Get Adobe Flash player

A Peugeot visszatér

Több új ralis téma is terítéken van a Peugeot Sportnál. Bruno Famin, a Peugeot Sport igazgatója beszél ezekről.


Famint 2012 júliusában nevezték ki a Peugeot Sport igazgatójává, Olivier Quesnel pozícióját vette át az oroszlános márka sportosztályánál. Az 51 esztendős francia mérnökként került az autósport közelébe, motorspecialista volt egykoron. A Peugeot Talbot Sportnál 1989-ben kezdett el dolgozni, 2005-ben lett a Peugeot technikai igazgatója, majd 2012-ben a Peugeot Sport igazgatójává lépett elő. Pozíciójának fontosságáról mindent elmond, hogy közvetlenül a Peugeot vezérigazgatójának, Vincent Rambaudnak tartozik beszámolási kötelezettséggel.

Famin igazgatóvá történő kinevezése az autógyár életének kritikus szakaszában, a gazdasági világválság idején történt, amikor a Peugeot mindenképpen zajos promóciót kíván csapni az új tömeggyártású termékeinek. A 208-as típuscsalád hírnevének fokozására az autósportot használják fel csakúgy, mint a ’80-as években, amikor a 205 hatalmas sikereket aratott a ralivilágban és az utcai autók értékesítésében is. Éppen ezért újból meg kell mutatniuk magukat és sikereket kell aratniuk a márka számára.

- Bruno, hogyan indult a dolog?

- A 208 nagyon jó alap, hogy raliautót készítsünk belőle. A 207-tel összehasonlítva az utcai változat könnyebb, rövidebbek a túlnyúlásai és kisebb a benne lévő tehetetlenség. Két raliváltozatot fejlesztünk a 208-ból. Az első az R2, ami máris nagyon nagy siker. Ezt követi az R5, amit 208 T16-nak hívunk. A 208 R5 nevet használtuk a kezdetekben, de úgy gondoljuk, az új elnevezés, a 208 T16 megfelelő ennek az autónak és az egész csapatnak. Mindenki örül ennek.

- Kezdjük az elején, miért azonnal az R2-es készült, miért nem R1-es?

- Azért mentünk az R2 irányába azonnal, mert valójában úgy gondoljuk, ez jobb belépő szintű versenyautónak. Egy R1-es kocsi nem igazán alkalmas versenyautónak, túl közel áll az utcai járművekhez. Úgy tűnhet, hogy egyszerűbb megvásárolni az elején, de a karbantartása nagyon költséges, mert nem lehet megerősíteni. Az R2 egy kitűnő kompromisszum. Egy R2-es kocsival nem drága a versenyzés, ugyanakkor ez már egy igazi versenygép. Ez egy olyan autó, amivel pilótája megnyerheti kategóriáját, ami nagyon fontos, ugyanakkor nagyon élvezetes vezetni is. Nagyon gyors tud lenni, mint ahogyan a múlt év végén az első versenyeinken láthattuk is. A másik autó, amit T16-nak neveztünk el, az R5-ös szabályoknak felel meg. Folyamatosan dolgozunk rajta, az első tesztje decemberben volt. Folytatnunk kell a teszteket, nagyjából minden hónapban tartunk egyet. Aztán 2013 közepén mutatnánk be, először mint nullás autó, majd mint versenygép, csakúgy, mint ahogyan azt tavaly az R2-vel is tettük.

- Mi a Peugeot és a társgyár, a Citroen politikája a ralis tevékenységek integrációja kapcsán?

- Kéz a kézben zajlik a dolog. Az R1 a Citroené, az R2 a Peugeot-é, az R3 és a WRC ugyancsak a Citroené. A tervek szerint mindkettőnknek lesz R5-öse, előbb a Peugeot-nak, majd néhány hónappal később a Citroennek. Az elgondolás szerint szoros lesz az együttműködés, hogy a két autóval a nagy csatákat ígérő R5-ös piac minél nagyobb részét lefedjük. Mindamellett sportszempontból a privát ügyfeleink csatáznak majd egymás ellen, nem pedig a hivatalos csapatok. A félhivatalos támogatású programokkal kapcsolatban nem lehet például olyat látni majd, hogy a Citroen Italy a Peugeot Italy ellen küzd majd. Egymást kiegészítő sportprogramokat kell összeállítanunk.

