Get Adobe Flash player

Fejlesztések a Prodrive-tól - A Prodrive költségcsökkentő értékmodellezési folyamata

 

A Prodrive költségcsökkentő értékmodellezési folyamata

 

A Prodrive tökéletesíti értékmodellezési metódusát, melyet az elméletileg optimalizált Dakar és rallycross járműveinek fejlesztésében használ fel, miután az ilyen típusú versenyekre növekszik a globális érdeklődés.

Az új megközelítés több mint 50 százalékkal csökkentheti a versenyautók tervezésének költségét. Az egyik legnagyobb tapasztalattal bíró és legsikeresebb autósport konstruktőr, a Prodrive által kidolgozott folyamat szerint a tervezési erőforrásokra helyezik a hangsúlyt, hogy maximalizálják minden elköltött euró értékét. A Prodrive véleménye szerint a technika minden autósport formulában alkalmazható és „szinte garantálja” a sikeres versenyautó megszületését.

„Úgy gondoljuk, valódi értéket teremtettünk” – nyilatkozta David Lapworth, a Prodrive technikai igazgatója. „Legyenek azok akár az ügyfeleink, akik nyerni akarnak rögtön, vagy egy nagynevű márka, akikkel a nagyokat szeretnénk legyőzni, egy nagyon is megbízható megoldást kínálunk arra, hogy a tradicionális megközelítés költségének töredékéből fejleszthessünk rali- vagy pályaautót.”

A Prodrive eljárása az autósportban begyűjtött hatalmas tapasztalatát és a vállalat országúti autók tervezési tanácsadó részlegének értékmodellezési szakértelmét kombinálja. „Hatékony rendszer áll az autóipari mérnökök rendelkezésére, mely azt segíti, hogy a teljesítmény- és minőségi célokat meghatározott költségkeretek között érjék el” – mondja Lapworth. „Az Automotive Technology részlegünknél dolgozó kollégákkal történt együttműködés segített nekünk megérteni azt, hogy hogyan alkalmazzuk az értékmodellezési technikájukat egy olyan szigorú folyamatként, ami segít döntéseket hozni a tervezésben úgy, hogy eközben sokkal jobban korrelál a teljesítmény szempontú mérnöki befektetéssel, mint korábban.”

A folyamat középpontjában egy szigorú definíciója áll, mely szerint a járműteljesítmény érzékenységét vizsgálja a fontos alkatrészek karakterisztikájában történt módosítás alapján. „A legtöbb erőkifejtés arra fókuszált, hogy a számszerűsítse azokat a paramétereket, amin keresztül a rendszer teljesítménye definiálható, majd egy olyan modellt hozzon létre, amiben ezen paraméterek módosulásai összefüggnek a teljes járműteljesítmény változás mértékével” – magyarázza a Prodrive technikai igazgatója.

A folyamat első lépése az ideális jármű generikus modelljének létrehozása volt. Ezt követően specifikus célok kerültek meghatározásra a kulcsfontosságú teljesítményfaktorokra, például a súlyra, a súlyleosztásra, a tömegközéppontra, az aerodinamikai erőkre vagy a motorteljesítményre vonatkozóan. Az elemzés következő szakaszában az egyes komponensek közreműködési fokának definiálására került sor ezen teljesítményfaktorok szempontjából, lehetővé téve az egyes komponensek fejlesztése által generált teljes járműteljesítményi fejlesztésre vonatkozó szigorú definíció felállítását.

„Ebben a szakaszban már nagyon jól látható, mekkora a költsége azoknak a lépéseknek, hogy az autót versenyképessé lehessen tenni, lényegében euro pontossággal meghatározható gyorsasági kilométerenként egy másodperc a raliban és körönként egy másodperc a pályaversenyek esetében” – mondja Lapworth. „A megközelítés lehetőséget teremt arra, hogy nagyon gyors és nagyon pontos döntéseket hozzunk, biztosítva azt, hogy csak akkor invesztáljunk bele időt és pénzt, ha az a legtöbb értéket hordozza magában. A tervezési csapat minden tagja ismeri ezeket a paramétereket, éppen ezért nem pocsékol időt azzal, hogy túltervezzen egy alkatrészt vagy irreveláns teljesítménynövelési lehetőségeket keressen folyamatosan.”

