Get Adobe Flash player

MINI – közel, s mégis oly’ távol

 

Richard Taylor beszél arról, mit történt a BMW támogatással induló MINI WRC-s projektjével.

 

A rali világbajnokságban régóta részt vevő brit Prodrive három évvel ezelőtt fáradtságos munkával, a MINI John Cooper Works projekt keretében behozta a BMW-t a rali nagyszínpadára. Amikor ezt bejelentették, a MINI anyacége, a BMW zajos promóciós aktivitásba kezdett, az indulás pedig figyelemre méltó sikereket hozott.

Az élet azonban nem könnyű. A Prodrive gyári csapat futtatásával kapcsolatos reménye szertefoszlott, amikor a BMW visszavonta a gyári támogatást. Ennek ellenére arra volt lehetőség, hogy a Prodrive a gyári alakulatok mellett privát MINI-s csapatként részt vegyen a világbajnokságon.

A MINI ügye az FIA-nál is érzékeny szálakat pendített meg. A Mitsubishi, a Skoda, a Subaru és a Suzuki korábbi elvesztése után a szövetségnek is nagy szüksége volt új gyártó belépésére a ralisport legmagasabb szintjén, ugyanakkor a sportszerűség megkívánta, hogy figyelemmel legyenek a már regisztrált csapatokra is.

A MINI John Cooper Works-öt két évvel ezelőtt homologizálta az FIA, ez már tehát a harmadik szezon, amiben versenybe szállt a kocsi WRC és RRC változata. A Prodrive üzletfejlesztési igazgatója, Richard Taylor beszél arról, hol áll jelenleg a MINI projektje és hogy mi zajlik azzal kapcsolatban, hogy az autóból egy rallycross változat készüljön.

- Az elsődleges irány a rali világbajnokság, ahol a Motorsport Italia viszi a Lotos szponzorálta csapatot. Mi adjuk a technikai támogatást, ők futtatják az autókat. Ami az RRC-t illeti, az ukrán Mentos Ascania csapat Portugáliában fogja megkezdeni a WRC 2-es programját. A Mentos Ascaniával hasonló az együttműködésünk, mint a Motorsport Italiával, itt is ők üzemeltetik a kocsikat. A Prodrive-nak is van néhány autója, melyek egyrészt a bérbeadást, másrészt a fejlesztéseket szolgálják.

- Hogyan állnak a MINI folyamatban lévő fejlesztései és a homologizációja?

-  A BMW Motorsporttal és a MINI-vel történt megegyezés szerint a BMW viszi tovább a kocsi homologizációját. A fejlesztések részeként egy felfrissített motort viszünk Portugáliába, de ez nem igényel újabb homologizációt. Ennek teljesítménye nagyobb lesz mind a WRC, mind az S2000-es autó esetében. Jelenlegi terveink szerint a soron következő Portugál Rally-n a Lotos Team autója ezzel fog versenybe szállni. Ez alapvetően egy, a meglévő homologizáció határain belül történ fejlesztés volt, maximalizáltuk például a kompresszióarányt. Ezen kívül optimalizáltuk a motort olyan aspektusokból, amik korábban nem voltak csúcsra fejlesztve. Ezeket a feladatokat házon belül a saját motorfejlesztési részlegünk végezte. Az erőforrással kapcsolatos munkálatok közösek a BMW Motorsporttal, de ezt az elemét most mi magunk csináltuk. Egy új végáttétel is elérhető lesz, aminek a hasznát főként az S2000-es autó fogja élvezni. A kocsi többi része mindig is tisztán Prodrive fejlesztés volt. Arra vonatkozólag nincsen megkötés, hogy az S2000-eshez alkatrészeket homologizáljunk. A motorfejlesztéseink eredményeivel a tesztek alapján nagyon elégedettek vagyunk. Nyilvánvalóan ez nagyobb teljesítményt jelent, ami úgy gondolom, fontos, de ami ugyanennyire vagy még inkább lényeges, hogy a teljesítménygörbe alatti terület sokkal nagyobb, amitől a motor még érzékenyebb és még rugalmasabb lesz. Úgy gondoljuk, ezt a pilóták azonnal érezni fogják.

- Mi a helyzet a kereskedelmi lehetőségekkel?

- A Mentos Team a WRC 2-ben megy, ez így fog folytatódni. Nagyon sok megkeresésünk van több irányból is, hogy versenyeztetnék az autót. A Prodrive saját kocsijain túl több mint húsz MINI JCW-t üzemeltetnek ügyfeleink, emiatt a fő figyelmünk egyértelműen arra irányul, hogy támogassuk azokat az embereket, akiknek ilyen autójuk van. Ne felejtsük el, ezek az autók manapság átépíthetők WRC-ről RRC-re. A legtöbb ügyfelünk rendelkezik a kittel, így ők oda-vissza tudnak váltani a specifikációk között. Nagy figyelmet fordítunk arra, hogy vizsgáljuk, mit is tudnánk kezdeni a MINI-vel más területeken és a házon belüli tapasztalatunkat hogyan lehetne kamatoztatni. Figyelemmel kísérjük az off road szakágak minden formáját, ahol úgy gondoljuk, van piaci igény, előrelépési lehetőség és ahol a tapasztalatunkat hasznosítani tudnánk.

- Költségoldalról milyen a MINI JCW a rivális autókkal összehasonlítva?

- Úgy gondolom, mind a beszerzési árban, mind az üzemeltetési költségekben versenyképesek vagyunk. Az adatok nem igazán publikusak, de azt tudjuk az ügyfeleinkről, hogy az áraink nem okoznak problémákat nekik.  Azt hiszem, versenyképesek vagyunk, sok esetben több mint versenyképesek is. Ügyfeleink teljes támogatásban részesülnek, ha azt igénylik, műszaki támogatást kapnak a motor és erőátvitel felújításban és az alkatrészellátást is biztosítjuk.