- Az R5-ös előírások több okból is speciálisak. Tapasztalt a Peugeot különleges kihívásokat az R5-ös autó fejlesztésekor?

- Igen. A legfőbb különbség az R5 és a Szuper 2000 között, hogy az R5-nél nagyon kevés lehetőség van az alkatrészek újbóli homologizálására. A régebbihez képest nincs annyi lehetőség, hogy évente új motor evolúciót vagy felfüggesztés evolúciót készítsünk. Ez az, ami miatt az autónak a kezdetektől fogva jónak kell lennie. Az utolsó percig kivárunk a kocsi homologizálásával. És ha azt látjuk, hogy valami miatt el kell halasztani a homologizációt 2014. január 1-ig, hezitálás nélkül ezt fogjuk tenni. Az autónak tényleg a legjobb formában kell lennie a legelejétől, mivel a homologizáció után annál az állapotnál kell maradnunk, amink van.

- A legfontosabb dolognak a motornak kell lennie. Honnan származik ez a T16 esetében?

- Az alap az 1,6 literes turbófeltöltéses motor, ami elég sok utcai 208-asban is megtalálható. A versenycélú átalakításokat a Peugeot Sport végzi Velizy-ben. Az alapmotor turbós, de lehetőségünk van másik turbó beszerelésére azzal a feltétellel, hogy az olyan járműről származzon, amit 2500-as darabszámban gyártanak. A motorfejlesztésnek az egyik kulcspontja az, hogy megtaláljuk a legjobb alternatív sorozatgyártású turbófeltöltőt. Ez alapos ismeretet kíván a sorozatgyártású kínálatot illetően, és nem is könnyű feladat.

- Az igaz, hogy Sadev erőátviteli rendszert használtok?

- Addig nem áruljuk el a beszállítóink kilétét, amíg azok hivatalosan nem partnerei a projektnek. Az R5 erőátviteli beszállítója nem partnere a programnak.

- Az autó fejlesztésének volt valamilyen különleges nehézsége?

- Nyilvánvaló, hogy volt. Voltak problémáink a fejlesztés kezdetekor, ami normális dolog, ugyanakkor nem volt semmi abnormális. Volt néhány erőátviteli gond például. Ha nincsen problémád egy autó fejlesztésének kezdetekor, az azért van, mert nem voltál elég ambiciózus a tervezéskor. A munkatervünk szerint először murván teszteljük az autót. Az első három teszt murván volt azért, hogy megbizonyosodjunk arról, alapvetően elég erős-e minden, ezután megerősítettük az alkatrészeket, ezt követően a kulcsfontosságú dolog a teljesítmény. Először is biztosnak kell lennünk a teljesítményben, ez után figyelünk a megbízhatóságra. Ez a mi filozófiánk.

- Milyen lesz a T16 teljesítménye a Peugeot 207 S2000-essel összehasonlítva?

- Nehéz ezt megmondani, de azt kétségtelenül tudjuk már, hogy a T16 gyorsabb lesz, mint a Szuper 2000-es. Minden körülmények között. Elsőként a szabályok miatt, a turbó méretéből (32 milliméteres szűkítővel) adódóan a 207 szívómotorjához képest a maximális teljesítmény többé-kevésbé ugyanannyi lesz, de a nyomatékgörbe a turbós erőforrás miatt sokkal jobb lesz, és ez az, ami a ralisportban igencsak fontos. Másodjára, a standard 208-as bázisa sokkal jobb alap, mint a 207. Harmadsorban – ez nem kifejezetten a 208-nak köszönhető – nagyon sokat dolgoztunk a felfüggesztésen, főként a nagyon rossz állapotú murvás körülmények között. Ez a 207 egyik gyenge pontja volt, de nagyon nagy fejlődést értünk el most. Száz százalékig biztos vagyok abban, hogy a T16 szignifikáns különbséget mutat gyorsaságban a Szuper 2000-eshez képest.

