Get Adobe Flash player

GEM üzemanyag - A ralisport új üzemanyaga

 

A ralisport új üzemanyaga

Az FIA fenntartható autósportok irányzatának eredményeképpen a rali világbajnokság junior versenyzők számára kiírt sorozata benzinről bioüzemanyagra váltott. Az Akropolisz Rally-n a sorozat mind a tíz versenyzője ilyen üzemanyagot használt már. A jóváhagyás érdekében Edward Goossens működött együtt az FIA-val, aki most arról beszél, miért is pozitív ez a lépés a sportág számára.

- A GEM üzemanyag három összetevőből áll: benzinből, bioetanolból és biometanolból. A sportág számára az a fontossága ennek, hogy eddig ilyen módon sosem alkalmaztak ennyire fejlett bioüzemanyagot a rali világbajnokságon. A fő cél az, hogy bevezessük az üzemanyagot, megnézzük, hogyan teljesít és megtudjuk, milyen módosításra van szükség az autót illetően, a biztonság tekintetében, logisztikai szempontból és így tovább. Mindenki, akit bevontuk, kíváncsi arra, hogy mit tanulunk ebből.

- Milyen különbségeket szül ez, mit kell módosítani, van-e ennek hatása az üzemanyag fogyasztásra?

- Van néhány különbség a kocsiban, például bizonyos O-gyűrűket és tömítéseket ki kellett cserélni olyan változatra, ami ellenáll a GEM üzemanyagnak. A fogyasztás kissé nagyobb, mint a normál benzin esetében, ami nem is annyira teljesítmény szempontú kérdés, hanem logisztikai, a raliversenyek szervezőivel együtt kell kiszámolnunk, hová kell telepítenünk kiegészítő tankoló zónákat.

- Jelent ez a hajtóanyag teljesítménynövekedést?

- Az üzemanyag alacsonyabb hőmérsékleten ég el, így kisebb a szívó oldalon a motor hőmérséklete, ami némi teljesítménynövekedést biztosít. Hogy ez pontosan mennyi, azt a szezon során fogjuk kiszámítani.

- A motor magasabb hőmérsékleten működik?

- Nem, alacsonyabbon. Ez hasonló ahhoz, mintha alkoholos törlőkendővel törölnéd meg a kezed, rögtön azt érzed ilyenkor, hogy hideg lett a kezed. Az alkohol gyorsan párolog, hőt von el a fémtől vagy bármilyen más felülettől. Ez egy nagyon érzékeny alkohol, a motor hidegebben üzemel vele, mint a hagyományos üzemanyaggal.

- Mi a helyzet a költségekkel, a versenyzőknek mennyit kell ezért fizetniük?

- Nagyon versenyképesek az áraink a normál versenybenzinekhez képest. A junior világbajnokság résztvevői tekintetében nehéz ezt megmondani, hiszen ők a teljes költséget fizetik, amibe a bajnoki csomag részeként beleszámít a logisztika is. A teljes bajnoki csomag három százalékkal olcsóbb idén, mint tavaly volt.

- Ez egy növénytermesztésen, semmint olajgyártáson alapuló üzemanyag?

- Nem. Az alapanyagok, az úgynevezett üzemanyag számára betáplált nyersanyagok a jelen lévő kis mennyiségű benzin kivételével kizárólag és száz százalékig hulladékból, egyes esetekben a növénytermesztés hulladékából származnak. Bármilyen zsiradékot tartalmazó hulladék – növényi vagy állati – használható arra, hogy kivonjuk belőle a glicerint, amiből üzemanyag gyártható. Semmi esetre sem befolyásolja ennek a fajta üzemanyagnak az előállítása az élelmiszerek árazását, az élelmiszeripart, vagy bármi ilyesmit. Ehhez egyszerűen olyan hulladékot használunk, ami kidobásra vagy elégetésre kerülne.

- Mit gondolsz, mit hoz ez, mi a következő cél?

- Következő célként szeretném azt látni, hogy ezt az üzemanyagot az autósportok más ágai is elkezdik használni, és remélhetőleg ez odáig jut, olyan érdeklődést generál, ami által a gyári csapatok is elkezdik ezt használni.

- Mi az előnye és a hátránya ennek a többi, környezetbarát üzemanyaggal szemben?

- A nagy előnye, hogy technológiailag hasonlít az E85-ös etanolra. A motor szempontjából többé-kevésbé ugyanazokat a beállításokat lehet használni, ugyanakkor mivel az etanol egy részét biometanolra cseréltük, a széndioxid kibocsátás drasztikusa mértékben csökkent. A másik előny, hogy az alapanyagkészlet végtelen. Bármilyen hulladék, aminek van vagy zsír-, vagy cukortartalma, alkalmas ilyen üzemanyag előállítására.

 

Andrew