Get Adobe Flash player

Időjárás előrejelzés a rali világbajnokságon - TV stúdióból a szervizparkba

 

TV stúdióból a szervizparkba

A Volkswagen Motorsport időjósaként a televíziós stúdió és a különböző rali világbajnoki helyszínek között mozog Silke Hansen. Fő foglalkozásként a német közszolgálati csatorna, az ARD Mittagsmagazin show-jának időjárás előrejelzéséért felel, másodállásként ugyanakkor egy, a szívéhez közel álló területen, egy ralicsapatnak dolgozik. A 45 éves giesseni hölgy évek óta autósport rajongó. Mielőtt a rali világbajnokságban vállalt volna szerepet, hosszú időt töltött a Forma-1-ben az időjárás megfigyelésével, ahol a Sauberrel és a BMW-Williams-szel dolgozott együtt.

A meteorológusnak nagy a felelőssége, a pontos előrejelzés a ralisportban ugyanis a győzelem és a vereség között dönthet. Egy televíziós előrejelzés esetében ugyanis elegendő lehet 1000 és 1500 méter közé tenni az örök hóhatárt, de a rali világbajnokságon ez nem elégséges, a versenymérnökök sokkal pontosabb információkat igényelnek a verseny útvonalán a különböző helyek különböző időpontjaira. Az előrejelzés pontossága Silke tapasztalata szerint ugyanakkor versenyről versenyre változhat, a nagy tengerszint feletti magasságokban fekvő Mexikóban sokkal megbízhatóbb az, míg a Mosel régióban a váratlan nyári viharok megtréfálhatják még őket is.

A koránkelés része a munkájának, mivel a mérnököknek első dologként szükségük van a kezdeti elemzésekre. A versenyek folyamán Hansen a „dakaros” navigátorral, Timo Gottschalkkal dolgozik együtt, aki az időjárás előrejelző csapatért felel a Volkswagen Motorsportnál. Ez alapvető a hölgy számára. Ahhoz ugyanis, hogy a lehető legpontosabban lehessen megmondani, milyen lesz az idő, tudni kell előbb a jelenlegi helyzetet. Meteorológiai állomás viszont nincsen mindenhol. Az időjárás előrejelző csapat közvetlenül a pályán méri a hőmérsékletet és a szelet, valamint nézi a felhőket és az esőt. Ez ad mind a versenyzők, mind Silke számára ötletet arra, hogy milyen az idő a helyszínen. A csapattagok által mért értékek, a friss radar- és műholdképek, valamint a számítógépek kalkulációi alapján Silke többszöri frissítést készít minden nap. Minél közelebb van az eseményhez, annál pontosabb az előrejelzés. Aztán már csak ralizni kell a versenyzőknek.

 

Andrew