Get Adobe Flash player

Ausztrál Rally 2013

Az Ausztrál Rally 1. napja

 

Két európai aszfaltverseny között kerül megrendezésre a rali világbajnokság utolsó tengerentúli megmérettetése, a murvás utakon zajló Ausztrál Rally. A bajnoki cím a Volkswagen ászának, Sebastien Ogier-nek elérhető közelségben van, így izgalmas csata várható a déli féltekén.

A csapatok felszereléseiket az Argentin Rally után bekonténerezték, azokkal most találkoznak újból. Volt, aki autóit Dél-Amerikából hazarepítette, volt, aki azt is tengeri úton szállította ide. Így tett a Motorsport Italia is, akikkel menet közben szakított Michal Kosciuszko, így az olaszok kénytelenek voltak versenyző után nézni, ha nem akarták a borsos fuvarszámlákat potyára fizetni. Végül Jose Alexander Gelvez személyében találták meg a megoldást, a venezuelai a kocsi Szuper 2000-essé átalakított változatával szállt harcba. A Motorsport Italia egy másik John Cooper Works-öt is Ausztráliába repített ezen kívül, amivel egy helyi versenyző Nathan Quinn állt rajthoz. Quinn a legutolsó fejlesztésű, 01C motorral szerelt MINI-t kapta WRC verzióban, a kocsit DMACK abroncsokkal látják el.

A fordosok közül Ostberg otthon, a norvég bajnokság egyik futamán melegített a murvára, ahol megszerezte a győzelmet, ugyanakkor Malcolm Wilson fiainak nem volt lehetőségük az újabb világbajnoki futam előtt a tesztelésre. Az M-Sport ugyanazokat a Fiesta RS WRC-ket reptette a kenguruk földjére, mint amikkel az év korábbi versenyein is részt vettek.

A Volkswagen a legutóbb Finnországban használt autóival vette célba azt, hogy a csapatok versenyében jócskán megcsappant pontelőnyén növeljen valamelyest. Sebastien Ogier számára eljött a második lövés ideje, ha kilenc ponttal többet szerez a viadalon, mint Thierry Neuville és eggyel többet, mint Jari-Matti Latvala, a futam végén ünnepelheti világbajnoki címét.

Mikko Hirvonen is a Finnországban használt DS3-asát kapta, Kris Meeke a Sordo által hajtott finn autót, míg Khalid Al Qassiminek a Citroen egy 2011-ben futott autót húzott elő, azzal még Kimi Raikkonen és a fiatalabbik Peter van Merksteijn gyűjtötte a kilométereket.

Az igencsak koptató hatású talajra mind a Michelin, mind a DMACK a kemény keverékű gumit jelölte az elsődlegesen választhatónak, így ezekből minden páros számára 32 darab állt készleten, az opciós megoldásból, a lágyabb murva gumiból pedig 16. Összesen ugyanakkor 32 abroncsot használhatnak fel a rajthoz állók a verseny folyamán.

A futamot Coffs Harbourben rendezik, ami Sydney és Brisbane között félúton terül el. A rali világbajnokság mezőnyének ez a második alkalom, hogy ebbe a városba látogat, először erre 2011-ben, egy emlékezetes versenyt keretében került sor. A szakaszok ebben az esztendőben is a kemény felületű tempós utak és a szűk, kanyargós részek keverékei, melyek nyitott területeken és a sűrű esőerdőkön haladnak keresztül. A söprögetés minden laza talajú versenyen fontos kérdés, Ausztráliában ez még kiemeltebb szerepet játszik, senki sem szeret elsőként rajtolni a viadal során.

A térségben június óta nem esett az eső. A pályabejáráson tapasztalt por miatt a versenyzők kérték, hogy a megszokott kettő helyett hárompercenként rajtolhassanak. Ebbe a szervezők nem igazán akartak belemenni, mivel az ausztrál törvények miatt csak arra az időszakra kapták meg a szakaszokat, amíg a mezőny áthalad rajtuk. A megnövelt időintervallumok miatt attól tartottak, hogy a kiegészítő verseny nem fér bele az engedélyezett időtartamba, márpedig gazdasági szempontból ez is segít abban, hogy megrendezhessék a versenyt. Végül a szervezők engedtek, az első napon hárompercenként rajtolhattak a priorításos versenyzők.

A csütörtöki szuperspeciálok után pénteken valamivel több, mint kilencven versenykilométer várt a mindössze tíz WRC-s párosra és a mezőny többi tagjára. Sebastien Ogier uralta a délelőtti kör mindhárom szakaszát, kilenc másodpercnyi előnyt gyűjtött össze a Citroen versenyzőivel, Kris Meeke-vel és Mikko Hirvonennel szemben.

