Portugália és Görögország a leggumigyilkosabb
A Volkswagen Motorsport gumitechnikusa, Christoph Matzke nyújt rövid betekintést a fekete mágiába, azaz a gumik világába.
- A gumik szempontjából mely ralik jelentik a legnagyobb kihívást?
- A Monte-Carlo Rallye-t emelném ki. Négy különböző típusú gumit használhatunk ott. Szögeseket, slickeket, két különböző mintázatot. A jégkémektől származó információt várjuk, és közvetlenül az előtt döntünk a gumiról, mielőtt a Polo R WRC elhagyná a szervizt.
- Összehasonlítva a korábbi néhány évvel, jóval kevesebb gumi sérült eddig ebben a világbajnoki szezonban. A jelenleg használt abroncsok ennyire rugalmasak, vagy egyszerűen a pilóták szerencsésebbek idén?
- Úgy gondolom, ez csak véletlen egybeesés. A szerencsének is szerepe lehet, de a vezetési stílus is számít. Néhány versenyző egyszerűen óvatosabb, mint a másik.
- Átlagosan hány kilométert lehet megtenni egy garnitúra abronccsal?
- A gyorsasági szakaszokat figyelembe véve körülbelül nyolcvanat, plusz átmenni az egyik szakaszról a másikra. De ez attól is függ, hol van a verseny. A portugál és a görög a legnehezebb a gumik számára.
- Melyik típusú gumit használjátok a legtöbbet a szezon során?
- A kemény murvagumit – ezt használjuk majdnem mindenhol. A kivételek közé tarozik például a Svéd Rally, ahol a Polo R WRC-re szöges abroncsokat szerelünk és a Német Rally, ahol slickeket alkalmazunk. A puha murvagumit csak akkor használjuk, ha esik, vagy vizes a pálya, illetve a kvalifikáció során.
- A versenyzők mennyire vesznek részt a gumiválasztási folyamatban?
- A versenymérnök mindig konzultál a pilótával a gumiválasztás előtt. Carlos Sainz, aki ott van velünk a legtöbb versenyen ugyancsak megosztja javaslatait. A versenyzőket néha meg kell győzni. A mérnökök nézik az időjárás előrejelzést, a döntést ez alapján hozzák meg.
Fotó: Volkswagen Motorsport
Andrew