A költségcsökkentés legnagyobb része a Prodrive mérnökei által megtakarított időből származik, de lényeges részt képez az is, amit Lapworth „érték kiegyensúlyozásnak” nevez. „A legtöbb konstruktőr olyan nyomás alatt van az idő szempontjából, hogy a döntéseit a tapasztalata alapján hozza, és annak megfelelően, hogy miben jó” – vélekedik Lapworth. „Ez azt is jelentheti például, hogy van egy tökéletesre csiszolt karosszériád, de azt a gyenge erőforrás miatt nem tudod teljes mértékben kihasználni. Megközelítésünk biztosítja, hogy az erőforrások csak azokra a területekre fókuszáljanak, melyek a legnagyobb hasznot hozzák, így az egyes rendszerek relatív teljesítménye kiegyensúlyozott lesz az autóban.”

A folyamat alapjait 2009-ben fejlesztették ki, amikor a Prodrive a 2011-es rali világbajnoki szabályok alapján készített el egy generikus raliautót. „Akkor még nem tudtuk, melyik lesz az az autó, amiben a terveinket alkalmazzuk, így azzal töltöttük időnket, hogy minden olyan jellemzőt megértsünk, ami a járműteljesítményre hatással van, majd átültettük ezt a tudást egy modell alapú folyamatba” – árulja el Lapworth. „Végül három autógyárral tárgyaltunk egy programról, és a MINI-t választottuk. Az eredmény a MINI World Rally Car, ami nagyon gyorsan előállt, sokkal kevesebb teszttel, mint a korábbi programok esetében, ugyanakkor az autó három dobogós helyezést szerzett az első hét versenyén és majdnem megnyerte a harmadik futamát. A program tervezési és fejlesztési költsége a normálisnak a töredéke volt, ténylegesen kevesebb, mint 50 százaléka annak, amit a Subaru Impreza WRC fejlesztésére költöttünk korábban.”

A folyamatot a Prodrive aztán az Aston Martin le mans-i és endurance világbajnoki GTE autójának tervezésekor és fejlesztésekor is alkalmazta, ez hozzájárult ahhoz, hogy az előző generációs autókhoz képest növelt teljesítményt érjenek el kedvezőbb értéken. Az ilyen jellegű megközelítéssel kezelt új projekteknek köszönhetően a folyamat tovább finomodik, a Prodrive így biztos abban, hogy ez versenyképes autók előállítását garantálja a tradicionális programok költségének töredékéért.

A Prodrive szerepet vállal a rallycross-ban és a Dakaron

A Prodrive a rallycross-hoz és a terepralihoz alkalmas generikus autóinak fejlesztésére is felhasználja már ezt az eljárást, mint ahogyan arról Richard Taylor, a cég üzletfejlesztési igazgató beszámolt, aki a Subaru rali világbajnoki csapatát több világbajnoki címig vezette. „Látjuk, hogy a rallycross egyre fontosabb formula, már felkeltette a gyártók érdeklődését is, a nagy globális márkák is használják már ezt a sportágat marketing platformjukhoz” – mondta el Taylor. „Izgalmas dolog ebben versenyezni, nagyszerű nézni, a költségek pedig elfogadhatóak.”

Azt mondja Taylor, hogy a Prodrive alapos elemzésbe kezdett már ennek és a Dakarnak az előírásait illetően, keresve a kis nüanszokat, melyek lehetőséget biztosítanak a versenyelőny szerzésére. „A következő hónapokban elméletileg optimalizált modelleket fogunk mindkettőhöz fejleszteni, ami lehetővé teszi azt, hogy gyors ütemben tudjunk majd versenyképes autót készíteni” – zárta gondolatait.

 

Andrew

 

2013. július 13.