Get Adobe Flash player

Francia Rallye 2013

Egy verseny, ahol a sportág kétségkívül legsikeresebb pilótája, Sebastien Loeb búcsút int a világbajnokságnak és ahol Sebastien Ogier bebiztosíthatja első világbajnoki címét.

A Francia Rallye-t 2010-től Elzászban rendezik, abban a régióban, ahol a kilencszeres világbajnok felnőtt. Loeb és Ogier is nyert már itt. Előbbi versenyző érzelmes búcsúra készül, és biztosan mindent meg is tesz, hogy ez egy győzelemmel párosuljon, míg utóbbi pilóta karnyújtásnyira a világbajnoki címtől, a pontversenyre nem figyelve nyíltsisakos küzdelmet ígér, hogy méltó módon ünnepelhesse a korona elhódítását.

Ogier azt az autót kapta a versenyre, amiben Németországban ült először, míg Latvala és Mikkelsen az év elején a tengerentúli viadalokon, majd Szardínián használt Polókkal álltak rajthoz. A fiatal norvégnak ezúttal is Paul Nagle diktálja a kanyarokat, mivel Mikko Markkula még mindig nem épült fel sérüléséből. Az alkalmi páros így szokatlan módját választotta a minél hatékonyabb felkészülésnek: miután 2012-höz képest az útvonal 92 százaléka megegyezik, Mikkelsen a korábbi társának, Ola Floenének a norvég nyelvű itinerét angolul iPhone-ra mondta, majd átküldte Nagle-nek, hogy a pályabejáráson ne az alapoktól kelljen kezdeniük az információk felírását. Mindeközben Sebastien Ogier és Julien Ingrassia a Volkswagen tizennyolcezer alkalmazottat foglalkoztató wolfsburgi gyárában tett látogatást.

Az M-Sport a megszokott Fiestákat hozta Strasbourgba. A futam előtt Ostberg lerendezte a tesztautót, úgyhogy a csapatnak egy másik kocsit kellett csatasorba állítania a többiek számára az aszfalthoz történő akklimatizálódásra.

A Citroennél tehát utoljára ült a DS3 WRC volánja mögé Sebastien Loeb. Miután a francia legutóbb májusban indult rali világbajnoki futamon, mindenki fejében ott motoszkált a kérdés, milyen gyorsan tudja felvenni a tempót az utóbbi kilenc év bajnoka. Loeb hétfőn tesztelt, aztán a versenyre azt a Citroent kapta meglepetés dekorációval, minden, karrierjét érintő jelentősebb számmal feldíszítve, amivel eddig csak győzött, nem kevesebbszer, mint nyolcszor. Ráadásként ez a kocsi vitte sikerre Dani Sordót is Németországban. A spanyol egy olyan autóval állt rajthoz ezúttal, amivel szinte mindenki ment már, aki az utóbbi időszakban megfordult a versailles-i csapatnál. Ugyanakkor Loeb mellett nem Sordo, hanem Mikko Hirvonen a másik gyári pontszerző. Ennek az az oka, hogy a csapatoknak ki kell jelölniük az év elején egy állandó versenyzőt, aki minden futamon pontszerző. A Citroen esetében ez Hirvonen idénre, csupán a másik versenyző cserélgethető.

A párosok összesen huszonnégy gumit használhatnak fel a verseny során, amiből pedig válogathatnak, az huszonnégy kemény és húsz lágy Michelin Pilot Sport abroncs.

A világbajnoki cím bebiztosítása Ogier számára elég hamar, már csütörtökön estefelé megtörténhetett, hiszen a szokásokkal ellentétben a szuperspeciál egyben a bónuszpontokért is zajló Power Stage. Márpedig egyetlen riválisának, Thierry Neuville-nek minden létező pontot be kellett volna gyűjtenie ahhoz, hogy megakadályozhassa Ogier világbajnoki címét. Ez a belgának nem jött össze az Európai Parlament épülete közelében kijelölt 4,5 kilométeres szakaszon héttized másodperccel lemaradt Sordo mögött, így a harmadiknak érkező Sebastien Ogier és navigátora, Julien Ingrassia immár világbajnoknak mondhatja magát! Még el sem kezdődött a verseny, a Volkswagen Motorsport táborhelyén máris folyhatott tehát a pezsgő. A német alakulat első idényében világbajnoki címet ünnepelhet.

Ogier-ék a szakaszon már világbajnokként rajtolhattak el, mivel csapatuk egyik tagja, Sven Meets megírta nekik, „Bajnokok”, miután Neuville nem tudott gyorsabban menni az addigi legjobb időnél.

A célban így nyilatkozott a legújabb világbajnok: „Teljesen el vagyok ragadtatva. A világon mindenkit átölelnék. Lehetetlen leírni ezt az érzést. Egy álom megvalósulása a világbajnokságot Franciaországban megnyerni. Az utóbbi néhány napban próbáltam nem sokat gondolkodni, hogy megelőzzem a hibákat. Óriási a megkönnyebbülés most. Ugyanakkor mindig is tisztában voltam vele, hogy a rali egy csapatsport. Ez a siker sosem valósulhatott volna meg a Volkswagen fantasztikus csapata nélkül. Legyen az kamionsofőr, szerelő vagy versenymérnök, mindenkinek meg kell köszönnöm ezt. Egy dolog biztos, stílusosan fogunk most ünnepelni.”

Ogier navigátora, Julien Igrassia a következőket mondta el: „Valószínűleg ez életem legjobb napja, és kétségtelenül karrieremé is! Ha valaki azt mondta volna az év kezdetekor, hogy Seb és én ennyivel a szezon vége előtt bajnokok leszünk, azonnal rávágtam volna, őrült. Három héttel ezelőtt Ausztráliában közel voltunk hozzá, de a cím elnyerése most vált valósággá.”

A két Seb között a rangadó pedig csak ezután, pénteken reggel veszi kezdetét!

 

Andrew

 

2013. október 3.