- Milyen programot fogtok csinálni a T16-tal? Lesz hivatalos csapat, vagy csak ügyfelek fognak versenyezni vele?

- A T16 az ügyfelek számára készül. A Peugeot Rally Academy versenyzői számára egy alvállalkozó fogja felkészíteni az autókat. Stratégiánk ugyanaz, mint ami a 207 Szuper 2000 esetében volt. Amennyiben egyik leányvállalatunk kész az Európa-bajnokságra egy programot összeállítani, hajlandóak vagyunk segíteni, de a Peugeot Sport hivatalosan nem fog részt venni sehol. Politikánk szerint nem versenyzünk az ügyfeleink ellen, a sikeres ügyfélprogramok fontosak nekünk. Erősen hiszünk abban, hogy ügyfeleink maguk is tudnak nemzeti és Európa-bajnokságot nyerni. A politikánk az, hogy hagyjuk őket versenyezni anélkül, hogy ellenünk is harcolniuk kellene, különben nem lenne sportszerű a dolog. A Peugeot Sportnak egy ideig nem lesz hivatalos versenyprogramja. Legfőbb versenyprogramunkat, a 908-as versenyeztetését financiális okok miatt állítottuk le. Az általános gazdasági helyzet azóta sem javult, még mindig az ügyfelekkel kapcsolatos tevékenységekre koncentrálunk teljes egészében.

- Hogyan haladnak a T16 eladásai?

- Nagyon nagy érdeklődét váltott ki a T16 már eddig is, az emberek nap mint nap telefonálnak azzal a kérdéssel, hogy mikorra lesz kész az autó és hogy hogyan rendelhetik meg. Meg kell nyitnunk a rendelést ebben a hónapban (2013 márciusa), majd elkészíthetjük a várakozói és érdeklődői listát. 2013. október 1-gyel tervezzük a homologizációt, az első rendelésteljesítések novemberre várhatók, hogy 2014 elejére készen álljanak az ügyfeleink.

- És mi a helyzet az R2-vel?

- Az R2-es autó 2012. október 1-től homológ. Az eladások jobban állnak a tervezettnél. Ötvenöt autó értékesítését terveztük egész évben, de már hetvenötöt eladtunk és még március van csak, bár innentől kezdve nyugalmasabb időszak lesz, mert a kiszállítások időigénye túl nagy ahhoz, hogy az emberek teljes szezont tudjanak futni ezzel a modellel. Azt várjuk, hogy a rendelések lelassulnak, de még mindig eladunk egy-egy autót majdhogynem naponta. Az R2 hatalmas siker, amit az is segít, hogy az ügyfelek látták az autó tulajdonságait tavaly és a mostani év elején, hiszen kategóriát nyert San Remóban, a Rallye du Var-on és Monte-Carlóban.

- Visszatekintve a 207 Szuper 2000-esre, hogyan látod az autó pályafutását?

- Kereskedelmileg hatalmas siker volt, 107 autót adtunk el szerte Európában és a világ más táján. Hat bajnoki cím az IRC-ben, ki tudja, mennyi a nemzeti bajnokságokban. Még most is, 2013-ban azt láthatjuk, a kocsi képes Európa-bajnoki futamokat nyerni. Jó pilótákkal az autó még mindig nagyon versenyképes.

- Mi a tervetek a ralikupa sorozatokkal?

- Franciaországban, Belgiumban és Olaszországban működik, a belga és a francia kupának a Condroz Rally lesz az utolsó állomása az év végén. Nagyon közel vagyunk ahhoz, hogy Portugáliában és Lengyelországban is elindítsuk a kupát, dolgozunk az Egyesült Királyságon, bár már késő van erre a szezonra, de még több mindenen dolgozunk a jövő évre nézve. Ha 2013 ennyi, jó lesz majd 2014-re.

- Van-e tervetek a T16-tal a jövőre nézve az R5-ön túl is? Esetleg egy World Rally Car?

- Nem, most teljes mértékben a T16-ra összpontosítunk. Ennek a fejlesztése egy nagy projekt, és jelen pillanatban nincs tervünk ezen felül. Biztos vagyok abban, hogy a T16-nak is hosszú pályafutása lesz.

 

Andrew