- Vannak különleges területek, ahol a MINI-vel érdekeltek szeretnétek lenni?

- Úgy érzem, jelen pillanatban a ralira fókuszálunk a MINI-vel, a világbajnokságra, az Európa-bajnokságra, az ügyfelek kiszolgálására, valamint a rallycross-ra. Ezek azok a dolgok, amiket a MINI-vel csinálunk.

- Hogyan jött a rallycross?

- Ha megnézzük az Európa-bajnokságot, amit most az IMG promótál, úgy látszik, növekedni fog a népszerűsége. Ez el fog érni egy bizonyos szintet. Nagyon sok ember kérdezte, hogy szándékozunk-e autót csinálni erre, emiatt tekintünk errefelé. Nem titok, Liam Doran tesztelte már többször is a kocsit, tény, hogy ment vele néhány héttel ezelőtt Lydden-ben a brit bajnokság futamának napján. Ennek az a magyarázata, hogy meg akartuk nézni, milyen szintű fejlesztésre vagy milyen mértékű módosításokra van szükség World Rally Car specifikációnál ahhoz, hogy teljesen versenyképes legyen az autó a rallycross-ban is. Igazán elégedettek voltunk a kocsi tempójával.

Lydden egy nagyon gyors pálya, több hosszú egyenessel rendelkezik. Ha stadionszerű rallycross pályára mennék, amik szűkebbek, úgy gondoljuk, még közelebb lennénk sebességben, mivel azokon a pályákon nem annyira döntő a teljesítmény. Három olyan terület van, ahol érzésünk szerint dolgozni kell a kocsin. Az egyik a motorerő, hiszen a többi autónak kétliteres motorja van 45 milliméteres szűkítővel, így azok erősebbek, mint a miénk, ugyanakkor hisszük, hogy a felfüggesztésünk kitűnő. Változtatnunk kell az előírások miatt is, mivel a szabályozásokban vannak különbségek, bár ezek relatíve kis dolgok. A harmadik terület, ahol módosítanunk kell, hogy alkalmassá tegyük a kocsit a test-test elleni versenyzéshez, mivel egy raliautót nem erre terveztek.

- Milyen technikai különbségek vannak a rallycross- és a raliautók között?

- Különböző minimum súly kategóriák vannak függően attól, hogy egy 2 literes motorral versenyzik az ember, egy 1,6-os egységgel, mint ahogyan mi is tesszük, vagy egy még kisebb erőforrással. Vannak egyszerű dolgok, például az olyan kábelezés, mint ami nekünk van, nem engedélyezett a rallycross-ban. Az üvegek más vastagságúak. Ilyen dolgokról van szó. Aztán vannak gyakorlati okok, mint például védeni a hűtőt, az intecoolert és más dolgokat. Több ilyen terület van, amit meg kell vizsgálnunk.

- 33 milliméteres turbószűkítővel folytatjátok?

 - Nem, nem azzal kell. Ugyanazt a szűkítőt tehetjük be, mint a többiek. A 33 milliméteres szűkítő csak a World Rally Car-oknál kötelező. A tesztjeink során minden ugyanaz volt, mint a raliautónál, annyit csináltunk, hogy a súlyt a többi autóéhoz igazítottuk, amivel elfogadható összehasonlítást tudtunk végezni.

- A MINI projekt legutolsó emléke a csalódottság, hogy a világbajnokságon nem a remények szerint alakultak a dolgok. Ez csupán a világ gazdasági helyzetének volt köszönhető?

- Úgy gondolom, több oka volt, de túlnyomórészt ez okozta. A mi részünkről talán az a legfrusztrálóbb dolog, hogy tisztán látszik, a MINI teljesítménye kivételesen jó. És ez még jobb lesz, csak nincs meg teljes egészében a lehetőségünk arra, hogy a rali világbajnokságon demonstráljuk ezt, ott, ahol szerettük volna ezt megtenni. Versenyképesek lehettünk volna a világbajnokságon egy teljes csapattal, de sajnos üzletileg nem tudtunk erre lehetőséget találni. Történnek ilyenek az életben.

- Az FIA tavalyi, svéd futam előtti átrendezése – amikor a gyári státusz átkerült a Motorsport Italiához – nagy sokk volt számotokra, vagy tudtátok, hogy ez be fog következni?

- Már tudtuk egy ideje, hogy a 2012-es tervek változni fognak valószínűleg. Voltak kereskedelmi tárgyalások különböző szponzorokkal abban az időben, melyek eredményes lefolytatása megelőzhette volna ezt a szituációt. Két vagy három lehetőség volt, ha azokat keresztül tudtuk volna vinni, a végső kimenet talán más lehetett volna. Nem sikerült, ez már történelem, tovább kell lépnünk.

- Ha egy nekrológot írnál a MINI-ről, mivel kezdenéd? Azzal, hogy Dani Sordo második lett Monte-Carlóban 2012-ben?

- Több pozitív dolog is volt. A 2012-es monte-carlói második helyet saját erőből szereztük, de Daninak ez már a második második helye volt a világbajnokságon. Az első hét futamon háromszor végeztünk dobogón, ami, figyelembe véve a programunk kis léptékét, a végrehajtott tesztek mennyiségét és a rendelkezésünkre álló költségkeretet, mesés eredmény volt. Úgy gondolom, mind a csapat, mind a versenyzők, Dani Sordo és Kris Meeke nagyszerű munkát végzett, amíg a program futott. Amit elértünk, megmutatta, alapvetően mennyire is jó az autó, és egy kis szerencsével még többet is elérhettünk volna. Sajnos azonban erre nem volt lehetőség.

 

Andrew