Get Adobe Flash player

„A rali világbajnokságon sokoldalúbb pilóták versenyeznek”

Interjú Willy Rampffal, a Volkswagen Motorsport technikai igazgatójával

 

- Hosszú ideig dolgoztál a Forma-1-ben, mielőtt csatlakoztál volna a rali világbajnoksághoz. Mi a fejlesztések terén a legnagyobb különbség a kettő között és milyen hasonlóságok vannak?

- A Forma-1-es és a rali világbajnoki fejlesztési munka között a legnagyobb különbség az, hogy nagy mennyiségű számítógép alapú teoretikus fejlesztést végzünk a Forma-1-ben, míg a rali világbajnokságon direkt kapcsolat van a pilótákkal. A Forma-1-ben a tél az autó számítógépes fejlesztésével telik, majd tavasszal kerül bemutatásra a végtermék. Ez egy ralira szánt autó esetében nem megvalósítható.

- Milyen volt egy ralira szánt jármű fejlesztése felé fordulni?

- Mint a Forma-1-ben, a rali világbajnokságon is nagyon magas a technikai színvonal. A két sorozat emiatt ugyanazt a megközelítést igényli és a munka motivációja is ugyanaz. Ez egy hatalmas kihívás. Mindkét esetben a legjobb technikai megoldás megtalálása a lényeg. Mind a Forma-1, mind a rali világbajnokság az autósportok Bajnokok Ligája.

- A Deutschland Rallye a szezon első igazi aszfaltos versenye. Hogyan készítitek fel a Polo R WRC-t erre?

- Mindhárom versenyzőnkkel több napon keresztül teszteltünk, legfőképpen a Deutschland Rallye-ra készülve. Az autó alapkoncepcióján nem igazán változtathatunk a homologizáció miatt. Elsődlegesen a mechanikus részek finombeállításával foglalkozunk, más szavakkal a felfüggesztéssel és a rugóúttal. Az autó sokkal alacsonyabb, mint a murvás versenyeken, így kisebb rugóútra van szükségünk, a lengéscsillapítók pedig feszesebbek. Az aszfalt ralikon a jobb tapadás miatt jóval nagyobb az autó fékezési energiája is, mint a murvásokon, emiatt nagyobb fékrendszert szerelünk fel a Deutschland Rallye-ra.

- A Forma-1-ben a mérnökök számára a telemetria fontos forrása az információgyűjtésnek a verseny alatt. A Polo R WRC-ről milyen információkat tudtok összeszedni egy gyorsasági szakasz során?

- A gyorsasági szakasz közben csupán a Polo részidőit látjuk, ami azt teszi lehetővé számunkra, hogy az autónkat összehasonlítsuk a vetélytársakéval. Ezen kívül más adatot nem „loggolunk” szakasz közben. Ezzel ellentétben állandó adatáramlás van a Forma-1-es verseny idején. A telemetria valós idejű adatokat mutat például a percenkénti fordulatszámról, az olajnyomásról és a kipufogó hőmérsékletről. Egy raliautónál egyik sem lehetséges ezek közül, ami megnehezíti a mérnökök számára a dolgot, az irányító központból nem lehet reagálni a problémára.

- Hol találhatók a legjobb pilóták, a Forma-1-ben vagy a rali világbajnokságon?

- Igazi művészek ülnek a volán mögött mindkét sorozatban. A Forma-1-es pilóták aerodinamikai téren specialisták és tudják például, hogyan tartsák gumijaikat a megfelelő hőmérsékleten. A rali világbajnokságon azonban sokoldalúbb pilóták versenyeznek. Egy ralipilótának minden lehetséges körülménnyel meg kell tudni birkóznia és mindig elmegy a határokig.

 

Andrew