Get Adobe Flash player

Sebastien Loeb: egy kilencszeres világbajnok emlékei

Sebastien Loeb utolsó rali világbajnoki futama előtt 167 versenyen indult, és elképesztő mutatókkal rendelkezik: 78-szor nyert, 116 dobogós helyezést gyűjtött, 896 gyorsasági szakaszt nyert, 1619 pontot szerzett és mindösszesen 20-szor esett ki… Világbajnoki címeinek száma 9! Ne feledkezzünk el navigátoráról, mindezeket az eredményeket Daniel Elenával együtt érte el.

A legendává vált versenyző utolsó rali világbajnoki futama előtt tekintett vissza pályafutására és emelt ki tizenkét emlékezetes viadalt.

 

Sanremo Rallye 2001

Miután a francia bajnokságban és a junior világbajnokságon is elértem céljaimat, Guy Frequelin lehetőséget adott arra, hogy első alkalommal vezethessem a Xsara WRC-t. Őszintén szólva reménykedtem egy jó eredményben, mivel többé-kevésbé ugyanazokat az időket autóztam a teszten, mint Bug (azaz Philippe Bugalski). Az első szakasz után négy másodpercre voltam az élen állótól annak ellenére, hogy nem is nyomtam igazán. A magabiztosságom ellenére is igazi meglepetésként ért ez! Fenomenális végződött a verseny, közvetlenül Gilles Panizzi mögött értünk célba. A futam előtt faxot küldtem a gyártóknak, hogy emlékeztessem őket, itt vagyok. San Remo után mindenki felhívott, hogy megpróbáljon leszerződtetni egy teljes idényre. Bár 2002-ben csak fél szezonunk volt, a Citroennel akartam maradni. Úgy gondolom, jó döntést hoztam!

 

Monte-Carlo Rallye 2003

Talán ez a legkedvesebb emlék az egész csapat számára. Kisajátítottuk a pódiumot első teljes rali világbajnoki szezonunk kezdetén, a világ leghíresebb raliversenyén! Akkoriban Carlos Sainz és Colin McRae volt a mérce. Félelmetes volt két világbajnokot csapattársként tudni. Mindig jó volt a viszony közöttünk, még akkor is, amikor kezdtem felülmúlni őket az eredmények tekintetében. Sokat jelentettek nekem és a Citroennek is.

 

Tour de Corse 2004

Mindig is azért versenyeztem ebben a sportágban, hogy a legjobb legyek, hogy világbajnok legyen belőlem. Mielőtt sikerült ezt elérnem, sokszor elgondolkoztam, képes vagyok-e erre. Azon a napon elértük céljainkat, mindössze második teljes szezonunkban! Az első cím nagyon különleges volt, mivel Franciaországban biztosítottuk azt be. Mindenki ott volt, a családom, a barátaim… Örömmel töltött el, hogy képes voltam az édesapámnak nyerni. Nem mondott sokat, mikor együtt voltunk, de néhány újságíró elárulta, beszélt nekik arról, mit is jelent ez számára. Igencsak büszke voltam arra, amit elértem.

 

Új-Zéland Rally 2007

A vereségről nem szeretek beszélni, de másodikként végezni itt nagyon különleges volt. Ez a verseny volt az egyik legnagyszerűbb csatám Marcus Grönholmmal. Fantasztikus volt vezetni azokon a csodálatos murvás pályákon. Elég nagy feszültség is volt azonban. Az utolsó nap előtt vezettem, de előnyöm sosem volt több három másodpercnél. A Whaanga Coast-on, a futam utolsó előtti szakaszán Marcus átvette a vezetés héttized másodperccel. A szuperspeciálon dőlt el minden. Noha megnyertem a szakaszt, három tizeddel vesztettem a versenyben…

 

Argentin Rally 2008

Az argentin az a verseny, ahol mindig jól szerepeltünk, de leginkább a hihetetlen hangulata, a lenyűgöző táj és a híres barbecue miatt szeretjük, utóbbit Daniel nagyon kedveli! A helyi Citroen vezérképviselet nagyon aktív, évről évre különféle promóciós rendezvényeket szerveznek. Abban az esztendőben Diego Maradona ült be a navigátori székbe. Amikor elindultunk a közúton, igencsak izgatottá vált, azt hitte, a hatalmas tömeg miatta gyűlt össze. Az alacsonyan lévő navigátorülés és a fényvisszaverő, sötétített üvegek miatt ugyanakkor senki sem ismerhette fel! Mivel én nem beszélek spanyolul, az ő angolja pedig elég behatárolt, nem tudtam ezt elmagyarázni neki… Amikor visszaértünk és kiszállt a C4-ből, kitört a hisztéria. Ezúttal már miatta!

