Get Adobe Flash player

Hírek: Michelin - A Michelin és az Európa-bajnokság gumiforradalma

 

A Michelin és az Európa-bajnokság gumiforradalma

 

„Amikor az Elnök Úrral, Jean Todttal beszélgettünk, elmondta, az a szándéka, hogy a raliautók négy gumival teljesítsék a napokat. Azt hiszem, nagyon-nagyon nehéz lenne ezt lehetővé tenni, de úgy gondolom, ezt az irányt kell szem előtt tartani a munkánkban” – árulta el gondolatait Jacques Morelli, a Michelin raliprogramjának vezetője azok után, hogy az FIA új gumiszabályokat vezetett be a regionális rali bajnokságok futamaira vonatkozóan. A francia gumigyár az Ypres Rally-n már egy új, aszfaltra való termékcsaláddal jelent meg, ami sikeresnek bizonyult a versenyen.

Az új regionális gumiszabály markánsan különbözik a világbajnokságon érvényben lévő előírásoktól. Az aszfaltgumik túlzott előállítási költségét mérsékelendő a regionális gumiszabályok az egyes abroncsok sokoldalúbb felhasználhatóságát szorgalmazzák, amivel csökkenteni lehet a különböző típusok számát. Az előírás új irányzatokat képvisel, ez legfőképpen abban mutatkozik, hogy mindösszesen egy mintázatot engedélyez, aminek megfelelőnek kell lenni mindenféle körülményre, nedves útra és szárazra is, az egyes típusok így csak összetételükben különböznek.

A regionális sorozatokban nincsenek jóváhagyott beszállítók. A rali világbajnoksághoz képest – ahol a Michelin és a DMACK a két gumigyár, akik a négykerékhajtásos autókat elláthatják abronccsal – ez az elsődleges különbség. A mintázat ugyanakkor kontrollált, és csakúgy, mint a világbajnokságon, a párosok számára korlátozott a versenyeken a felhasználható gumik mennyisége. Az Ypres Rally idejére a Michelin, a DMACK, a Pirelli, a Yokohama és a Kumho regisztráltatta a mintázatát. Az ebben az évben az Európa-bajnokságon elérhető gumik nem ugyanazok, mint a világbajnokságon, de a speciálisan az Európa-bajnokságra tervezett abroncsok talán 2014-ben már a világbajnokság WRC 2-es versenyzőinek is rendelkezésére állhatnak majd. A belga futamon bemutatott új Michelin gumi másik különleges tulajdonsága, hogy mindegyik keménysége szélesebb tartományban használható az időjárási viszonyok tekintetében. A mintázat mind a négy típusnál megegyezik, így nedves felületen és szárazon is egyaránt alkalmazhatóak.

Az FIA Motorsport Világtanácsa csupán az Ypres Rally reggelén hagyta jóvá az új szabályokat, de a részletekben már korábban egyetértettek a munkacsoporttal. A legfigyelemreméltóbb eredmény, hogy a gumiválasztékot négy típusban korlátozták. Az Európa-bajnoki futamokon korábban hatféle abroncsból választhattak a versenyzők. Az, hogy a négy változat még az extrém körülményekre esetén is lefedi a korábbi hatot, a valóságban azt jelenti, hogy az egyes versenyeken két fajtát fognak használni a korábbi néggyel vagy öttel szemben. A dolgok további egyszerűsítése érdekében a gumik mintázatának korábban engedélyezett vágását megtiltották. Látván, hogy a világbajnokság csapatai hogyan reagáltak a mostanság bevezetett gumikorlátozásokra, nem lehetett tudni, hogy az Európa-bajnokság résztvevői miként reagálnak az új előírásokra. A felhasználható mennyiségre vonatkozó korlátozásokat az Európa-bajnokság keretein belül az idei Tour de Corse-on alkalmazták először, ahol a csapatok a megmaradt alkalmas abroncsaikat a lehető legjobban próbálták felhasználni, úgy, hogy keresztbe szerelték a különböző típusokat, illetve a kopott és új gumikat.

Morelli így folytatta: „Ezek olyanfajta megoldások, amit a Michelin sosem akart, de rájöttek, hogy a pilótáknak tesztelniük kell a különböző típusokat a különböző körülmények között ahhoz, hogy eldönthessék, hogyan tudják kihozni a legjobbat a rendelkezésre álló gumikból. A gumikezeléssel kapcsolatos elvárások a rali világbajnokságon drasztikus átalakuláson estek át. Ebben az évben Portugáliában például a rali világbajnokság szabályai az egyes versenyzők rendelkezésére álló abroncsok számát 42-ről 24-re csökkentették, ami egy nagy ugrás. Ez az irányvonal változás azt jelenti, hogy dolgoznunk kell azon, hogyan tudjuk a gumik élettartamát fejleszteni.” Ironikus módon a Michelin kérése volt az opcionális gumi, ez vezetett a jelenlegi helyzethez, hogy az elsődleges és az opcionális gumi közötti különbség nagy, ami miatt a csapatoknak új stratégiák kidolgozására volt szükségük. „A rali világbajnokság irányvonala, miszerint egy preferált keménység mellett rendelkezésre áll egy vészhelyzetre való opcionális gumi is, valószínűleg 2014-ben is marad. Az új Európa-bajnoki gumik esetében a különböző gumitípusok között szándékos átfedés van a hőmérsékleti feltételek tekintetében, ahol megfelelően tudnak működni, itt ez a különbség nem érvényes” – tette hozzá Morelli.

A Michelin új gumijai nagy előrelépést jelentenek technikailag. Az új szabályoknak megfelelően a mintázat aránya 23 százalék a régi 17 helyett (ez azt jelenti, hogy a futófelület nagyobb része nyitott, ez nem érintkezik a talajjal), míg a gumi talajjal érintkező felülete 13 százalékkal növekedett, az abroncs pedig 7 százalékkal lett könnyebb. Mindeközben a Michelin tovább folytatja a munkát az FIA-val ahhoz, hogy eleget tegyen az elvárásoknak és tisztázzák az előírásokban lévő kétséges elemeket. Morelli utalt arra, hogy a szabályokban akad néhány ellentmondás. „Nincs érvényben szabály a teljesen elkopott murvagumikra, ugyanakkor az aszfaltgumi legalább 1,6 milliméteres mintázattal kell, hogy rendelkezzenek bármikor.”

 

Andrew

 

2013. július 24.