Get Adobe Flash player

Az M-Sport „gondolkodó embere”

 

Minden csapatnak szüksége van egy olyan emberre, aki megtervezi és biztosítja, hogy minden a helyén legyen minden egyes percben. Az M-Sport csapatánál Mike Croft-White tölti be a „gondolkodó ember” pozícióját.

„Valójában nem ez a munkaköröm megnevezése” – mondja el. „Teljesítményelemző vagyok!” Ez azt jelenti, amit a kifejezés sugall. Ő az az ember, akinek az a feladata, hogy olyan dolgokon gondolkodjon, amivel kapcsolatban a csapat többi tagja túl elfoglalt, hogy azzal foglalkozzon.

A német, a francia és kisebb mértékben a spanyol verseny speciális kihívása abból adódik, hogy a rali világbajnokság aszfaltos versenyein az indulóknak gumiválasztási lehetőségük van, puha és kemény abroncs áll rendelkezésükre, ami ijesztő fontosságúvá teszi az időjárás előrejelzést.

„A kemény gumik természetesen a száraz, a puhák a nedves vagy hűvös körülményekre valóak. Ez egyszerű, a gumiválasztás döntése az időjárás előrejelzés tárgya.” Ami már nem egyértelmű.

„A trükkös rész az, amikor olyan gyorsaságik következnek, ahol különbözőek a feltételek. Hogyan egyensúlyozz a teljesítményvesztéssel, amikor a nem megfelelő típusú gumival mész és a teljesítményelőnnyel, amikor jó a felszerelés. Meg kell határoznunk szituációkat, hogy ésszerű döntéseket hozzunk.”

Mike munkája messze meghaladja az égbolt szeszélyességének tanulmányozását. Felöleli azt is, ami ennek a szeszélyességnek a következménye, például hogy szellős-e az idő, ami elősegítheti az utak felszáradását, foglalkozni kell a mikroklímával, ami Németországban fontos, ahol a völgyek mentén bármikor jöhet egy vihar. És természetesen figyelembe kell venni a raliversenyek szabályainak korlátozásait, legfőképpen azt, hogy a gumicserékre meghatározott számú lehetőség áll rendelkezésre.

De a feladat középpontjában mindig is az aktuális időjárás előrejelzés van.

Nagyon sok időjárási információ áll rendelkezésre, de tapasztalat és a meteorológia megértése szükséges ahhoz, hogy ezt teljes mértékben ki lehessen használni.

A Forma-1-ben látható munkától nagyon is különbözik ez, ahol létfontosságú az, hogy a csapadék érkezését pontosan határozzák meg. A ralisportban azt kell figyelembe venni az ilyen jellegű döntéseknél, hogy mik lesznek a történések a későbbikeben.

„A Forma-1-ben sokkal gyorsabban tudnak reagálni. Nekünk egy négyórás ablakot kell figyelnünk, azt az időszakot, amikor kiválasztjuk és felszereljük a gumikat és amikor ezeket a gumikat használjuk a szakaszokon. Az elérhető technikai visszajelzések ellenére gyakran az emberi tényező dönt; a tapasztalt információs emberek, akik tudják, mi történik azon a helyen, ahol állnak, és érzékelik, hogyan fog változni az időjárás ott, ahol vannak.”

Amikor a 2012-es szezon kezdetét veszi a Monte-Carlo Rallye-val, a hőmérőben lévő higany mozgása alapján megjósolható, hogy a versenyzők nedves utakkal vagy jéggel találkoznak a szakaszokon.

A csapat felkészülési munkájának nagy része láthatatlan. Az utóbbi években a színfalak mögött újfajta művészetet teremtett a gyorsasági szakaszon elért részidők információjának rendelkezésre állása.

„A legfőbb döntéseket, mint például a versenyző felé történő kérést, hogy taktikai okokból lassítson le a szakaszon, az M-Sport vezetője, Malcolm Wilson hozza meg személyesen, de csak azok után, hogy minden forgatókönyvet egyeztettünk.”

A zárt ajtók mögött, a rivális csapatokhoz képest jóval hallótávolságon kívül Mike az M-Sport kutatási és fejlesztési részlegének tagjaként is tevékenykedik.

