen, most pedig amiatt, mert navigátora az ajtót próbálta becsukni, eközben elnézte az itinert és rossz információt mondott be. A spanyol hét percet vesztett a borulással és annak eredményével, a kormányszervó meghibásodásával. A páros harmadik szakaszon elkövetett hibájának Ogier is megitta levét, mivel a Polóval sokáig a lesántult Citroen porában autózott, míg meg tudta előzni a DS3-at. Martin Prokop szintén bukott, míg a helyi színeket képviselő Gabriel Pozzót ugyancsak a szervó meghibásodása hátráltatta.

A WRC 2-t Abdulaziz Al-Kuwari vezeti több mint négyperces előnnyel, mögötte Yuriy Protasov és Ricardo Trivino állnak.

 

Eredmények az 1. nap után:

1. Sebastien Ogier Volkswagen Motorsport Polo R WRC 1h 57min 14.1sec
2. Sebastien Loeb Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +16.3s
3. Mikko Hirvonen Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +18.1s
4. Jari-Matti Latvala Volkswagen Motorsport Polo R WRC +40.7s
5. Evgeny Novikov Qatar M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +1m 37.7s
6. Andreas Mikkelsen Volkswagen Motorsport II Polo R WRC +1m 55.1s
7. Thierry Neuville Qatar WRT Ford Fiesta RS WRC +2m 12.5s T
8. Martin Prokop Jipocar Czech National Team Ford Fiesta RS WRC +6m 41.4s
9. Gabriel Pozzo Qatar WRT Ford Fiesta RS WRC +10m 10.3s
10. Dani Sordo Abu Dhabi Citroen Total WRT DS3 WRC +10m 32.6s

 

Fotó: Volkswagen Motorsport

 

Andrew

 

2013. május 3.