 

Finn Rally 2008

Finnország hosszú idők óta Marcus Grönholm felségterülete volt. 2008-ban azonban visszavonult, de a dolgok nem lettek ettől egyszerűbbek. Mikko Hirvonennel találtam magam szembe, aki elszánt volt, meg akarta nyerni hazai versenyét. Mindketten padlógázon mentünk. Egyikünk sem követett el egyetlen hibát sem, végül kevesebb, mint tíz másodperccel nyertem. Ezután a győzelem után azt mondtam, többé nem próbálok meg itt nyerni, mert túl nagynak bizonyult nekem a kockázat közvetlenül a fák mellett száguldani 180 kilométer/órás sebességgel. Elég magabiztos voltam ugyanakkor ahhoz, hogy további két alkalommal is nyerjek itt… Versenykarrierem legnagyobb presztízsértékű győzelmei közé tartoznak ezek.

 

Japán Rally 2008

Mivel már két világbajnoki címet is bebiztosítottunk Japánban, tudtuk, Szapporó nem a legjobb hely, ahol a verseny végét követően ünnepelni tudunk. Vasárnap este Tokióba repültünk. A két reptér közötti átszálláskor eltérítettük a buszt, hogy megállhassunk a belvárosban. Szegény sofőrnek három órát kellett várakoznia Roppongiban, Tokió azon részében, ahol a legnagyobb az éjszakai élet. Sok ital elfogyott aznap éjszaka, néhányan ramatyul végezték, de ez kétségtelenül azért történhetett, mert a mojitóba tett menta nem volt friss! Az újságírók közül néhányan ezt meg is erősíthetnék, feltéve ha nem lettek volna „a legfáradtabbak és legérzelmesebbek” között… Elég annyit mondani, a repülőjárat Párizs felé elég csendes volt!

 

Norvég Rally 2009

Bár 2004-ben nyertem már Svéd Rally-t, ennek a téli ralinak a megnyerését nagyobb teljesítménynek érzem. Tökéletesek voltak a körülmények. A jégréteget letaposott hó borította, a hófalak pedig elég erősek voltak ahhoz, hogy segítségükkel szélesen lehessen fordulni a kanyarokban. A rajttól a célig kiváló csatám volt Mikkóval ismét. Egyikünk sem hibázott, a végén kevesebb, mint tíz másodperc volt közöttünk.

 

Akropolisz Rally 2009

Ez volt a legnagyobb esésünk kétségtelenül! Mint ahogyan leggyakrabban, ez is a pillanatnyi koncentráció kihagyás miatt történt. Az autó számtalan pörgésen ment keresztül. A balesetet követően a telefonom keresésére indultam. Az ajtóra erősített kis tartóban maradt valójában, ahová általában tenni szoktam. A trükkös az volt a dologban, hogy megtaláljam az ajtót, mely ott hevert valahol a földön! Az esetnek jelentős következményei lettek, meglehetősen gyenge eredményeket értünk el utána. Végül mindössze egy pont előnnyel szereztük meg a címet Wales-ben!

 

Francia Rally 2010

Kétség kívül ez volt a legintenzívebb élmény a 2004-es Tour de Corse után. Nagy feszültség övezte az Elzászban tartott első Francia Rallye-t, mivel megvolt az esélyünk arra, hogy mindkét címet bezsebeljük. Nyomás volt rajtam, de próbáltam a legjobbamat nyújtani, hogy ne mutassam ezt, a háttérbe vonultam és távol tartottam magamat mindentől. Megkönnyebbültem, amikor célba értünk. Az, hogy otthon, Haguenauban koronáztak bajnokká, olyan dolog volt, amit sohasem tudtam volna elképzelni. Amikor a közúti szakaszon Strasbourgba visszafelé tartva összefutottam Severine-nel és a barátaimmal, nem tudtam visszatartani, elmorzsoltam néhány könnycseppet. És ez nem mindennap történik meg, elmondhatom!

 

Deutschland Rallye 2012

Kilencedik németországi győzelmem azért volt különleges, mert ez azt jelentette, hogy megdöntöttem az egy futamon elért győzelmi rekordomat. Persze nyolcszor nyertem Argentínában és Spanyolországban, hétszer Monte-Carlóban, van tehát jó néhány lenyűgöző sorozat! Mindig is szerettem ezt a versenyt, mivel úgy érzem, a közönség szurkolt nekem. Ez emellett egy nagyszerű lehetőség volt, hogy Bug emlékének adózzunk, akit nem sokkal előtte érte a halál. 2001-ben természetesen ő nyerte ezt a ralit.

 

Francia Rally 2012

És mi más lehetne az utolsó választásom, mint ez a különleges pillanat?! Ez hozta az utolsó világbajnoki címemet, legalábbis a ralisportban! Tele voltam érzelmekkel, de mindenekfelett büszke voltam arra, hogy megtettem ezt az utat Daniellel és a Citroen Racinggel. Rajongóink, családjaink, csapatunk és mindenki, aki fontos volt számunkra, ott volt, értük győzni kellett. Ugyanakkor sosem éreztem szomorúságot vagy megbánást, mivel tudtam, ennek az útnak a vége egy új kalandnak a kezdetét jelenti…

 

Sebastien Loeb ralipályafutásának mutatói: 168 világbajnoki futam; 9 egyéni világbajnoki cím; 1 junior világbajnoki cím; 78 győzelem; 116 dobogós helyezés; 900 gyorsasági szakasz győzelem; 1619 pont; 21 kiesés.

 

Andrew