„Az autó fejlesztési útja a munkánk egy másik része. Az autók egyéni fejlesztése manapság egy hosszútávú feladat, nagyon sok gondolatot kell megosztanunk azzal kapcsolatban, hogy a sport milyen irányba halad, hogy olyan autónk legyen, amit ehhez tudunk szabni.”

Napjainkban az autókat sokkal hosszabb élettartamra kell tervezni, mint korábban, és a sportág elvárásai is változhatnak menet közben. És ez csak az autó maga. Meg kell tervezni azt is, hogy a csapat hogyan működjön. A csapat folyamatai és gyakorlatai kiértékelésen kell, hogy átessenek. Kinek és milyen fajta adatokat kell begyűjteni és azokat hogyan kell a jövőre nézve felhasználni? Eldönteni, hogy miféle tesztmunkát kell a következő verseny előtt előzetesen elvégezni, amennyiben az engedélyezett.

„Chris Gray teszt- és fejlesztő mérnökkel dolgozom együtt azon, hogy eldöntsük, mely kondíciók lesznek a következőn ralin a legkritikusabbak, aztán arra koncentrálunk, hogy olyan tesztet bonyolítsunk le, ami ezeknek a körülményeknek legjobban megfelel.”

A szerelők és a technikusok versenyen végzett munkájának megvan a sajátos formátuma. Általában azok az emberek dolgoznak az autókon a versenyek alatt, akik megépítették őket.

„Mivel sok ügyfélautót is futtat az M-Sport, a szerelőknek lehetőségük van arra, hogy tréningezzenek és tapasztalatokat gyűjtsenek. Ebben az évben motorfejlesztési oldalról Nigel Arnfieldnek, az M-Sport motorfejlesztési vezetőjének irányításával új elemként direkt befecskendezéses kutatásokat kellett végezni. A Ford Amerikával többpólusú a kapcsolat, tanulunk a munkáikból.”

A direkt befecskendezés ralisportban történő alkalmazásának haszna még nincsen teljesen kiaknázva, és a ralisport változó világa további mérnöki munkát követel meg mindig is, az előírásokat már jó előre meg kell fontolni.

Aztán jön az, hogy a versenyzők munkáját hogyan lehet optimalizálni. Hogyan lehet kihozni belőlük a legjobbat?

„Nagyon sok tapasztalat áll rendelkezésre olyan témákban, mint például a táplálkozás ellenőrzése, de az is a munkám része, hogy minden szervizponton beszéljek a versenyzőkkel, tudjam, hogyan érzik magukat mentálisan és analizáljam, mi miért történt.

A versenyzőknek megvannak az ötleteik a verseny előtt fizikai felkészülésről, de mi is ajánlunk olyan dolgokat, amiket kívánatos elvégezniük. Malcolm Wilson és a technikai vezető Christian Loriaux feladata az, hogy a versenyzők a megfelelő állapotba kerüljenek ahhoz, hogy győzni tudjanak!”

Ezeken kívül is sok teendő van.

„Ha megnézzük, hogyan képezik a Forma-1-es versenyzőket… valójában sokkal több időt töltenek autóban, mint a ralis kollégáik. Körülbelül 10 éves koruktól kezdve versenyautóban, go-kartban ülnek. De talán a legfontosabb, hogy megnézzük, milyen szoros is napjainkban a verseny a rali világbajnokságon. A kocsikra vonatkozó előírások miatt a rivális autótípusok teljesítményben nagyon közel vannak egymáshoz, ami miatt a legkisebb részletek is életbevágóak ebben a szakmában.”

Mike és kollégái szakmája véget nem érő és nem igazán irigylésre méltó.

„Amikor jól mennek a dolgok, senki nem mond semmit. Amikor valami baj van, az emberek nem hajlandók abbahagyni, hogy emlékeztessenek, valamit nem csinálsz jól.”

A rali világbajnokság manapság annyira kiélezett, hogy a legjelentéktelenebb félreértés is olyan különbségeket szülhet, ami a győzelemről vagy a vereségről dönt, ha az időjárással kapcsolatban hibáznak, az olyan különbségeket is eredményezhet, ami a bajnokság megnyeréséről vagy elvesztéséről dönt. Mostanság minden kis esőcsepp számít, és az olyan embereknek, mint amilyen Mike Croft-White is, minden pillanatban rajta kell tartaniuk a szemüket ezeken!

 

Forrás: www.gpweek.com, 2011. szeptember 26.

 

Andrew