Get Adobe Flash player

Hansen nyert Nyirádon

A Citroen DS3-mal versenyző Timmy Hansen első győzelmével ért véget a 2013-as rallycross Európa-bajnokság harmadik, Magyarországon megrendezett fordulója a SuperCar kategóriában. Hansen a döntőben mindössze két kanyarban, az utolsó kettőben vezetett, miután megelőzte a joker körét az utolsó körben teljesítő Európa-bajnoki címvédő Timur Timerzyanovot.

„Ez egyszerűen bámulatos” – örült a leintés után a fiatal svéd. „Nem is tudom elhinni. Timur az egész hétvégén nagyon gyors volt, de a döntőben jó voltam ellene. Az autó tökéletes volt egész hétvégén, ma nem is kellett a beállításokon módosítanunk, mivel azok rendben voltak.”

A döntő rajtrácsának első során a saját elődöntőjét megnyerő Timerzyanov és Hansen osztozott. A rajt a tatár származású pilóta Citroen DS3-asáé volt, ő ért az első kanyarhoz elsőként, megszerezve ezzel a Monster Energy Supercharge Award-ot. A második sorból induló Davy Jeanney megelőzte Hansent, majd a pálya lejtős részén faképnél hagyta az útról kisé lecsúszó Timerzyanovot is.

A balos visszafordító előtt azonban az Európa-bajnok belső íven beszúrt mellé féktávon, egy erőszakos manőver után a kanyarból már ismét elsőként lőhetett ki. Jeanney kisodródó Citroen C4-e mellett Hansennek is sikerült elmenni. Hansen a harmadik, Jeanney a negyedik fordulóban jött ki a joker körre. A versenyben vezető Timerzyanov a hatodik, s egyben utolsó körre tartogatta ezt, de riválisának sikerült csökkenteni a távolságot addigra, így Hansen éppen a másik DS3 előtt kezdhette meg az utolsó kanyarkombinációt. Timerzyanov próbált utat találni, hátulról neki is ment csapattársának, de a mindössze húsz esztendős svéd győzelmét nem tudta megakadályozni. A harmadik helyre Jeanney érkezett. A bajnokságot rosszul kezdő Knut Ove Borseth végzett a negyedik, az ugyancsak Skoda Fabiával rajthoz álló Peter Hedstrom az ötödik, míg a negyedik pozícióból egy defekt miatt visszacsúszó Alexander Hvaal a hatodik helyen.

A verseny sztárja, a 2003-as rali világbajnok Petter Solberg folyamatos motorproblémákkal küszködött a hétvége során. Amikor nem volt gondja, piszok gyors és őrült látványos volt, de a folyamatosan leálló erőforrás megakadályozta a norvégot abban, hogy bejusson a döntőbe. Az ugyancsak citroenes Liam Doran már az elődöntőig sem jutott el, mivel a harmadik előfutamában úgy összetörte DS3-asát, hogy az javíthatatlan volt.

Kellemes meglepetésre a kategóriában rajhoz álló minden magyar pilóta részt vehetett az elődöntőkben, Harsányi Zoltán összesen tíz, Mózer Attila nyolc, Vass Zoltán pedig négy Európa-bajnoki pontot gyűjtött a hétvége során.

A megújult pontozási szisztémának köszönhetően – mely szerint az előfutamok, az elődöntők és a döntő alapján is osztanak pontokat – Hansen és Timerzyanov egyaránt huszonhat egységgel zárta a versenyt, Jeanney eggyel kevesebb pontot gyűjtött, ám ő egy motorcsere miatt tizenöt pontot el kell, hogy dobjon.

A Szuper 1600-as kategóriát Reinis Nitiss uralta Nyirádon. Azok után, hogy az előfutamokban és az elődöntőben is a maximális pontszámot gyűjtötte be, a döntőben rajt-cél győzelmet aratott Renault Cliójával, megszerezve első győzelmét ebben a kategóriában. Második a twingós Ildar Rakmatullin lett, harmadikként Ulrik Linnemann ért célba. A dán Peugeot-ja azonban nem felelt meg a verseny végi technikai ellenőrzésen, így Kevin Eriksson léphetett fel a dobogóra.

Bánkuti Gábor és Lajos Gyula is bejutott az elődöntőbe, onnan azonban már nem lehetőségük továbblépni, ugyanakkor Gorácz Béla és Ujházi Béla is pontszerző helyeken zárták az Európa-bajnokság magyar viadalát.

A TouringCar mezőnyben a második sorból egy ragyogó rajtnak köszönhetően élre álló Daniel Lundh nyert Volvóval. A pole pozícióból rajtoló Derek Tohill a második kanyarban balesetbe keveredett, aminek köszönhetően nem volt lehetősége a győzelemért harcolni. A leintésig azonban felért a dobogó harmadik helyére, közvetlenül előtte Roman Castoral végzett. A hátsókerékhajtásos autók bajnokságát vezető Robin Larsson az első két körben szorongatta Lundh-ot, de egy defekt miatt Skodája lelassult. A kategória magyar résztvevőjének, Fodor Györgynek nem sikerült bejutnia a döntőbe.

A JRX, azaz a juniorok kategóriájában William Nilsson aratta le a babérokat. A startnál rögtön megelőzte az első helyről induló Magda Andersont, aki később nekicsúszott a szalagkorlátnak is, így a leányzó az előfutamokon mutatott kitűnő teljesítményére nem tudta felrakni a koronát. A 140 lóerő teljesítményű kétütemű kéthengeres 600 köbcentis Rotax motorral hajtott csővázas, összkerékhajtású szerkezetek között Pasi Pukema végzett a második helyen, a Hansen család fiatalabbik gyermeke, Kevin a harmadikon.

 

Fotók a versenyről az albumban találhatók!

 

Andrew