Get Adobe Flash player

Akropolisz Rally 2013

Az Akropolisz Rally 1. napja

 

Rendhagyó formátumban kerül megrendezésre az idei esztendő hatodik világbajnoki futama, az Akropolisz Rally. A szervezők többek között költségkímélési okok miatt egy nappal rövidebb programot állítottak össze, a shakedown pénteken délelőtt került megrendezésre, majd ugyanezen nap késő délutánján indult útjára a mezőny. Ennek megfelelően a versenytáv is lecsökkent, a gyorsasági szakaszokon alig több mint háromszáz kilométert kell megtennie a mezőnynek.

A Citroen és a Volkswagen a Portugáliában használt autóival érkezett Görögországba annyi kivétellel, hogy a galloknál Sordo egy korábbi építésű, utoljára a tavalyi katalán versenyen használt kocsit kapott. A Citroen homologizált néhány új alkatrészt a DS3 WRC-hez, és folyamatosan finomítják autójuk beállításait is. A Volkswagen a Polo kézifékrendszerére fordított kiemelt figyelmet, ezúttal már mindhárom autójuk a hidraulikus hajtásleoldó rendszert kapta. A Ford szokás szerint ugyanazokat a kocsikat utaztatja versenyről versenyre, a négy gyári Fiesta a hónap elején még Argentínában futott. Komoly karosszériás munkák után futott be Loutrakiba a Jipocar Racing Team Fiestája, amit Martin Prokop Argentínában borítottfel. A Motorsport Italia is megérkezett a MINI John Cooper Works WRC-vel, de az egyetlen métert sem tett meg, mivel Michal Kosciuszko szakított a csapattal és a márkával, a Szardínia Rally-tól már egy Forddal láthatjuk.

Mind a Michelin, mind a WRC-s partner nélkül maradó DMACK a keményebb murvagumit nevezte meg elsődleges abroncsnak, ebből mindegyik összkerékhajtásos autóval induló párosnak harmincöt darab áll rendelkezésére a futamon, emellett tizenhat puhább gumit is biztosítanak a cégek. A felhasználható abroncsok száma harmincöt. Az FIA előírásai szerint a gumigyártók a szezon során egyszer változtathatnak az aszfaltos és egyszer a murvás abroncsuk specifikációján. A DMACK a görög viadalt használta fel erre a murvás változtatásra, a meglévő S3-as komponensű gumijukat a lágyról keményre sorolták át, és bevezették az S1-es vadonatúj abroncsot, mint lágy opció.

A világbajnokság ötödik állomása pénteken mindössze két szakasszal vette kezdetét. Ezek közül az első 47 kilométeres volt, a gyorsasági hosszának és a görög utak hírhedten rossz minőségének köszönhetően ugyanakkor rögtön drámák sorával indult a viadal. A pontversenyben vezető Sebastien Ogier 22 kilométer után üzemanyag szivattyú problémák miatt állt félre, Mikko Hirvonennek pedig a Citroen kormányművével gyűlt meg a baja. A finn emiatt nem kevesebb, mint hat percet vesztett indításként. Mads Ostberg ugyancsak csalódott volt, a nyitó gyorsasági céljába három perc hátránnyal érkezett. A Fiesta WRC-t kormányzó norvég elvesztette bal első kerekét, furcsamód a futómű egyáltalán nem sérült, így a pótkerék felszerelése után fejezte be a szakaszt az eset előtt értetlenül álló Ostberg. A csapat tagjai a kerék keresésére indultak, hogy megértsék, miért is szakadt ki az.

Fenti versenyzőkkel ellentétben Evgeny Novikov elképesztő tempóban száguldott, ezen az egy gyorsaságin nem kevesebb, mint húsz másodperccel osztotta le a mezőnyt a fordos, majd a következő sötétben teljesített különpróbát is megnyerte, így fél perces előnnyel várhatja a szombati folytatást. Mögötte a Citroen DS3-mal Dani Sordo áll, majd Jari-Matti Latvala következik, akinek meggyűlt a baja az új kézifékrendszerrel, de a Polo túl-, majd alulkormányozottságára is panaszkodott. Thierry Neuville a differenciálművek beállítását nem találta jónak az első szakaszon, ezt a szervizparkban rendbe tették. A fiatal belga óvatos közlekedett egész nap, így elkerülték a problémák, aminek köszönhetően a negyedik helyen ért a nap céljába. A szombati folytatást az ötödik pozícióban váró Andreas Mikkelsen is megküzdött a Volkswagen kézifék problémájával, majd a váltó fokozatkijelzője tréfálta meg, folyamatosan a hármas számot mutatva. A harmadik számú volkswagenest Nasser Al-Attiyah követi, aki nekiütközött a kormányzással bajlódó Hirvonen Citroenjének.

A WRC 2-es mezőnyt egy árokjárástól függetlenül Robert Kubica vezeti, a lengyel ráadásul az abszolút értékelésben is pontszerző helyen áll.

 

Eredmények az 1. nap után:

1. Evgeny Novikov Qatar M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC 50min 59.3sec
2. Dani Sordo Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +30.3s
3. Jari-Matti Latvala Volkswagen Motorsport Polo R WRC +39.1s
4. Thierry Neuville Qatar WRT Ford Fiesta RS WRC +51.1s
5. Andreas Mikkelsen Volkswagen Motorsport II Polo R WRC +1m 14.6s
6. Nasser Al-Attiyah Qatar WRT Ford Fiesta RS WRC +1m 32.9s
7. Martin Prokop Jipocar Czech National Team Ford Fiesta RS WRC +2m 34.3s
8. Khalid Al-Qassimi Abu Dhabi Citroen
Total WRT DS3 WRC +3m 22.4s
9. Mads Ostberg Qatar M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +3m 30.1s
10. Robert Kubica Citroen DS3 RRC +4m 17.3s

 

Andrew

 

2013. május 31.