Meeke tehát folytatta a kvalifikációs szakaszon mutatott remek teljesítményét, ő volt Ogier legközelebbi riválisa. Hirvonen is emelt a tempón, a 24 kilométeres newry-i gyorsaságin mindössze fél másodperccel maradt el Ogier idejétől. Ugyanitt Meeke-re egy kő hozta a frászt, így finn csapattársa kéttized másodpercre jött fel mögé a szerviz előtt. Meeke-hez hasonlóan Thierry Neuville is először jár Ausztráliába, a belga kicsit elveszettnek érezte magát a különleges feltételű versenyen. Mögötte Mads Ostberg, Andreas Mikkelsen és Jari-Matti Latvala állt ekkor.

A Volkswagen Motorsport finnje már a viadal rajtja előtt érezte, nem sok esélye lesz a jó eredményre. „Azzal küszködök, hogy megtaláljam az autó megfelelő beállításait. Finnországban küzdöttem kicsit a kocsival, és ugyanez a helyzet most is. A gyors versenyeken nem találom a ritmust. Aszfalton és a technikás murvákon jó az autó, de a tempós szakaszokon nincs meg az önbizalmam. Az az érzésem, mintha az autó mozogna kicsit. A felfüggesztéssel kell még dolgoznom. Meg kell találnom azt a beállítást, amivel kényelmesen érzem magam.” Latvala hozzátette még, hogy a problémája a lágy abroncsok használatakor jelentkezik hangsúlyosabban.

Pénteken délelőtt egyébként szinte minden versenyző arra panaszkodott, nagyon csúszós az út, nincsen tapadás, emiatt nem találják a ritmust. Délutánra javult a helyzet, a letakarított pályák nagyobb tapadást biztosítottak, boldogabban nyilatkozott mindenki a szakaszok céljaiban, ráadásként a szervezők újabb egy perccel megtoldották a rajközöket. Ogier az egyik esti szuperspeciál kivételével ismét a leggyorsabbnak bizonyult az összes szakaszon, így előnye már 20 másodperc. Hirvonen hamar megelőzte Meeke-t, aki az egyik szuperspeciál rajtjánál lefulladt, bent hagyott tíz másodpercet, amivel Neuville is elé került. Az M-Sport versenyzője délelőtt még az itinere miatt küszködött, délutánra azonban növelni tudta tempóját. Ugyanígy tett Latvala is, felkapaszkodott az ötödik helyre, lemaradása azonban elég nagy, egy perc. Utána Ostberg és Mikkelsen következik, mindkét norvégnak volt kalandja nagyobb méretű kövekkel, de megúszták különösebb probléma nélkül, bár Ostberg becsapódása akkora volt, hogy kinyílt az ajtaja az esetnél. A nyolcadik helyen Novikov áll a nap befejezésével, őt Quinn követi a MINI-vel, a legjobb tízet Khalid Al Qassimi zárja.

A WRC 2-esek versenye megszedte áldozatait. Subhan Aksa Ford Fiesta R5-ösének hengerfeje még a shakedown-on repedt meg, míg Hayden Paddon a pénteki első szakasz felé menet állt ki, miután elment a Skoda Fabián a töltés. Yazeed Al Rajhi a Fiesta RRC-jének kormányzása sérült a nap folymán, így az értékelést Yuriy Protasov vezeti a Markko Martin csapata által szervizelt Ford Fiesta R5-tel, mögötte Abdulaziz Al-Kuwari RRC Fiestája és Alejandro Lombardo Mitsubishi Lancer Evo X-ese várhatja a szombati folytatást.

 

Eredmények az 1. nap után:

1. Sebastien Ogier Volkswagen Motorsport Polo R WRC 58min 46.6sec
2. Mikko Hirvonen Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +20s
3. Thierry Neuville Qatar WRT Ford Fiesta RS WRC +38.1s
4. Kris Meeke Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +38.6s
5. Jari-Matti Latvala Volkswagen Motorsport Polo R WRC +58.2s
6. Mads Ostberg Qatar M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +1m 1.7s
7. Andreas Mikkelsen Volkswagen Motorsport II Polo R WRC +1m 3.8s
8. Evgeny Novikov Qatar M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +1m 9.2s
9. Nathan Quinn MINI John Cooper Works WRC +4m 2.6s
10. Khalid Al Qassimi Abu Dhabi Citroen Total WRT DS3 WRC +4m 41.4s

 

Andrew

 

2013. szeptember 13.