Get Adobe Flash player

A pályabejáró autók élete - Az M-Sport tiszteletre méltó Volvói

 

Az M-Sport tiszteletre méltó Volvói

A Svéd Rally egyfajta módon az M-Sport hazai versenyének számított. Oké, Elfyn Evans és Ott Tanak wales-i, illetve észt, a csapat Anglia észak-nyugati részén székel, a Ford Fiesta RS WRC-k pedig brit, német, valamint amerikai gyökerekkel is bírnak, az M-Sport pályabejárásra használatos Volvóira azonban nagyon is ráillik a Made in Sweden jelző.

A 21. század kezdetétől a világhírű ralisztárok minden generációja ült már a M-Sport Volvo S60 2.5T 4WD-inek egyikében, ezek az autók a rali világbajnoki futamok jól ismert szereplőivé váltak. A cockermouth-i különítmény jelenleg egy huszonnégy autóból álló flottával rendelkezik, ezekhez 2001 és 2006 között jutottak hozzá. „Amikor megkaptuk az elsőt, a Volvo a Ford tulajdonában volt, melynek nem volt megfelelő 4x4-es modellje a feladatra” – emlékezett vissza John Millington csapatvezető, amikor a best-of-rallylive.com a témáról kérdezte.

Műszaki szempontból a pályabejáró autóknak lényegében az N csoportos előírásoknak kell megfelelniük, olyan dolgok kerülhetnek beléjük, mint az ülés, az átbeszélő, dekoráció azonban nem lehet rajtuk. „Alapvetően bukócsővel feljavított utcai autóként a Volvóink hihetetlenül megbízhatóak” – jegyezte meg Millington. „A többi csapat által használt N csoportos masinákkal ellentétben az S60-at nem raliautónak tervezték, ennek ellenére a mieink még mindig bírják. Robosztusak, nem torzult a karosszéria, sokban még ugyanaz a motor is van. Többen ugyanaz az erőátvitel. Azt mondták, az erőátvitel a gyenge pontjuk, de ez csak azért van, mert az ’Auto’ 4x4 módot alkalmazzuk. Trükközünk az elektronikával, hogy állandóan a négykerékhajtást válassza, holott nem erre tervezték. Az eredeti trükköt a Volvo mérnökei csinálták meg. Ezt követően kétszer vagy háromszor vittük vissza őket a göthenburgi gyárba finomhangolásra. A szoftvert most is rendszeresen frissíti a gyár.”

A kocsikat teherautókkal szállítják az európai versenyekre, ahol minden szakaszon kétszer mennek át, majd ott, ahol a biztonsági legénység – azaz a murvakémek, illetve jégkémek – engedélyezettek, a teljes versenytávot is teljesítik. Ez nagyjából 1500 kilométer futamonként, a flotta autóit azonban cserélgetik egymással, hogy jusson idő a karbantartási munkákra is.

Néhány S60 4WD-t a bajnokság tengerentúli viadalaira, a mexikói, az argentin és az ausztrál versenyre dedikálnak. „Kilencet teszünk konténerekbe a Monte-Carlo Rallye-t követő héten, amik decemberig nem is érkeznek vissza az Egyesült Királyságba” – mondta el az M-Sport logisztikai guruja.

A csapat új versenyzői közül többeknek sem tetszett elsőre az ötlet, hogy a terjedelmes Volvóval járja be a pályákat. „Hamar megváltozik a véleményük” – mosolygott Millington. „Thierry Neuville-t kell megkérdezni! Az igazság az, hogy nem találtunk semmit, amivel lecserélhetnénk őket. Néhányuk, az 51-es rendszámúak hamarosan 20 éves lesznek, csaknem gyűjtői autók, úgyhogy nem kell majd útadót fizetnünk!”

 

Andrew

 

2015. február 23.